Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla pulver första gången


Stal

Recommended Posts

Jag har kollat på nätet och hittat en massa bra filmer med tips. Det är egentligen bara en sak som jag har svårt att greppa nu och det är om man ska värma in Swix FC7X en gång eller två gånger. På Swix hemsida så står det en gång men i deras film om FC7 så säger de två gånger. Så frågan är ska man värma in det en eller två gånger?
Link to comment
Share on other sites

Som så mycket med annat inom glidvallning finns väl inget givet facit som du eftersöker. Mycket är personliga reflektioner. Tror inte ditt glid påverkats nämbart om du värmer en lr två gånger. Värm två gånger om du är osäker om du fått ner pulvret bra. Dock sliter det på strukturen att värma pulver för mycket. Jag värmer bara en gång. Rätta mig gärna om jag har fel.
Link to comment
Share on other sites

Hört/läst nånstans att invärmning två gånger skulle ge bättre hållbarhet på nötande före men sämre glid på främst nysnö. Om det är sant vet jag inte.

Även att Salomon/Atomic Carbonskidor glider bäst med lägre värme på vallajärnet vid pulvervallning, nån som vet nåt om det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara värmt en gång inför vasan. Jag tycker inte det ger väsentligt bättre glid än högflourkloss, men har märkt att glidet    håller längre med invärmt flourpulver. Använt Swix FC 08 två ggr och FC07 en gång och tycker att FC 08 bevarade glidet bättre.

I vasaloppet har man mer nytta av ett bra glid längre fram i loppet, då det i början kan vara svårt att komma fram och man riskerar att köra in i framförvarande åkare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...