Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Frågor om halvvasan


Foss

Recommended Posts

Jag har vela fram och åter kring huruvida jag ska köra ÖSM eller ej. Några vänner ska åka halvvasan så jag tänkte att det kanske skulle passa mig bättre.

 

Tittar man på prognosen ser det ju inte så kul ut inför tisdag och det kan bli svårvallat. Hur tuff är halvvasan, jämför med årets/fjolårets bessemerlopp? Jag funderar på att staka om jag nu väljer att åka.

 

Hittills har jag bara hittt startplats i led två, skulle gärna stå längre fram eftersom jag är rädd att det blir spårlöst snabbt. Är det någon som har erfarenhet av att åka från led2? Hur många har man framför sig?

Link to comment
Share on other sites

Seedningskommiten lär få lite bekymmer hur man ska seeda från dagens lopp då väldigt många led 2-3 åkare verkar ha hängt med täten väldigt länge och bara blivit 5-8 min efter elitleds folk. Dessutom va det ju en kille som starta i andra grupp och därmed åkte 5 min fortare än de i täten.
Link to comment
Share on other sites

Jo, det gick ju inte snabbt om man låg först i ett spår. Omkörningar kostade på.

 

Själv lyckades jag med bedriften att knäcka ena staven i en liten sketen uppförsbacke 2 km efter Oxberg. Jag hade ok ryggar att hänga men vid varje litet motlut stannade hela kolonnen till. Så när jag skulle trycka till för att komma iväg igen gick staven av! 8 km in till Hökberg med en och en halv stav gjorde sitt för motivationen.

 

Sjukt dåligt stavfäste inne i Moraparken förresten, jag hade STORA trugor som sjönk ner.

Link to comment
Share on other sites

Hade Rex trugor, var väll okey men gick igenom helt på vissa ställen så förstår om de blev slitigt med mindre. 1 åkbart spår från start till efter hökberg nånstans, nästan omöjligt att passera åkare förutom i uppförsbackar å då fick man gasa livet ur sej.
Link to comment
Share on other sites

Startade i led 2 idag.
Gisses vad folk man fick köra om körde säkert om 700-800 personer.
slet mycket energi när det gick tung i spåren bredvid som sirap och farten
i enda spåret som gled bra gick lite sakta.
Har pratas om stakzombies en sak är då säker jag hade inga problem och körde
om många uppför som hade fäste.

Seedningen blir väldigt lurig helt klart vette tusan hur dom kommer göra.

Link to comment
Share on other sites

Det var tungt idag. Bra fäste men dåligt glid. Orkade inte gå med i stakklungorna på platten. Stressad åkning och en kropp som inte kändes hundra. Körde på rött Toko klister, hur fungerade dom officiella tipsen? Dåligt bett i blötan gissar jag?
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte inte ösm för att seeda mig, men såklart är man ändå nyfiken. Efter att ha kollat seedningstabeller med några år på nacken samt lyssnat på vasapodden där seedningsansvarig intervjuas så är det nog så att loppen i vasaloppsveckan inte längre är en genväg fram i Vasaloppsleden. Tycker iaf seedningarna i ös är rimliga men inte heller generösa, tittar man några tillbaka var det sessa lopp man skulle åka för bra seedning.
Link to comment
Share on other sites

Tungt att missa mitt led med 30 sekunder pga att 2st framför mig krokar ihop och orsakar en vurpa där jag inte hinner veja och bryter staven. Får en ny ganska direkt men där tappade jag iallafall dom 30 sekunderna. Så tungt! Mitt första seedningslopp för i år, hade bara en chans. Riktigt less! 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...