Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Växel 3 uppför?


Mange86

Recommended Posts

Hej.

 

Sitter och är fruktansvärt imponerad av Stina som ligger o håller på 3:an uppför medan konkurrenterna växlar ner tidigt. Men vad är fördelarna?

 

Jag har läst mycket om att ta ut skär i åkriktningen vilket funkar bra för mig när det är flack eller utför-terräng. Så fort det börjar bli uppför (även svagt) så måste jag börja ta ut skären med ganska stor vinkel för att känna att jag behåller flytet. Speciellt på växel 2. På växel 3 glömmer jag ofta det och tappar kraft fort och går ner till 2:an istället.

 

Hur gör ni som vill fortsätta gå på växel 3 uppför, ökar ni bara vinkeln på skäret och fortsätter eller är det fel väg att gå?

Link to comment
Share on other sites

Jag går på med mer överkropp och ökar frekvensen. Har samma problem som du med stor vinkel på tvåan.

Tycker det är riktigt intressant att kolla på hur Ustiogov, Klaebo, Krogh, Stina och Pärmakoski åker. Väldigt olika teknik! Ustiogov är mäktig att se då han kan forcera backar i princip lika effektivt som 63kg's grabbarna. Känns som det åka skate med högre frekvens idag än för några år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Har inte det mest att göra med ens förhållande mellan kondition/styrka? Om man är stark nog så kan man gå på trean upp för backen med lägre puls. Sparar alltså lite mjölksyra.

Om centrala kapaciteten är större än muskelstyrkan är det bättre att växla ner till tvåan för att inte tappa fart.

 

Att tvunget gå på treans växel upp för backarna har inget egentligt egensyfte bara för eliten gör det. Elitåkarna är starkare än sina föregångare därför gör dom det mer nu för tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade en stund till och jag tror min fråga kokar ner till: ökar ni vinkel på era skär under växel 3 eller går över till växel 2 när det börjar ta emot? Jag har som sagt väldigt svårt att åka växel 3 även när det är svagt uppför, det går för tungt och jag växlar ner. Samma sak med att växla upp många gånger. Håller bra och bekväm fart på växel 2 men det tar emot direkt jag försöker växla upp om det är lite motlut.
Link to comment
Share on other sites

Lägre fart inom växeln = skidorna vinklas ut mer

Sedan finns det en gräns där det är dags att växla ner men bara för att det finns fem växlar så betyder inte det att de bara kan åkas på ett sätt. Växel tre ser så klart olika ut om det går uppför, plant eller nedför. 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så avancerat. Man känner på kroppen om man orkar trycka med trean uppför. Det finns inget syfte att pressa sig på trean mer än vad man klarar av att åka tekniskt korrekt. Kolla johaug, hon går ofta på tvåan och är superstark uppför. Vinkeln på skären kommer naturligt.
Link to comment
Share on other sites

Jag har min egen teori om varför elitåkarna går mer på växel 3 nu än tidigare: Det har att göra med överkroppsarbetet. 3:an är den mest överkroppsintensiva växeln, och åkarna är generellt starkare i överkroppen nuför tiden. Man stakar sig uppför till stor del. Dessutom är den moderna staktekniken i klassiskt med korta tag och böjda armar mer lik överkroppsarbetet i växel 3 än vad äldre stakteknik är. Man är van vid rörelsen och är stark i den.
Link to comment
Share on other sites

Jag har min egen teori om varför elitåkarna går mer på växel 3 nu än tidigare: Det har att göra med överkroppsarbetet. 3:an är den mest överkroppsintensiva växeln, och åkarna är generellt starkare i överkroppen nuför tiden. Man stakar sig uppför till stor del. Dessutom är den moderna staktekniken i klassiskt med korta tag och böjda armar mer lik överkroppsarbetet i växel 3 än vad äldre stakteknik är. Man är van vid rörelsen och är stark i den.

Skulle också tro att det är mycket därför. Då kan man dessutom spara på krutet i benen till när man behöver det mer.

Link to comment
Share on other sites

Mitt största problem är nog att jag fick feedbacken att inte åka med skidorna så vinklade under ett träningspass jag körde med lokal klubb. Sen dess har jag försökt minska vinklarna men på 3:an låser jag mig nästan och går ner på 2:an tidigare än vad jag skulle vilja (svagt uppför) då det blir för tungt att köra så rakt som jag försöker göra. Ska prova se hur det känns att öka vinkeln lite när det blir något parti svagt uppför nästa pass.
Link to comment
Share on other sites

Mitt största problem är nog att jag fick feedbacken att inte åka med skidorna så vinklade under ett träningspass jag körde med lokal klubb. Sen dess har jag försökt minska vinklarna men på 3:an låser jag mig nästan och går ner på 2:an tidigare än vad jag skulle vilja (svagt uppför) då det blir för tungt att köra så rakt som jag försöker göra. Ska prova se hur det känns att öka vinkeln lite när det blir något parti svagt uppför nästa pass.

 

En viktig aspekt med trean är balans och tyngdöverföring. Det gäller att verkligen åka på en skida i taget på trean för att få något flyt. Det i sin tur kräver bra balans. Har skidan du glider på någon vinkel eller försöker du glida med den rakt fram. Det sisnämna brukar bli besvärligt.

Link to comment
Share on other sites

En viktig aspekt med trean är balans och tyngdöverföring. Det gäller att verkligen åka på en skida i taget på trean för att få något flyt. Det i sin tur kräver bra balans. Har skidan du glider på någon vinkel eller försöker du glida med den rakt fram. Det sisnämna brukar bli besvärligt.

 

Balansen känns riktigt bra. Jag upplever att jag oftast glider så länge jag vill. Men som du säger så försöker jag ofta ta mina skär med skidan rakt i åkriktningen i början vilket gör att jag upplever det som svårt att få tryck i frånskjutet. Vilket i sin tur gör det väldig tungt om det inte är snäll-åkt.

Link to comment
Share on other sites

Balansen känns riktigt bra. Jag upplever att jag oftast glider så länge jag vill. Men som du säger så försöker jag ofta ta mina skär med skidan rakt i åkriktningen i början vilket gör att jag upplever det som svårt att få tryck i frånskjutet. Vilket i sin tur gör det väldig tungt om det inte är snäll-åkt.

Kolla på första 15-20s av 

Det syns rätt tydligt vikten av pendel och tyngdöverföring. Nästan så att de gör över på innerkant på skidan i pendeln trots uppför. Syns även ganska tydligt hur mycket överkropp som läggs på!

Ta och filma dig själv när du åker så kommer du få en bättre bild om vad du behöver jobba på. Många gånger så upplever man en sak men i praktiken gör man något annat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...