Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Syrebrist


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej, var ned om en riktigt otäck sak under Vasaloppet som fick mig att bryta.

Skall börja med att säga att jag vart sjuk inför Vasan och är fortsatt s snorig.

Jag gick ut från Risberg och kände mig stark. När det är kanske 6km kvar till evertsberg så började mitt huvud att fara och jag får svårt att hålla balansen. Så jag är nära att krascha flera gånger. Där på kommer en liten backe och får då gå längst ut till höger för och gå uppför backen då symptomen sitter kvar. Väl uppe så har det släppt men redan efter några stavtag så är det tillbaka. Väl i evertsberg så säger en drickalangare till mig: ville du ha blåbärssoppa? Jag hör vad hon säger men det kopplar inte i huvudet vad hon vill eller vad jag ska svara. Efter ett tag så svarar jag ja, då svarar hon att du borde nog kliva av här för du vimlar med ögonen. Så jag gjorde det. Blev så jävla skraj när huvudet började strula på plattmark aldrig hänt tidigare och är det nått man borde kolla upp?

Link to comment
Share on other sites

Chansa inte med att köra fast du är sjuk, men det gör du nog inte igen.

Jag har inte drabbats själv, men jag har hjälpt en löpare som föll ihop en gång och i hans fall berodde det på överhettning. Men kolla upp det skadar inte, better safe than sorry. Var ärlig om hälsotillståndet när du pratar med läkaren även om det kommer innebära en föreläsning. 

Link to comment
Share on other sites

Det är som du säger Tiger, jag borde nog inte ha startat.

ska fundera lite om jag skall gå till läkaren nu i veckan och kolla upp detta.

min sambo tror att det kan vara något som inte beror på förkylningen utan att det kan vara relaterat till mina lungor.

började få sån riktigt Sundby hosta i somras efter löpning och rullisar och nu i vinter har den varit ganska mycket värre.

Link to comment
Share on other sites

Nej de var inte jag.

 

Jag ska nog kolla detta med en läkare.

Kan vara skönt att de kollar så inget är på tok i kroppen.

Blev sjukt rädd när huvudet inte alls hänger med på platten.

Det var precis som om man stakat väldigt länge i en uppförsbacke i full fart och pulsen ligger på max.

ända skillnaden var att det gick lätt på platten och att det kom som en blixt från klar himmel.

Link to comment
Share on other sites

Låter riktigt otäckt. Skrämmande när huvudet inte hänger med. Bra att du bröt! Det behöver ju inte vara något större fel egentligen, är man lite krasslig så kan ju även en liten ansträngning vara övermäktig. Nu körde du ett halvt Vasalopp. Skadar inte att kolla upp, men var inte allt för orolig.
Link to comment
Share on other sites

Sjukan ringer mig imorgon bitti och då måste jag snacka med en läkare gällande detta för jag blir lite orolig.

Energibrist var det inte och inte heller vätskebrist då jag pinkade vitt.

Jag har en ganska hög max puls om man kollar snittet mot vad jag borde ha för min ålder så får lite panik att det är något där som spökar.

Kände inte att den rusat iväg under loppet men jag har några pikar som indikerar på att jag varit över 200 vilket är normalt för mig men det kan också vara så att jag inte bör ha så hög max puls och att något utlösts under loppet som jag inte tidigare haft problem med.

Ska iaf kolla detta med läkare för idag mår jag betydligt sämre än efter loppet igår.

Redan efter duschen så kände jag mig otroligt fräsch och fick nästan ångest för att jag inte fortsatte då kroppen kändes riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev i en annan tråd att man inte skulle vika ner sig så lätt, men det gäller ju om man är frisk och bara kört sig riktigt trött och är nere i källaren. Dina symptom var ju helt något helt annat och det var väldigt klokt att du avbröt loppet. vet inte hur det kunde slutat annars. Hoppas att det inte är något allvarligt utan att du har något som inte gått ur kroppen.

 

Jag hade 06/07 en besvärlig förkylning som gick ner i bröstet, som inte ville släppa. Minns att jag tog mig ut på spåret för att träna lite lätt, men efter några hundra meter rusade pulsen upp i 160 trots snigelfart och jag fick avbryta. Så småningom blev det en penicillinkur och jag lyckades få bukt med det. Efter sista tabletten hade jag 14 dagar på mig till VL och det släppte och jag kunde ställa upp i loppet och fullfölja, men jag var inställd på att bryta ifall pulsrusningen skulle återkomma.

Link to comment
Share on other sites

Efter ett blodprov så konstaterades att jag har någon form av infektion i kroppen.

Själva reaktionen jag fick kan bero på infektionen och med en redig kur av antibiotika så bör jag bli bra.

Han var väldigt noga med att kolla hjärta och lungor och lyssnade flera gånger efter missljud.

Skulle jag få feber så måste jag kontakta läkare omgående för ytterligare behandling.

Känns jävligt skönt att jag tog tag i detta direkt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...