Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2017

• Vänligen logga in för att kunna svara
105 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 617 inlägg

I år hade jag mer skidträning än någonsin tidigare. Startade i led 5 och var för första gången i Smågan på under 1 timme. Sedan flöt det på bra men efter Risberg tog energin slut. Utvärderingen är tydlig, jag åt och drack för lite. Mådde dessutom illa på morgonen så jag fick i mig för lite frukost. Grinade en skvätt i evertsberg efter att jag lämnat in chipet. Kag har haft problem med näringsintag tidigare också. Det är något jag ska förbättra till nästa år. Bra spår annarsmen lite segt glid.

Är du inte besviken att du vek ner dig och bröt loppet. Det tillhör loppet att få toppar och dalar och att man mår riktigt dåligt bitvis och undrar vad man håller på med. Men efter ett tag på "lidandets väg" kan man få nytt mod och nya krafter och lyckas man bara att ta sig till Eldris, då finns det inte mycket som kan stoppa en. Jag har varit missnöjd med min prestation vissa år, men ändå nöjd att jag besegrat rösten inom mig som velat att jag skulle bryta.

Jag föreslår att Du till nästa år har som målsättning att ta dig ner till Mora oavsett hur dåligt det går och hur trött Du är för då tillhör du skaran SEGRARE !

Tilläggas bör att ovanstående gäller om man inte är sjuk eller drabbas av sjukdomstillstånd under loppet.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg
Helt ok lopp. Jag hade hoppats de skulle ploga bort snön som t tjejvasan... Men men... Såg kontrollanter som filmade i tre halvkritiska backar för första gången. Meningslöst nästintill eftersom det inte var vallningsföre. Vallade kort kort zon med blåswix V30. Helt ok fäste men la lite för tjockt framför tårna så det sög ÄNDÅ lite fram till Mångsbodarna. Kanon sen. Kuzmin plus o borstat

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 201 inlägg
Startade i led2. Min klubbkompis övertalade mig att vi skulle starta på vänster sida, vilket var helt fel:) Blev en katastrofbacke och var i Smågan på 47min. Minst 3-4min för mycket.
Skidorna gick trögt på myrarna. Någonstans runt Tennäng började de få bättre och hade bra surf resten av resan till Mora. Likvärdigt glid som de flesta andra.
Hade intalat mig själv att inte slarva med dryck och mat. Lyckades hålla planen att ta två koppar vid varje kontroll + några bullar här och där. Blev även 4st Enervit liquids under färden.
Hade ingen större dipp utan var fräsch ända till Hemus. Då kom släggan, förmodligen bara mentalt då man typ tycker att nu är loppet klart:-) Krigade sista 4km och åkte in på 5.13.59. Putsade perset med 50min från förra året. Väldigt nöjd med loppet i det stora hela. Surt att missa topp 1000 med ca 60 platser dock. Men ca 2000 placeringar bättre än förra året!

Hade Svart marathon i botten. 2 lager Start HF10. Vauhti LDR pulver. 1mm rak rill.
Inget fäste

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Eftersom jag blev tvungen att välja ÖSS istället, deltog jag i VL från soffan. Förutom att heja på alla bekanta och obekanta åkare, kolade jag försåt på eliten.
- Blev upprörd över att se hur Smutna helt utan hänsyn till efterkommande åkare skejtade sig in till Evertsberg mitt i de klassiska tävlingsspåren för att där kliva av tävlingen med ond hand. Hon verkade inte ha gnuttan av tanke på att skejt var förbjudet, att det kommer 10 000+ efter henne i samma spår och att hon som elit borde vara ett föredöme och stället staka lite lugnt/ev skejta vid sidan av spåren. Riktigt dåligt! Hon borde stå som diskad istället för brutit.

- Förra årets snackis var att någon klev in före Britta Norgren innan spurten. Ser man på hur det byttes spår med obefintlig plats under herrarnas sista kilometer i år, borde tidningarna vara fulla med artiklar om det fram till påsk. Så många påklivna skidor ser man knappast efter första backen - inte ens i led 10.

Tänkte också på det. Och hur ilsken Stian Hoelegaard verkade vara efter målgång. Han fick ju skidorna rejält överkörda 100-200 m före mål.

Moridin2002

Moridin2002

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Jag har bara åkt öppet spår tidigare och startade mitt första Vasalopp från led10. Helt meningslöst att köra där bak. De första 3km tog mig 1h,25min. Hade värdelöst fäste och dåligt glid och beslutade att bryta i Evertsberg då jag inte såg någon mening med att kriga de sista 4 milen och få en sluttid runt 11 timmar när jag hade som mål att komma under 9 timmar.

Gick ut alldeles för hårt efter första backen för att försöka ta igen tid men tack vare att jag blev bortvallad så var jag ändå ganska trasig vid Evertsberg vilket också bidrog till beslutet att bryta där även om jag hade mer att ge. Hade 2h att ta mig till Oxberg men jag kände 14km skulle jag hinna med nöd och näpe om jag satsade ordentligt, krafter som jag inte visste om jag hade.

Blir mer stakträning nu i sommar (diagonalade säkert 90%) och pressa öppet spår och seedningslopp tills man lyckas komma fram några led. 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 612 inlägg

Jag har bara åkt öppet spår tidigare och startade mitt första Vasalopp från led10. Helt meningslöst att köra där bak. De första 3km tog mig 1h,25min. Hade värdelöst fäste och dåligt glid och beslutade att bryta i Evertsberg då jag inte såg någon mening med att kriga de sista 4 milen och få en sluttid runt 11 timmar när jag hade som mål att komma under 9 timmar.

Gick ut alldeles för hårt efter första backen för att försöka ta igen tid men tack vare att jag blev bortvallad så var jag ändå ganska trasig vid Evertsberg vilket också bidrog till beslutet att bryta där även om jag hade mer att ge. Hade 2h att ta mig till Oxberg men jag kände 14km skulle jag hinna med nöd och näpe om jag satsade ordentligt, krafter som jag inte visste om jag hade.

Blir mer stakträning nu i sommar (diagonalade säkert 90%) och pressa öppet spår och seedningslopp tills man lyckas komma fram några led. 

Tipset till nästa år: ta det lugnt till Tennäng. Du plockar sjukt mycket platser därifrån om du inte kört för hårt i början.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Körde mitt andra Vasalopp.
Hade svårt att få i mig frukost och mådde illa av nervositet och höga krav.
Kom lite sent till start fick stå 1h trots insläpp till fålla öppnat till led4 gick sjukt segt
fler som upplevde det.
Valde stå långt vänster då det blir större radie i backen, funkade inte alls gick mycket fortare på höger sidan såg ja.

Kör de hårt på myrarna med dåligt stavfäste som kostade kraft. Frågan om jag körde slut mig där fick aldrig tillbaka orken riktigt.
Hade jätte tungt mellan före Risberg och till Evertsberg när att bryta i Evertsberg.
Men bet ihop hade plan att köra hårt från Hökberg och in men hade inte krafterna kvar fick ta massa gel och dricka massa för att orka ta mig i mål.

Hade riktigt bra glid fram till Oxberg sedan började det suga rejält. Förmodligen av skitiga belag och att grövre struktur behövdes hade Red Creek 0/6 och rak 2:a bak.
Fäste Vr40 och Vr45 toppar med VR40.

Hade mål att gå under 6 timmar men orkade inte och sugande skidor. I början och fram till Oxberg hade jag bättre glid än dom flesta.
Glad att jag fick bättre tid än förra året men funderar om inte min klena frukost ställde till det.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 614 inlägg
Ja jäklar vad segt det var att komma in i led 4. Led 2 och 3 samt 5 och 6 var helt fria från kö när jag kom. Led 4 hade en slingrande orm på 200 meter. Någon som vet varför?

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

FisHermansFriend

FisHermansFriend

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Kom lite sent till start fick stå 1h trots insläpp till fålla öppnat till led4 gick sjukt segt
fler som upplevde det.
Valde stå långt vänster då det blir större radie i backen, funkade inte alls gick mycket fortare på höger sidan såg ja.

Just led 4 verkade gå väldigt segt vid insläppet ja, kompisarna i led 10 hade redan hunnit somna i bilen när jag äntligen återvände efter att ha lagt ut skidorna.

Även jag valde den briljanta idén att ställa mig långt till vänster. På toppen av backen såg jag bara 5 och 6000-lappar åt alla håll. Passerade Smågan efter några sekunder över timmen på plats 3972, klättrade sedan konstant till 3380 i mål. Ganska varierande förhållanden och glid längs banan, men spåren var nog de bästa hittills under mina vasalopp. Körde på tre lager VR40 och tre lager VR45, bitvis ok fäste men mot slutet allt sämre. Som tur är, är det ju bara stakning och saxning kvar efter Hökberg.

VL2013 10:32 - ÖSM2014 9:19 - HV2015 2:55 - VL2015 8:11 - VL2016 7:01 - ÖSS2017 6:11 - VL2017 6:14

Snefald

Snefald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Igår körde jag mitt femte Vasalopp och jag var inställd på att gå en hård match mot repet till mötes. Det har alltid varit kamp mot repet för mig. 2014 blev jag tagen av repet i Hökberg och förra året var jag bara dryga sju minuter från att bli tagen i Oxberg. Jag hade dessutom en del orosmoln inför årets lopp. Eftersom snön till stor del varit frånvarande där jag bor har jag inte kommit ut och åkt skidor mer än fem gånger på hela vintern. Därtill har jag gått ner 20-25 kg sedan förra året och hade under samtliga träningspass obefintligt fäste (troligen en kombination av bristande teknik som inte längre kompenseras av tung kroppsvikt. Belaget på mina skidor hade också repats en hel del under ett av de få träningspassen.

De repiga skidorna lämnades in på Vasasvahn för vallning och min uppfattning är att de vallade med riktigt sjuka grejer. Förmodligen mycket svartkonst och magi inblandat för skidorna jag fick ut var helt brutala. Jag hade perfekt fäste hela loppet och stod ofta i fartställning långa sträckor och gled förbi andra som stakade för fullt. Har aldrig varit med om att jag haft så bra förutsättningar som jag hade igår. Varken på något Vasalopp eller på träning... Det kändes lite som i ett TV-spel där man skrivit in någon fusk-kod som gör att allt går onaturligt mycket enklare

Redan vid Mångsbodarna låg jag över en halvtimme bättre till än förra året. Sedan fick jag krampkänning i vaden, vilket gjorde att jag fick åka lite försiktigare och försöka stretcha i nedförsbackarna istället för att köra fartställning. Slutresultatet blev 10:07:54, vilket kan jämföras med förra årets 11:43:47.

Jag är mycket nöjd med loppet.

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 93 inlägg

Glid: Skimateria R-cut, 1+0,1mm rill, skimateria peak glide universal

Fäste: Skigo vallarek.

Hade bra fäste hela vägen och glidet var kanske lite över medel jämfört med andra.

Fick en fin plats i startled 5 med 3 gubbar framför mig lite till vänster om mitten. Mitt första vasalopp skulle dock börja lite panikartat. Gick tillbaka till bussen och åt och drack lite, när det var en timme kvar kände jag ett behov av att behöva tömma tarmen igen. Kön till dassen var hyfsat långa och rörde sig med snigelfart. När klockan var 07.40 så gjorde jag det jag skulle på rekordtid, jag hade varit i elitledet när det gäller dassbesökstid. Sprang sedan till bussen som stod en bra bit från led 10, alla de andra hade gått till sina platser och chauffören var osäker på om jag hade tagit med mig mina saker så han var på väg att rulla iväg. Hann precis fram, bytte skor och fick med mig alla grejer inklusive stavar och sprintade tillbaka för att lämna ryggsäcken. Vid min plats ca 4 minuter innan start, fick på mig allt utom pulsklockan. Kan vara så att jag hade min högsta puls under hela loppet just där.

Kompisen framför mig bytte spår tidigt och han var förlorad innan backen. Hamnade långt ut till vänster bakom en stakmupp, gick sjukt långsamt hela vägen upp. Folk välde förbi bredvid. Jag hade bestämt mig för att bara följa med och undvika stavbrott vilket lyckades. Väl uppe gick det tröööögt. Körde första sträckan på stafettvasan i fredags och skillnaden i glid var enorm, då hade jag 1.25 till Mångsbodarna och nu närmare 1.47. Kände mig tyvärr sliten efter fredagen. Slangen till vätskebältet frös så jag fick i mig alldeles för lite mellan smågan och Mångsbodarna då jag hoppade att dricka i smågan. Fick betala för det rejält före Evertsberg där jag var helt tom och funderade på om jag ens skulle ta mig vidare. Stannade där och drack 3 muggar sportdryck, tog 2 gels och tömde ut 1.5l sportdryck på backen. Tyckte att jag piggnade till rätt fort och sedan tuffade det på mot mål. Plockade placeringar hela vägen fram till eldris där jag var helt slut i överkroppen och tappade placeringar. I mål på 6.12, nöjd trots allt.

Till nästa år ska jag planera dassbesök och energiintag bättre :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 612 inlägg

Igår körde jag mitt femte Vasalopp och jag var inställd på att gå en hård match mot repet till mötes. Det har alltid varit kamp mot repet för mig. 2014 blev jag tagen av repet i Hökberg och förra året var jag bara dryga sju minuter från att bli tagen i Oxberg. Jag hade dessutom en del orosmoln inför årets lopp. Eftersom snön till stor del varit frånvarande där jag bor har jag inte kommit ut och åkt skidor mer än fem gånger på hela vintern. Därtill har jag gått ner 20-25 kg sedan förra året och hade under samtliga träningspass obefintligt fäste (troligen en kombination av bristande teknik som inte längre kompenseras av tung kroppsvikt. Belaget på mina skidor hade också repats en hel del under ett av de få träningspassen.

De repiga skidorna lämnades in på Vasasvahn för vallning och min uppfattning är att de vallade med riktigt sjuka grejer. Förmodligen mycket svartkonst och magi inblandat för skidorna jag fick ut var helt brutala. Jag hade perfekt fäste hela loppet och stod ofta i fartställning långa sträckor och gled förbi andra som stakade för fullt. Har aldrig varit med om att jag haft så bra förutsättningar som jag hade igår. Varken på något Vasalopp eller på träning... Det kändes lite som i ett TV-spel där man skrivit in någon fusk-kod som gör att allt går onaturligt mycket enklare

Redan vid Mångsbodarna låg jag över en halvtimme bättre till än förra året. Sedan fick jag krampkänning i vaden, vilket gjorde att jag fick åka lite försiktigare och försöka stretcha i nedförsbackarna istället för att köra fartställning. Slutresultatet blev 10:07:54, vilket kan jämföras med förra årets 11:43:47.

Härligt! Sådan läsning gör oss alla glada:-)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 612 inlägg

Körde mitt andra Vasalopp.
Hade svårt att få i mig frukost och mådde illa av nervositet och höga krav.
fler som upplevde det.

Kör de hårt på myrarna med dåligt stavfäste som kostade kraft. Frågan om jag körde slut mig där fick aldrig tillbaka orken riktigt.
Hade jätte tungt mellan före Risberg och till Evertsberg när att bryta i Evertsberg.
Men bet ihop hade plan att köra hårt från Hökberg och in men hade inte krafterna kvar fick ta massa gel och dricka massa för att orka ta mig i mål.

Hade riktigt bra glid fram till Oxberg sedan började det suga rejält. Förmodligen av skitiga belag och att grövre struktur behövdes hade Red Creek 0/6 och rak 2:a bak.
Fäste Vr40 och Vr45 toppar med VR40.

Hade mål att gå under 6 timmar men orkade inte och sugande skidor. I början och fram till Oxberg hade jag bättre glid än dom flesta.
Glad att jag fick bättre tid än förra året men funderar om inte min klena frukost ställde till det.

Du har läst och hört det förut: ta det lugnt i början. Några säger att Vasaloppet börjar i Evertsberg, andra att det börjar i Tennäng. Att köra hårt på myrarna är ett dåligt recept för bra tid och placering, bättre börja plocka tid och plats upp mot Risberg och ha krafter kvar för andra halvan av loppet. (Förutom att du får en väldigt mycket trevligare dag på¨det sättet)

vasanisse

vasanisse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Hej!

Åkte brytbussen för första gången, men inte till målet utan till starten. Vår buss havererade på väg t Sälen.

Hamnade absolut längst bak, längst till vänster i led fem och blev omkörd av led 6 och delar av led 7 ganska omgående.

1.05 t Smågan vilket var 5-10min långsammare än beräknat.

Upplevde det som trångt hela vägen och svårare än vanligt att köra om.

Hade otroligt bra glid och blev endast omgliden av en hiskeligt stor norrman på Madshusskidor. Framförallt var glidet grymt t Oxberg, sedan var skillnaden mindre mot övriga men fortfarande betydligt bättre än samtliga.

Körde om ca 400pers från Smågan t mål och gled in på 6.47, en dryg halvtimme sämre än jag hoppats på.

Tyckte att jag stördes en hel del av blåsten.

Vallningen var LJ02, Start HF80, Swix FC8x och rill enl Red Creeks rekommendation. 

Fästvalla, Guruvax klister extreem 39hard och hallegeir burkvalla ihopvärmt, Därefter Skigo HFviolett och HF röd.

Hade kortat fästzonen rejält och borde kortat den ytterligare något framtill.

Skidorna har högt spann(för åkare kring 90kg och jag väger 72kg)

Grymt bra fäste och det mesta sitter fortfarande kvar efter loppet.

Detta var mitt 16 lopp och ett av de lopp då jag haft bäst glid i förhållande t omgivningen(men jag brukar ha bra glid).

Nästa år då j-ar...

Tungviktaren

Tungviktaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Startade i led 10 till vänster. Tyckte att backen gick mycket smidigare än tidigare, visst var det kö men det gick ändå framåt för det mesta. Jag tror det beror på dels att det var lättvallat och att de flesta hade bra fäste samt att man inte kan gå till höger om ladan längre.

Dåliga spår fram till Risberg (dock mycket bättre än förra året), sedan var det helt ok spår resten av sträckan förutom uppför där det var socker.

Fästet var först tre lager VR40 och sedan 3,5 lager VR45 och jag hade bra fäste. Glid var Swix Maraton och hade ok glid jämfört med andra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 617 inlägg

Instämmer med föregående att det är roligt att läsa om upplevelser även från de bakre leden. Jag tror att det var kombinationen supervallning och att du gått ner så mycket i vikt som gjorde att det gick så bra. Det krävs en hel del energi att släpa runt på extra 20 kg speciellt uppför. Grattis till en fin prestation, nästa gång spränger du 10-tim-gränsen ! :)

Lynx

Lynx

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Startade relativt långt fram i led 4. Stod lite till höger om en sån där hage för överdragskläder. Det flöt på bra på startgärdet och i backen var det rörelse framåt hela tiden. Första gången, på elva starter, som jag egentligen inte behövde stå still överhuvudtaget i backen. Tyvärr hade jag för dåligt faste så jag fick gå hårt på armarna och var helt slut strax innan toppen. Kom igång bra på myrarna trots allt, och började känna ett visst hopp om att det ändå skulle bli en bra dag. Valde att chansa på att jag skulle ha bättre fäste i backarna upp mot Risberg, alternativt att jag skulle orka staka mig dit. Vilket visade sig vara ett dumt beslut, men jag ville inte valla om med den VR55N jag hade med mig. Ville inte riskera glidet. Men när det vände uppåt igen mot Evertsberg insåg jag att jag var tvungen att göra nåt åt mitt obefintliga fäste och stannade först en gång och la på ett lager, men fick snart stanna en gång till och lägga på ytterligare ett. Då fick jag fäste, men glidet försvann och krafterna var helt slut.

Valde att bryta i Evertsberg, då det kändes helt oöverstigligt att fortsätta ytterligare 43 km i det skick jag var där. Ett misslyckande javisst, men ändå rätt beslut att kliva av. Extra tråkigt eftersom jag är bättre tränad än någonsin.

En snabb analys av varför jag misslyckades med fästet, hade en blandning av V40 och VR45, är att jag la för tunt och/eller för kort. Skidorna har ett högt spann och jag har koll på hur de ska vallas i varmare fören, men är inte lika van vid hur de ska vallas med kallare burk . Antar att jag skulle behövt några fler lager än vad jag la på. Alltid lär man sig något.....

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 093 inlägg
Stod längst fram två spår till höger om hagen i led 4 och tyckte backen var väldigt seg i år. En hel del plockepinn. Hade likvärdig tid till Smågan med "Vattenvasan" 2015 trots att jag var hyfsat aktiv över myrarna.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 614 inlägg

Stod längst fram två spår till höger om hagen i led 4 och tyckte backen var väldigt seg i år. En hel del plockepinn. Hade likvärdig tid till Smågan med "Vattenvasan" 2015 trots att jag var hyfsat aktiv över myrarna.

Lite fascinerande att du stod på ungefär samma plats som han i inlägget före dig och ni har helt olika upplevelse av backen.

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 414 inlägg
Jag åkte på skidor med Kuzmins universalsickel, 1 mm redcreekrill och fem lager swix blå extra. Bra glid och fäste i början som senare avtog. Behövde inte saxa. Blev omåkt i utförslöporna på slutet av åkare som jag stakade förbi sedan, så bättre glid hade varit en fördel. Oxbergsdippen kom tidigare i år.
Avancerade 1770 platser från Smågan till mål. Ändå inte helt nöjd :).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar