Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanojja ÖSM 2017


Foss

Recommended Posts

Ser ju helt livsfarligt ut! Tur att jag inte skall åka. Nu kan jag ge lite baksätestips utan att själv behöva drabbas av det Jag tror det är omöjligt att få en och samma vallning att hålla. Jag skulle köra på Vauhti K15 som jag tycker är bra i nysnö i ett brett spann utan att frysa i. Sedan när spåren blir glatta tror jag det bara är klister som kommer bita. Jag har testat lite med Rex Guldklister och det kan fungera utan att suga för mycket glid (dvs halvdåligt fäste) utan att frysa i. Annars är ju Start Wide en klassiker, dock suger den nog mer glid. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Jag körde ganska lång bak i fältet (är led 7 åkare). Körde ngt liknande swix rekommendation. Vänstraste spåret fick jag oftast bett i så där körde jag i uppförsbackarna. Märkligt nog verkade få andra göra denna observation.

 

Tyckte ni det gick lätt? Jag tyckte nog det förutom Risberg-Evertsberg där det snöade ganska ymnigt vill jag minnas.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde enligt rekommendation på vr50 och hade fäste hela vägen. Lite dåligt glid bitvis men det kan ju berott på glivalla också (endast bwlf).

 

Men visst var det fina förhållanden, bara väldigt mycket folk att köra förbi då det bara fanns ett spår som var snabbt.. Men det glesade ut sig efter evertsberg. Sista milen var det underbara förhållanden..

Link to comment
Share on other sites

Körde på Rodes rekommendation. Helt ok till Evertsberg, uselt sen. Försökte tre omvallningar, men hade inget fäste alls sista 3-3,5 milen. Hopplöst att åka om när det fanns 1, ibland 2 blanka spår och nysnö i de andra. Värdelös dag, skidmässigt.

Tankarna går dock till mannen som avled i spåret, snarare än till det egna eländet. Passerade när medtävlare höll på med HLR. Tragiskt.

Link to comment
Share on other sites

Körde på Rodes rekommendation. Helt ok till Evertsberg, uselt sen. Försökte tre omvallningar, men hade inget fäste alls sista 3-3,5 milen. Hopplöst att åka om när det fanns 1, ibland 2 blanka spår och nysnö i de andra. Värdelös dag, skidmässigt.

Tankarna går dock till mannen som avled i spåret, snarare än till det egna eländet. Passerade när medtävlare höll på med HLR. Tragiskt.[/

 

Så sant. Jag passerade också.

Link to comment
Share on other sites

Sambon och jag åkte både i år och förra året. Det tog 12 % längre tid för oss (i år). Jag hämtade ner 25 resultat från åkare som åkt båda dessa år och för dessa tog det i medel också 12 % längre tid, vilket ger 46 min för en medelåkare.

Intressant iaktagelse!

Ska bli intressant att se hur seedningen bedöms med tanke på att Oskar Svärd var snabbast men gick hel ensam i nysnön på 5,06. Enligt din teori blir seedningen förra årets plus 45min led.

Link to comment
Share on other sites

Ja vilket lopp igår ! Hade super glid hela vägen men fästet försvann lite vid mångsbodarna och i risberg vare helt slut ! ... Så vart stakning från risberg och imål ! 10.21 men var roligt åka ! Å med tanke på att ja bara åkt 12mil innan så vare fint ! Men tyvärr bara ett spår på slutet ! Men bara ladda för näst års vasa !!
Link to comment
Share on other sites

Vallade med Rode, violett ytterst. Hade dunderfäste (för bra?) hela vägen. Tyvärr frös det i rätt rejält ffa i första backen och runt oxberg. Skulle man täckt med lite blå super?

Okej glid med Kuzmin U och primateria 1,8mm rill, tappade dock i glid och de jag åkte med i nedförsbackarna direkt efter oxberg förmodligen pga ifrysningen (och trötthet), sen bättre in mot eldris och hem. Gled in på 5:26. Nöjd med det utifrån vädret och få skidmil (sedan förra vintern 0 mil rullskidor, 10 bra skiddagar i jan-feb i år).

Link to comment
Share on other sites

12% kalkylen stämmer inte för min del. 2016: 6.39 2017: 8.35. Borde ha landat strax under 7.30. Möjliga orsaker:

 

*Hopplöst att konservera fart när man ligger i ett led. Är beroende av det.

*Åker inte bra i sladdriga spår och med knackigt fäste, relativt andra. Har mer eller mindre gett upp på VL till förmån för ÖS pga detta.

*Pannbenet hängde inte med när det gick tungt.

*Led av överaktiva njurar under loppet, slog ett extremt pers genom 6 pauser, mot tidigare 2. Eller 1?

Link to comment
Share on other sites

Körde Rode Multigrade och 2 lager Violet i trampet. Bergfäste hela vägen och OK glid (Kuzmin U + Vit marathon). Rillade 1mm hela skidan och 2 bak. Lurar på om inte ett par kallföresskidor hade gått bättre men jag trodde det skulle bli fuktigare än den blev.

Link to comment
Share on other sites

MattaP>> Jag hade väl i princip samma valla som dig, förutom vit Marathon på glidet. Dock riktiga kallföresskidor (speedmax Cold). Du hade inga problem med ifrysning?

Glidet var för mig helt ok, lika bra som fler som körde utan fäste. Upplevde att jag hade som bäst glid första halvan relativ de runt om kring. Sämre än någon enstaka - men berodde förmodligen på ifrysning i fästet i backarna mot oxberg.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade byggt upp min valla med VG30+V30+V40 + 2lager Rode Super extra, 2 lager Multigrade och 1 lager Violet väldigt kort i trampet. I praktiken blandar man väl de yttre vallorna en smula. Tror du kanske la mer Violet och att den nog var lite för mjuk och kanske en förklaring till varför det frös i lite för dig. Tycker inte det frös i för mig men jag hade nog kunnat skippa några lager i mitten och lagt tunnare med valla när nysnön var så aggressiv som den var för att bättra på glidet lite

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...