Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2017


Volevodin

Recommended Posts

Med all respekt för de som väljer att staka. Men man kan ju fundera på hur mycket mer fastnar i backarna pga (långsamma) stakare, upplever ni nån skillnad ni som kan jämföra över tid? Känns som att man skulle kunna åka på en hel del fortare uppför backarna med fäste vs stakarna. Dvs man kan inte dra nytta av sitt fäste som det är tänkt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Med all respekt för de som väljer att staka. Men man kan ju fundera på hur mycket mer fastnar i backarna pga (långsamma) stakare, upplever ni nån skillnad ni som kan jämföra över tid? Känns som att man skulle kunna åka på en hel del fortare uppför backarna med fäste vs stakarna. Dvs man kan inte dra nytta av sitt fäste som det är tänkt.

Nja håller inte helt med. Tycker man snarare blir fast bakom diagonalare som inte orkar få fast skidorna och det blir mest bensprattel. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever det som att det går snabbare idag än för några år sedan, i min erfarenhet så är det bara en skillnad i organisation och det är tidigare avsmalning och höger sida borta.

Stakare eller ej är inget större hinder för mig, men visst går det långsammare att staka än att diagonala förutsatt att fästet och åkaren är OK och stakaren också är "bara" OK... skulle knappast tro att jag diagonalar snabbare än täten stakar :)

 

Det är många misstag som begås i vasaloppet och jag är beredd att förlåta det mest även en sta©kare ;) som stannar upp lite framför mig, oftast sticker de ju iväg senare... flera med fästvalla kan ju slinta och trilla i backen också men då får man väl hjälp dem upp istället.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att du är väldigt jämn, 2014, 2016, 2017 har du landat nästan exakt på samma tid runt 5.40. Hur var årets lopp jämfört med de två andra 5.40-åren ?

 

Jämnare, dvs. tappade mindre från Smågan ;)

Jag har en osviklig förmåga att börja för optimistiskt och sen dala. Det var väl 2012 när jag ryckte upp mig från Eldris och in samt 2014 då jag "softade" lite mer från bakre regionerna i led 4 och hade positiv trend till Oxberg och sen hyfsat jämnt in i mål.

Årets lopp var trögare i starten, lite mycket köåkning till Mångsbodarna och sen hade jag sämre glid än de runt omkring. Hade det varit lika bra så hade nog led 3-biljetten varit säkrad, men man behöver bränsle till nästa gång ;)

Link to comment
Share on other sites

Apropå nedskräpningspolicyn.

Efter enervits gratisutdelning av gelpåsar var det fullt med påsar i spåret flera kilometer av den där sorten med hård kork som bromsar bra under skidan. Där hade man kunnat fånga många nedskräpare om man velat. (Underlig placering också strax innan en ordinarie kontroll).

Elitens drickalangare skötte sig och plockade upp slängda flaskor, åtminstone i tv-bild. Ändå låg det många flaskor i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Angående stakning.
Jag valde att staka uppför nästan alla backar utom första backen.
Varför då när jag har fäste. Jo jag spar armarna får mindre puls.
Jag upplever att jag kör ifrån folk som åker i samma fart när dom diagonalar,
framförallt när dom saxar. Tog många i Lundbärsbackarna som saxade där det var socker
letade på hård yta på kanten och högg på.
Jag funderar att lägga när fäste på lopp. Gjort mina bästa lopp i år med blanka skidor.
Trots jag är led 4-5 åkare. Är nog väldigt individuellt jag är stark stakåkare men inte så snabb.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tionde Vasalopp. Bra lopp utan större bekymmer på blanka skidor. Första backen gick grymt bra, kunde hänga med dom runtomkring utan att maxbelasta. Min fina startbacke gjorde att jag direkt hamnade bland jämnstarka åkare runt plac 300. Låg i samma klunga fram till Risberg där jag fick en plötslig dipp och blev långsam. Tvingades motvilligt släppa. Efter deppig ensamåkning till Smågan och extra intag av dryck och en gel fick jag igång kroppen igen och avslutade bra från Eldris till mål. Plac 294 och tiden 4:39 är jag nöjd med! 

 

Jag tycker det här var ett av mina bättre lopp jag gjort trots att jag placerat mig bättre tidigare. Känns som det är tuffare med bra placering nu när alla konkurrenter stakar. Förut vann jag många placeringar på att relativt många vallade bort sig och hade bakhalt eller förstörde glidet med fästvallan. Svårare att valla bort sig totalt med bara glid kanske?

Link to comment
Share on other sites

Hur upplevde ni som åkte loppet 2016 föret i år jämfört med förra året? 

Jag reflekterade över att det krävdes en tid på 5.04 ca för topp 1000 förra året och 5.11 för topp 1000 i år. 

Några reflektioner? Jag åkte även på långsammare tid (ca 1.30 min) än vad min klubbkompis gjorde förra året, var trots det 150 placeringar framför honom. 

 

Vad säger ni?

Det var mitt första lopp. Stod i led 2 längst bak lite till höger om häcken i mitten. Fick troligen ingen bra backe, har inte upplevt den förut så vet ej, men var i smågan efter 48 min, och då fick jag ligga själv till höger på myrarna och åka om mängder av led 3 och 4 åkare. Kunde sen fortsätta plocka åkare, och i stigningarna upp mot risberg kunde jag staka ifrån många med bristfällande diagonal teknik. Upplever förmågan att åka utför hos många som väldigt bristfällig? Det var nog utför jag kunde ta aboslut flest placeringar pga att folk plogar och inte törs släppa på och är rädda att åka ikapp folk framför mm. Blev förvånad att det var så pass när man ändå startar i led 2. 

Link to comment
Share on other sites

Jag började åka längdskidor förra året i januari och lyckades ta mig igenom Vasaloppet 2016 på 10:41:58. En kamp för både kropp och psyke.

 

I år var jag bättre förberedd och startade i led 8 efter två seedningslopp. Det märktes stor skillnad i första backen och jag var i Smågan på 1:24, 20 minuter bättre än 2016. Köerna och motvinden på myrarna kändes tungt och sen kom de hemska backarna mellan före Risberg och Evertsberg, den värsta sträckan från förra året. Det kändes lika tungt i år men jag körde iaf fortare även fast jag blev omåkt (snarare "omsaxad") av många!

 

Sen hade jag bra glid mot Oxberg och efter Lundbäcksbacken hade jag fått för mig att det bara var nerför till Mora, så var det verkligen inte!  :lol: Flera tunga uppförsbackar men närmare och närmare mål. De sista tre milen blev det inte mycket diagonalåkning pga väldigt ont i fötterna, förmodligen pga aningen för stora pjäxor.

 

Sista milen kändes lätt precis som förra året, man är ju snart i mål då!

Sluttiden 2017 blev 8:41:38, 2 timmar snabbare och 2755 placeringar bättre än förra året!  :)

 

Jag är nöjd!

 

P.S

Fortsätter jag min förbättringskurva så slår jag ju Vasarekord 2020  :P

Link to comment
Share on other sites

Hur upplevde ni som åkte loppet 2016 föret i år jämfört med förra året? 

Jag reflekterade över att det krävdes en tid på 5.04 ca för topp 1000 förra året och 5.11 för topp 1000 i år. 

Några reflektioner? Jag åkte även på långsammare tid (ca 1.30 min) än vad min klubbkompis gjorde förra året, var trots det 150 placeringar framför honom. 

 

Vad säger ni?

Det var mitt första lopp. Stod i led 2 längst bak lite till höger om häcken i mitten. Fick troligen ingen bra backe, har inte upplevt den förut så vet ej, men var i smågan efter 48 min, och då fick jag ligga själv till höger på myrarna och åka om mängder av led 3 och 4 åkare. Kunde sen fortsätta plocka åkare, och i stigningarna upp mot risberg kunde jag staka ifrån många med bristfällande diagonal teknik. Upplever förmågan att åka utför hos många som väldigt bristfällig? Det var nog utför jag kunde ta aboslut flest placeringar pga att folk plogar och inte törs släppa på och är rädda att åka ikapp folk framför mm. Blev förvånad att det var så pass när man ändå startar i led 2.

 

Förra året var det sämre spår men ändå bra glid. Likvärdigt glid som i år. Tror den långsammare tiden 5.11 vs 5.04 som krävdes för topp 1000 enbart beror på motvinden i år. Eller?
Link to comment
Share on other sites

MC Hammer, med ditt nick och om du var med så tror jag att du utan större risk kan göra några väl grundade slutsatser av att det var i nedförsbackar strax efter kontroller, samlat och få sorter... :)

 

Elementärt IQ test att väga samman alla fakta och sedan dra en slutsats (kan vara fel men det ska vara det mesta troliga man väljer)

Jag har lite svårt att följa din indiciekedja.

Men jag tror att gelförpackningarna var slängda av vita män.

Link to comment
Share on other sites

Stod i andra raden i led 2 i mitten, flöt på bra i backen, hyfsat lugnt och kontrollerat, var 810 i Smågan, sedan avancerade jag hela vägen, framförallt från Evertsberg till Hökberg, tills jag blev påkörd när 16km kvar, körde med en stav och en stavstump till Eldris, där fick jag en 137 stav av en klubbkompis, jag är 185 och min andra stav var maxlängd:). Tror jag tappade ungefär 5 minuter på stavstrulet, trist att det hände när jag var som starkast och skidorna gick som bäst. Var så stark på slutet att jag t o m plockade placeringar med denna snestavskombo, bästa placering någonsin, 659, och in precis under 5 timmar, hade kanske kommit 540 utan stavbrottet, skönt att det inte kostade ett startled i alla fall, hade varit ännu surare om jag blivit precis över 500. Funderar på att ha reservstav på ryggen till nästa år. Blanka skidor, Toko röd pulver, skärande Swix 2mm över hela och 1 mm bak från Nordenskiöldsloppet förra året som jag försökte jobba ner strukturen på, sedan RC 0--6 på det. Medelglid+ i början, sedan bättre och bättre för att bli super+ på slutet, vilket är logiskt med den grövre rillen.

Link to comment
Share on other sites

Mc Hammer, jag tror att du förde in ytterligare en trolig slutsats .

Allvarligt talat så var det i langningsbackar det låg gel/liquid påsar, jag har svårt att tro att eliten är oskyldig här.

Men kanske det finns troligare förklaringar till varför det fanns skräp där?

 

Kanske inte så viktigt dock. Loppet lär ändå få besök av mig nästa år ständigt tillbaka till detta gigantiska arrangemang med hopp om att hitta det där perfekta med prestation och utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Mc Hammer, jag tror att du förde in ytterligare en trolig slutsats .

Allvarligt talat så var det i langningsbackar det låg gel/liquid påsar, jag har svårt att tro att eliten är oskyldig här.

Men kanske det finns troligare förklaringar till varför det fanns skräp där?

 

Kanske inte så viktigt dock. Loppet lär ändå få besök av mig nästa år ständigt tillbaka till detta gigantiska arrangemang med hopp om att hitta det där perfekta med prestation och utrustning.

Det är såklart i utförsbackar man tar gel och dricker även om man bär med sig dem själv. Det gjorde då jag iaf, men jag fick faktiskt med mig alla mina tre gels som jag hade med mig ända till mål. Inte helt lätt att fippla ner dem i nån ficka dock i farten måste jag erkänna, ganska lätt hänt att man tappar.

Link to comment
Share on other sites

Skruva fast en eller flera påsklämmor på ett midjebälte och sätt fast flärpen på gelförpackningarna i den. Sen är det bara att rycka en gel som öppnas i farten. 

 

http://media.klammor.se/2016/02/weloc_pa60-bc00001644_140507-product-01-566x436.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger ner min argumentation av att jag tror att koncentrationen av påsar i vissa nedförsbackar kommer från langade påsar till eliten.

Med så många erkänt duktiga och erfarna forumiter som ifrågasätter mitt antagande så har jag antagligen fel och får be de som tagit illa upp om ursäkt för min beskyllning.

 

Olyckor med tappade påsar ser jag inget som helst problem med... men att bara släppa en langad påse eller burk med dricka rakt ner i spåret är respektlöst. Om ingen gjorde så så har jag haft fel, på riktigt! (tråkigt när man beskyller orättvist :()

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger ner min argumentation av att jag tror att koncentrationen av påsar i vissa nedförsbackar kommer från langade påsar till eliten.

Med så många erkänt duktiga och erfarna forumiter som ifrågasätter mitt antagande så har jag antagligen fel och får be de som tagit illa upp om ursäkt för min beskyllning.

 

Olyckor med tappade påsar ser jag inget som helst problem med... men att bara släppa en langad påse eller burk med dricka rakt ner i spåret är respektlöst. Om ingen gjorde så så har jag haft fel, på riktigt! (tråkigt när man beskyller orättvist :()

Finns helst säkert åtminstone någon som bara släppt sin gel men jag tror att det är svårt att utifrån att de låg i just nedförsbackar dra slutsatsen att det var teamåkare. Jag som åkte runt 500 plats upplevde inte att det var så särskilt mycket skit som låg i spåren men några gelpaket såg jag ju förstås.

Link to comment
Share on other sites

Det var mycket skräp i spåret, var i nån nerförsbacke låg det ett 20tal i spåret. kom in topp tusen så det var några topp1000/elit som skräpat ner.

Jag tog mina gels i kontrollerna förlorar nog inte så många sekunder på det kanske 30s :)

Link to comment
Share on other sites

Smart med påsklämman!

Jag brukar stoppa in gelförpackningar innanför den yttre skon, en på varje sida, perfekt på salomons pjäxor men funkar även på Alpina. Lätta att dra upp när man står i fartställning. Tomma förpackningar brukar jag trycka in innanför tröjan uppe vid halsen, funkar bra.

Loppet gick sådär, var osäker på om jag skulle använda fäste och det slutade med att jag la på kort med vr45 och vr40 på topp. Hade rejält dåligt glid...Men fäste hela loppet.

Startade längst till höger, längst bak i led 3. Det rörde sig ganska ok i backen och inga incidenter. Putsade min tid med 1,5 timme så man får väl vara nöjd ändå.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte ovanligt tunt i damtoppen? 3:an är 9 min efter och 4:an 11 min efter. Bland herrarna kom det in 50 åkare inom 11 min. Själv hade jag bara 17 damer före mig i mål (och över 700 herrar), på Marcialonga var det fler damer före mig.

 

Var det VM som drog till sig långloppsdamer?

Link to comment
Share on other sites

Skruva fast en eller flera påsklämmor på ett midjebälte och sätt fast flärpen på gelförpackningarna i den. Sen är det bara att rycka en gel som öppnas i farten. 

 

http://media.klammor.se/2016/02/weloc_pa60-bc00001644_140507-product-01-566x436.jpg

Intressant med påsklämma!

Jag har i år kört mina tävlingar inkl VL med 6st Liquids fästa på mitt vätskebälte samt lår med kardborre. På Clas O finns självhäftande kardborreark att köpa rätt billigt. Bara att klippa till och sätta på liquidförpackning (hårda delen av kardborren) och på framlår och vätskebälte eller höft (mjuka delen av kardborren). När jag sedan förbrukat innehållet så är det bara att sätta tillbaka den tomma förpackningen på samma plats. Mycket smidigt och enkelt, rekommenderas!

 

Årets VL gick fint men var trögt satan över myrarna. Sedan släppte det och gick lättare och lättare. Plac 874, 5.07.

Link to comment
Share on other sites

Får prova det med kardborren, lite rädd att liquiden är för tung då inte all kardborre håller så bra kvalitet. Har den i resårfickor nu.

 

Men tänkte på det, enda skräpzonen jag såg var den vid efter 7 km (Versjön) eftersom den visste jag om i förväg.

Däremot märktes varenda Enervit eftersom de var så bra uppmärkta i röd färg och förvarning osv.

 

Hade det inte varit smart om de markerat upp i någon gräll färg (t.ex orange) och lagt ut presenningar på sidorna i samma färg att kasta på? Föreslog dem det i förväg men de verkar inte ha nappat. :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant med påsklämma!

Jag har i år kört mina tävlingar inkl VL med 6st Liquids fästa på mitt vätskebälte samt lår med kardborre. På Clas O finns självhäftande kardborreark att köpa rätt billigt. Bara att klippa till och sätta på liquidförpackning (hårda delen av kardborren) och på framlår och vätskebälte eller höft (mjuka delen av kardborren). När jag sedan förbrukat innehållet så är det bara att sätta tillbaka den tomma förpackningen på samma plats. Mycket smidigt och enkelt, rekommenderas!

 

Årets VL gick fint men var trögt satan över myrarna. Sedan släppte det och gick lättare och lättare. Plac 874, 5.07.

Jag som trodde att jag uppfann något nytt Gjorde precis detta till årets Vasalopp. Funkar väldigt bra faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...