Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanojja ÖSM 2017


Foss

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker klister ovanpå kallvalla har tendens att flytta sig bakåt till glidytorna och ta en hel del glid :( hur gör du för att undvika det?

 

För övrigt verkar det svårt att göra prognoser till måndagen, jag har följt prognoserna då jag också ska åka på måndag men de har ändrats en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Hittade ingen tråd, kan man nojja över VL dit det är relativt långt kvar måste det ju vara ok att börja nojja över öppet spår också. Har inte bestämt mig för om jag ska köra än, prognosen ser allt annat än kul ut.

 

Nu verkar det dock ha svängt IGEN. Först var det -5 och strålande sol, och sedan igår var det runt nollan och ymnigt snöfall hela söndag, måndag. Men idag är snöfallet borta igen och ersatts med sol och plusgrad? Rena rama lotteriet. Vilken vädertjänst kan man lita på? (Syftar på ÖSS)

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det dock ha svängt IGEN. Först var det -5 och strålande sol, och sedan igår var det runt nollan och ymnigt snöfall hela söndag, måndag. Men idag är snöfallet borta igen och ersatts med sol och plusgrad? Rena rama lotteriet. Vilken vädertjänst kan man lita på? (Syftar på ÖSS)

De flesta, seriösa, vädertjänsterna har runt 45-60% träffsäkerhet. Kollar man på SMHI's beta-funktion, där de skriver ut hur trolig de tycker att prognosen är, så kan det lika gärna bli 0 och toksnöa som -2 och mulet. De verkar dock säkra på att det ska snöa på söndag, mindre säkra på om det blir innan start eller under loppet (ÖSS).

 

http://www.smhi.se/vadret/smhi-lab/sannolikheter-beta#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,geonameid=2715889

 

Klicka på "Osäker prognos" på söndagen.

Link to comment
Share on other sites

Enligt tv4 i morse passerar en front västerifrån över hela landet under söndagen, så nån form av nederbörd och värdeomslag blir det nog alldeles säkert. Variationen är väl i exakt när, mängden nederbörd och temperatur efter varmfrontpassagen ... har vi på ÖSS tur blir det lite snö på natten, uppehåll på dagen och snabbat spår strax under noll. med otur motvind och snö runt noll hela loppet ...

Link to comment
Share on other sites

Klister lär frysa gott i nysnön på morgonen. Prognoserna har svängt varenda dag på slutet. Tänker valla så sent som möjligt och räknar i dagsläget med att få valla om. Nysnö och minus 5 på morgonen och plusgrader med på em, tror det blir svårt att hitta en vallning för det som inte ger ifrysning på morgonen eller bakhalt på slutet.

Det är skins som gäller..

Link to comment
Share on other sites

Klister lär frysa gott i nysnön på morgonen. Prognoserna har svängt varenda dag på slutet. Tänker valla så sent som möjligt och räknar i dagsläget med att få valla om. Nysnö och minus 5 på morgonen och plusgrader med på em, tror det blir svårt att hitta en vallning för det som inte ger ifrysning på morgonen eller bakhalt på slutet.

Det är skins som gäller..

Skall inte åka själv på måndag, men när jag ser prognosen.. Jag skulle valla en riktigt mjuk röd burk i botten. Kanske VR 60-70? Eller kanske ett mindre aggressivt grundklister allra först under den röda burken. Och sedan täcka med lite hårdare nysnövallor, dvs någon eller några från Rode. Sen gäller det bara att hålla tummarna..

 

Lycka till ni som skall köra i dessa svåra förutsättningar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...