Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vem går ur spår?


Klas

Recommended Posts

Måste ju kolla med er. I ett spår med dubbelåkriktning hävdar jag att den som åker utför går ur spår vid klassisk åkning för att den som går uppför inte ska tappa "momentum". Här finns det tydligen olika åsikter. Skid-O har enl en skidorienterare tvärtomregeln, fast de skejtar ju. Det blir extra spännande ex i Mittåkläppen där spåret är draget i ena kanten så att man åker på vänster sida när man ska ner (som i och för sig har en del backar upp...). Inga artighetssvar nu om att man anpassar sig:)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Ett tag på mitt elljusspår blev det så att ett spår hade båda åkriktningarna. Tyvärr verkade jag vara den enda som tyckte att utför ska lämna företräde. Diagonalar du uppför tappar man ju allt om man måste gå ur. Men jag antar det handlar im att ovana åkare kan uppleva det svårt och obehagligt att lämna de trygga spåret utför.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Till att börja med: Högerregeln! Man ska alltid, alltid, hålla till höger och alltid, alltid kliva ut till höger. 

Instinktivt skulle jag sedan säga att det alltid är den som kommer med högre fart som ska väja. Oavsett om det är utförsbacke eller om personen bara är en snabbare och duktigare åkare. 

Åker man uppför har man ofta blicken fäst i marken rakt framför sig och är sällan speciellt uppmärksam.
Åker man utför har man ju av förklarliga anledningar blicken lite längre fram och man har således lite bättre möjligheter att hinna väja i tid. (så återigen är det den som åker utför som bör väja)

Jag vet dock att det finns många nybörjare (och personer som kanske inte åker så ofta) som helt enkelt inte kan åka utför utan spåret, vare sig uppför eller utför. Att bara "kliva ur" är helt enkelt ingenting de kan göra så där raktuppochned.
Återigen anser jag att det då är upp till den lite tryggare (och snabbare) åkaren att hålla ut och visa hänsyn.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte dra lite regler. Finns det nån egen tråd för detta?

 

Barn har alltid företräde. Finns inga undantag.

Nybörjare står kvar i spåret. Snabbare åkare kliver ur och kör om.

Två skejtare som möts i skateplanen. Den duktigaste kliver in i klassiska spåren.

Skateplanen är inte till för att vila på, ta selfies, ringa chefen osv. Här pågår det skidåkning med, ofta i hög fart.

Livstidsstraff på skejta i klassiska spåren. (Ja tro det eller ej, det händer. Jag fick skälla på en i år )

Oavsett om du har 40 årskris eller ej så kan du inte köra dina OS förberedande überintervaller i ett överbefolkat konstsnöspår i december i Borås. Ta suven tillbaka och kör på din egna SkiErg i garaget.

 

Ja....det är väl bara fylla på.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte dra lite regler. Finns det nån egen tråd för detta?

 

Barn har alltid företräde. Finns inga undantag.

Nybörjare står kvar i spåret. Snabbare åkare kliver ur och kör om.

Två skejtare som möts i skateplanen. Den duktigaste kliver in i klassiska spåren.

Skateplanen är inte till för att vila på, ta selfies, ringa chefen osv. Här pågår det skidåkning med, ofta i hög fart.

Livstidsstraff på skejta i klassiska spåren. (Ja tro det eller ej, det händer. Jag fick skälla på en i år )

Oavsett om du har 40 årskris eller ej så kan du inte köra dina OS förberedande überintervaller i ett överbefolkat konstsnöspår i december i Borås. Ta suven tillbaka och kör på din egna SkiErg i garaget.

 

Ja....det är väl bara fylla på.

Har någon nummerlapp på sig har den företräde oavsett allt.

Ropar nån "ur spår" kliver man ur spår oavsett om ur-spår-regeln påstås gälla eller inte - det kan vara tävling.

Handlade det inte om tävling får man håna den gaphalsiga fjanten.

2 mötande skateare - den som har lite utförs ger plats för den som måste jobba uppför.

Link to comment
Share on other sites

Men skejtbädden betraktas av en del som att det inte är ett skidspår, så där är det fritt fram att gå med och utan hundar ja tom att cykla. Nyligen hade en drummel kört med mountibike med kringelkrokar i skejtspåret och det blev svårt att skejta där. Om vanliga människor promenerar där är inte så konstigt, men en som håller på med sport borde kunna respektera andra sporter och inte förstöra.

Jag tycker den som åker uppför skall kliva undan, då det är stor risk att man drattar om man väjer undan  i högfart.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar alltid ur spår, både utför och uppför, eftersom jag är en van åkare och behärskar alla former av spårbyten oavsett fart, det skapar minst incidenter. Men är det skejtbädd bredvid, så tycker jag, att den som åker utför självklart borde lämna det klassiska spåret, så att man får möjlighet att njuta ostört av sin diagonalåkning.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte dra lite regler. Finns det nån egen tråd för detta?

 

Barn har alltid företräde. Finns inga undantag.

Nybörjare står kvar i spåret. Snabbare åkare kliver ur och kör om.

Två skejtare som möts i skateplanen. Den duktigaste kliver in i klassiska spåren.

Skateplanen är inte till för att vila på, ta selfies, ringa chefen osv. Här pågår det skidåkning med, ofta i hög fart.

Livstidsstraff på skejta i klassiska spåren. (Ja tro det eller ej, det händer. Jag fick skälla på en i år )

Oavsett om du har 40 årskris eller ej så kan du inte köra dina OS förberedande überintervaller i ett överbefolkat konstsnöspår i december i Borås. Ta suven tillbaka och kör på din egna SkiErg i garaget.

 

Ja....det är väl bara fylla på.

Bra regler!

 

Stavspetsarna får aldrig vara ovanför ens egna axlar, gäller framförallt i fartställning.

 

Man får åka så långsamt man vill men aldrig stå stilla i skidspåret/skatebädden.

 

Om man behöver saxa ska man i möjligaste mån göra detta bredvid spåret(är väl en variant av skatea inte i spåret ovan)

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar alltid ur spår, både utför och uppför, eftersom jag är en van åkare och behärskar alla former av spårbyten oavsett fart, det skapar minst incidenter. Men är det skejtbädd bredvid, så tycker jag, att den som åker utför självklart borde lämna det klassiska spåret, så att man får möjlighet att njuta ostört av sin diagonalåkning.

På pricken! Så den som åker uppför kan njuta av sin diagonalåkning. Denna ”regel” bygger tyvärr på att alla som åker längdskidor är längdskidåkare....

Link to comment
Share on other sites

Är spåren inte avstängda för tävling och det råder nåt litet KM eller liknande skulle iallafall jag bli vansinnig om barn och nybörjare tvingas hoppa ur spår för nån gubbe ska leka tävling.

Enda gången jag haft problem med det var under SM i skiorientering i Umeå i början av 90-talet - när en överviktig gubbfan i 60-års åldern inte klev åt sidan när jag åkte längs ett spår "i fel åkriktning". Så när du hör någon ropa ur spår kliv åt sidan för du vet inte vad det gäller för tävling.

Link to comment
Share on other sites

Självklart att lämna fri väg, om man råkar komma in i ett spår, där det pågår tävling, men märker jag det så givetvis ställer jag mig vid sidan om. En gång när min son tävlade i en ungdomstävling var det en gubbe som inte flyttade på sig, men en förälder i närheten skällde ut honom med rätta, iaf var det fritt spår sen när min son kom. Är det tävling åker man ut och ställer sig på lämpligt ställe, innan den startar och sen står man där tills alla tävlande passerat. Fast det är många år sedan nu, men det skulle vara kul om barnbarnen började med skidor. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...