Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2017

• Vänligen logga in för att kunna svara
105 svar till detta ämne

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 092 inlägg

Lite fascinerande att du stod på ungefär samma plats som han i inlägget före dig och ni har helt olika upplevelse av backen.

Ja, 48.52 till Smågan i år. 48.49 i blötan för två år sen 2015. Har som snabbast varit där på dryga 42 min men det var 2012 från led 3 så det är inte riktigt jämförbart, men 5 min snabbare gick det 2013 fast då från led 3 lite längre fram. Brorsan som stod i tredje raden i led 3 var 5 min före mig i år.

Var väl inte sådär "vessel-offensiv" i backen i år. Det var faktiskt bra med tätare mellan spåren så att det inte blev spring emellan med risk för stavbrott mm.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Bakåthalt

Bakåthalt

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

3:e gången jag åkte Vasaloppet, har det långsiktiga målet att komma topp 1000 och/eller åka på under 5 timmar. Stod ganska långt fram till höger i led 3, ca. 7:e spåret från höger och kanske 7-8 personer framför mig i ledet. Blev ett fall rakt framför mig strax efter starten, blev lite stoppad men undvek att bli intrasslad, hängde trots det på bra till backen. Höll mig långt till höger genom hela backen och upplevde att det flöt på bra, med några undantag för de brantare partierna där det verkade gå lite bättre i de vänstra delarna.

Väl uppe på myrarna märkte jag att jag hade väldigt dåligt glid jämfört med i princip alla, jag lyckades inte gå med i klungorna trots att jag låg längst bak utan blev tvungen att släppa. Hade lämnat in skidorna på officiell valla-service som jag tycker funkat väldigt bra andra gånger jag åkt, men den här gången blev det inte bra, nöp till när jag gick upp på tå i stakning. Hade samma fästzon som förra året då jag hade bra skidor men nu stal fästet alldeles för mycket glid (kanske att dom lagt på tjockare lager valla i år? Eller en mycket varmare valla?). Tappade ca 200 placeringar mellan Smågan och Mångsbodarna. Ångrar i efterhand att jag inte stannat upp någonstans i början och bett dom korta ner alt. ta bort fästvallan. 

Trots att jag hade svårt att hålla ryggar så kämpade jag på och hade min enda riktigt positiva period i backarna innan Risberg där jag plockade många placeringar då jag kunde utnyttja att jag hade bra fäste. I utförsbackarna kunde jag hänga med hyfsat så länge jag låg bakom någon, men kunde inte gå ut i eget spår utan att bli omgliden.

I Evertsberg kände jag att jag hade gått lite väl hårt i början av loppet och började få slita lite. I Oxberg kändes det lite bättre, dock började energilösheten man brukar få ungefär vid den här punkten att komma. Försökte använda benen så mycket som möjligt för att minimera antalet åkare som tog sig förbi mig, tryckte på lite extra i varje uppförsbacke och tog det lite lugnare på platten vilket är motsatsen till den strategi jag brukar använda mig av då jag är en ganska stark stakare. 

Trots tröga skidor och ett mentalt väldigt jobbigt lopp så lyckades jag hålla ihop det riktigt bra, kände mig relativt "pigg" den sista milen och lyckades göra en ganska rejäl spurt på slutet. Hade lyckats ta igen i princip alla placeringar jag tappade mellan Smågan och Mångsbodarna och slutade på en placering runt 1790, tid ca 5:35. Var lite sur direkt efter målgång men nu känner jag mig ganska nöjd då jag ändå förbättrade mitt PB med ca 12 minuter och placering med ca 600. Med bättre skidor hade det ju kunnat gå ännu bättre. Men nästa år, då jävlar. :D

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg

Stod längst fram två spår till höger om hagen i led 4 och tyckte backen var väldigt seg i år. En hel del plockepinn. Hade likvärdig tid till Smågan med "Vattenvasan" 2015 trots att jag var hyfsat aktiv över myrarna.

Måste säga att du är väldigt jämn, 2014, 2016, 2017 har du landat nästan exakt på samma tid runt 5.40. Hur var årets lopp jämfört med de två andra 5.40-åren ?

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

-6 i starten och upp till -2 under loppet. Nysnö under natten men ompistade spår.
Jag hade vallat glid med Start BWLF, vit marathon, red creek lila och toppat med start pulver och liquid. Rillade med snedhuggen -5/-10 på hela skidan och 2 mm bak.
Fäste var invärmt VG35 med tre lager vr40 och sedan tre lager vr45. 
Bra fäste i princip hela loppet. Glidet var lite dåligt på de höga delarna men efter Evertsberg gled det riktigt bra. Borde kanske ha lagt lite kortare fäste och/eller finare rill.

Åkte 03:30 från Mora och det var bilkö sista biten in till startplatsen. Vi var nog framme runt 05:00 och det var nu lång kö in till fållan för startled 2. När de väl öppnade fållan 05:30 så stod jag i princip sist i kön så jag fick lägga ut skidorna rätt långt bak. Valde att lägga mig till höger och det blev ett lyckat val. 

Det hade snöat en del under natten och startgärdet var inte ompistat så när startskottet gick så var det inte riktigt samma tokrusning fram till backen som det brukar vara. När man sedan väl kom in i backen så flöt det på skapligt efter högerkanten. Det såg trängre ut i mitten. På toppen av startbacken registrerades dagens maxpuls men jag kände mig ändå rätt bra i kroppen. Nu började stakning på myrarna och det var en ganska kraftig motvind (normalt har man medvind i vasaloppet). Jag fick då nytta av mina erfarenheter av cykelklungor och lade mig på rulle i det spår som låg i lä. 
Gled med ganska lätt fram mot Mångsbodarna men strax innan passage lossnade spännet som håller fast västkeslangen. Det resulterade i att jag i farten försökte fippla fast slangen igen i backarna ut ur Mångsbodarna. Det gick sådär och jag lade en fin vurpa i 40 km/h. Valde nu att strunta i slangen men i Tännäng så hängde den i princip ner i backen och jag tvingades att stanna. En vänlig åskådare hjälpte mig att få fast den igen medans jag flåsade och tappade över 100 placeringar. Som tur var kom risbergsbacken nu och här kunde jag diagonala om många åkare.
Fram till Evertsberg är det en hel del småkullar att passera och där passade jag på att ta några placeringar vid varje kulle. Vid stakning på platten försökte jag bara att hålla min position så gott det gick.
Nu var det dags för lite vila efter Evertsberg innan de fruktade lundbäcksbackarna dyker upp. I år var jag förberedd på dem och kunde i backana upp mot oxberg plocka många slitna åkare.
Samma sak gällde backarna upp mot Risberg som inte är så branta men har man åkt sju mil så känns de rätt bra ändå. Så även i dessa uppförsbackar kunde jag plocka en hel del placeringar. 
Efter Hökberg blir det lite vila i backarna innan man får börja staka på platten ner mot Eldris. I Eldris var det kaos på kontrollen så jag lyckades inte få något att dricka men det var inte hela världen då jag hade dryck kvar i bältet som jag tog istället. Jag visste nu att jag hade chans på att köra in på under 5h så det sporrade mig att ligga i så gott det gick från Eldris. I vanliga fall kan man gå lite halvhårt sista milen och njuta av upploppet men jag misstänkte att det skulle handla om sekunder så jag stakade på så hårt jag bara kunde. Kom i mål på 5:01:00 och var helt slut då jag verkligen gav allt jag hade på målrakan och den är längre än vad man tror.

Målsättningen inför loppet var att komma topp 1000 och det gick vägen efter att jag kom in på plats 716. Trodde att det fanns potential för ett sub 5-lopp men tyvärr gick det inte vägen denna gång.
Både sluttid och placering är personbästa så som helhet är jag mycket nöjd med loppet.

Man vet att det gått rätt bra när det pratas lika mycket norska som svenska i omklädningsrummet efter målgång.  :D 

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

davidi

davidi

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Körde mitt nionde Vasalopp, har aldrig varit särskilt snabb.  Startade från mitten av led 8.  Som vanligt gick det segt i första backen.  Det är inget man kan göra något åt.  Fram till Smågan var det fullt i alla spår, så att försöka köra om är bara meningslöst.  Däremot tjänar man på frekventa spårbyten till där det verkar gå snabbast för stunden.  Framme i Smågan kl 9:21.

Superglid större delen av loppet.  Gled om nästan alla i backarna, och på platten tog andra 2-3 staktag när jag tog ett enda.  Plockade några hundra placeringar per kontroll fram till Hökberg där glidet tog slut och jag istället blev omkörd av alla andra.  Kom till slut i mål på 7:42, ca 1000 placeringar bättre än i Smågan.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Visst var det bra förutsättningar i år!

Jag lyckades ta mig in i led 4 trots att jag ofta har svårt att klara den fulla distansen (seedningslopp är extremt mycket lättare än vasaloppet).

Hyfsad backe, något sämre än Lars Berns men jag är nöjd eftersom allt var helt när jag kom upp.

Någorlunda lugnt till Smågan och någorlunda fäste hela loppet. Glidet blev allt bättre och efter Evertsberg såg jag aldrig någon som ens gled lika med mig.

Tyvärr var kroppen inte lika pigg utan jag tappade en hel del placeringar.

Men Swix svarta Marathon, enkel Swix VR40+45 vallning fungerade ändå bra. Mer träning inte mer material hade gjort skillnaden för mig. SkiGo rill 1.0 och 2.0 och enklaste möjliga HF vallning, ett lager och mycket borstning fungerade bra i ett rent före, ingen smuts den här söndagen förutom de elitlag som borde haft timmar i tidstillägg pga all sabotage i spåret med kastade gels och liquids.

Totalt misslyckande på nedskräpningspolicyn. Verkar vara totalt fritt fram att kasta precis vad som helst. Jagtror inte att det blev något tidstillägg på elitledet? Därmed borde det vara fritt fram för alla för det måste varit ett antal påsar per skalle som är fritt om deklarade sig :(

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 546 inlägg

SkiGo rill 1.0 och 2.0 och enklaste möjliga HF vallning, ett lager och mycket borstning fungerade bra i ett rent före, ingen smuts den här söndagen förutom de elitlag som borde haft timmar i tidstillägg pga all sabotage i spåret med kastade gels och liquids.

Totalt misslyckande på nedskräpningspolicyn. Verkar vara totalt fritt fram att kasta precis vad som helst. Jagtror inte att det blev något tidstillägg på elitledet? Därmed borde det vara fritt fram för alla för det måste varit ett antal påsar per skalle som är fritt om deklarade sig :(

Hur vet du att de var kastade av elitlag?

Pär1

Pär1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Hade ett bra vasalopp, startade i 5:an, till höger, till smågan på 57 min.

Bra glid och fäste, Swix rek på fäste, sedan Kuzmin U, svart Marathon och 1 mm rak rill.

Lite svacka innan Everstberg, men tankade på massa energi och blev piggare snabbt!

Var väldigt stark från hökberg och in till mål passerade jag 200 pers och in i mål på 5:55:16, vilket blev medalj! 42 sekunder till godo. Led 4 nästa är :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

MC Hammer, med ditt nick och om du var med så tror jag att du utan större risk kan göra några väl grundade slutsatser av att det var i nedförsbackar strax efter kontroller, samlat och få sorter... :)

Elementärt IQ test att väga samman alla fakta och sedan dra en slutsats (kan vara fel men det ska vara det mesta troliga man väljer)

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 612 inlägg

Ja, 48.52 till Smågan i år. 48.49 i blötan för två år sen 2015. Har som snabbast varit där på dryga 42 min men det var 2012 från led 3 så det är inte riktigt jämförbart, men 5 min snabbare gick det 2013 fast då från led 3 lite längre fram. Brorsan som stod i tredje raden i led 3 var 5 min före mig i år.

Var väl inte sådär "vessel-offensiv" i backen i år. Det var faktiskt bra med tätare mellan spåren så att det inte blev spring emellan med risk för stavbrott mm.

Jag fastnade helt på min sida. (Något längre bak till vänster i led 4) Tog mig 57 minuter till Smågan. Riktigt frustrerande. Missade medaljen med 10 minuter, det gör det hela ännu mer irriterande. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 140 inlägg

Med all respekt för de som väljer att staka. Men man kan ju fundera på hur mycket mer fastnar i backarna pga (långsamma) stakare, upplever ni nån skillnad ni som kan jämföra över tid? Känns som att man skulle kunna åka på en hel del fortare uppför backarna med fäste vs stakarna. Dvs man kan inte dra nytta av sitt fäste som det är tänkt.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg

Med all respekt för de som väljer att staka. Men man kan ju fundera på hur mycket mer fastnar i backarna pga (långsamma) stakare, upplever ni nån skillnad ni som kan jämföra över tid? Känns som att man skulle kunna åka på en hel del fortare uppför backarna med fäste vs stakarna. Dvs man kan inte dra nytta av sitt fäste som det är tänkt.

Nja håller inte helt med. Tycker man snarare blir fast bakom diagonalare som inte orkar få fast skidorna och det blir mest bensprattel. ;)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Jag upplever det som att det går snabbare idag än för några år sedan, i min erfarenhet så är det bara en skillnad i organisation och det är tidigare avsmalning och höger sida borta.

Stakare eller ej är inget större hinder för mig, men visst går det långsammare att staka än att diagonala förutsatt att fästet och åkaren är OK och stakaren också är "bara" OK... skulle knappast tro att jag diagonalar snabbare än täten stakar :)

Det är många misstag som begås i vasaloppet och jag är beredd att förlåta det mest även en sta©kare ;) som stannar upp lite framför mig, oftast sticker de ju iväg senare... flera med fästvalla kan ju slinta och trilla i backen också men då får man väl hjälp dem upp istället.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 092 inlägg

Måste säga att du är väldigt jämn, 2014, 2016, 2017 har du landat nästan exakt på samma tid runt 5.40. Hur var årets lopp jämfört med de två andra 5.40-åren ?

Jämnare, dvs. tappade mindre från Smågan ;)

Jag har en osviklig förmåga att börja för optimistiskt och sen dala. Det var väl 2012 när jag ryckte upp mig från Eldris och in samt 2014 då jag "softade" lite mer från bakre regionerna i led 4 och hade positiv trend till Oxberg och sen hyfsat jämnt in i mål.

Årets lopp var trögare i starten, lite mycket köåkning till Mångsbodarna och sen hade jag sämre glid än de runt omkring. Hade det varit lika bra så hade nog led 3-biljetten varit säkrad, men man behöver bränsle till nästa gång ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 414 inlägg
Apropå nedskräpningspolicyn.
Efter enervits gratisutdelning av gelpåsar var det fullt med påsar i spåret flera kilometer av den där sorten med hård kork som bromsar bra under skidan. Där hade man kunnat fånga många nedskräpare om man velat. (Underlig placering också strax innan en ordinarie kontroll).
Elitens drickalangare skötte sig och plockade upp slängda flaskor, åtminstone i tv-bild. Ändå låg det många flaskor i spåren.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Angående stakning.
Jag valde att staka uppför nästan alla backar utom första backen.
Varför då när jag har fäste. Jo jag spar armarna får mindre puls.
Jag upplever att jag kör ifrån folk som åker i samma fart när dom diagonalar,
framförallt när dom saxar. Tog många i Lundbärsbackarna som saxade där det var socker
letade på hård yta på kanten och högg på.
Jag funderar att lägga när fäste på lopp. Gjort mina bästa lopp i år med blanka skidor.
Trots jag är led 4-5 åkare. Är nog väldigt individuellt jag är stark stakåkare men inte så snabb.

Corduroy

Corduroy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 194 inlägg

Mitt tionde Vasalopp. Bra lopp utan större bekymmer på blanka skidor. Första backen gick grymt bra, kunde hänga med dom runtomkring utan att maxbelasta. Min fina startbacke gjorde att jag direkt hamnade bland jämnstarka åkare runt plac 300. Låg i samma klunga fram till Risberg där jag fick en plötslig dipp och blev långsam. Tvingades motvilligt släppa. Efter deppig ensamåkning till Smågan och extra intag av dryck och en gel fick jag igång kroppen igen och avslutade bra från Eldris till mål. Plac 294 och tiden 4:39 är jag nöjd med! 

Jag tycker det här var ett av mina bättre lopp jag gjort trots att jag placerat mig bättre tidigare. Känns som det är tuffare med bra placering nu när alla konkurrenter stakar. Förut vann jag många placeringar på att relativt många vallade bort sig och hade bakhalt eller förstörde glidet med fästvallan. Svårare att valla bort sig totalt med bara glid kanske?

Plura

Plura

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Hur upplevde ni som åkte loppet 2016 föret i år jämfört med förra året? 

Jag reflekterade över att det krävdes en tid på 5.04 ca för topp 1000 förra året och 5.11 för topp 1000 i år. 

Några reflektioner? Jag åkte även på långsammare tid (ca 1.30 min) än vad min klubbkompis gjorde förra året, var trots det 150 placeringar framför honom. 

Vad säger ni?

Det var mitt första lopp. Stod i led 2 längst bak lite till höger om häcken i mitten. Fick troligen ingen bra backe, har inte upplevt den förut så vet ej, men var i smågan efter 48 min, och då fick jag ligga själv till höger på myrarna och åka om mängder av led 3 och 4 åkare. Kunde sen fortsätta plocka åkare, och i stigningarna upp mot risberg kunde jag staka ifrån många med bristfällande diagonal teknik. Upplever förmågan att åka utför hos många som väldigt bristfällig? Det var nog utför jag kunde ta aboslut flest placeringar pga att folk plogar och inte törs släppa på och är rädda att åka ikapp folk framför mm. Blev förvånad att det var så pass när man ändå startar i led 2. 

Lauds

Lauds

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Jag började åka längdskidor förra året i januari och lyckades ta mig igenom Vasaloppet 2016 på 10:41:58. En kamp för både kropp och psyke.

I år var jag bättre förberedd och startade i led 8 efter två seedningslopp. Det märktes stor skillnad i första backen och jag var i Smågan på 1:24, 20 minuter bättre än 2016. Köerna och motvinden på myrarna kändes tungt och sen kom de hemska backarna mellan före Risberg och Evertsberg, den värsta sträckan från förra året. Det kändes lika tungt i år men jag körde iaf fortare även fast jag blev omåkt (snarare "omsaxad") av många!

Sen hade jag bra glid mot Oxberg och efter Lundbäcksbacken hade jag fått för mig att det bara var nerför till Mora, så var det verkligen inte!  :lol: Flera tunga uppförsbackar men närmare och närmare mål. De sista tre milen blev det inte mycket diagonalåkning pga väldigt ont i fötterna, förmodligen pga aningen för stora pjäxor.

Sista milen kändes lätt precis som förra året, man är ju snart i mål då!

Sluttiden 2017 blev 8:41:38, 2 timmar snabbare och 2755 placeringar bättre än förra året!  :)

Jag är nöjd!

P.S

Fortsätter jag min förbättringskurva så slår jag ju Vasarekord 2020  :P

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg

Det går att hitta ett och annat guldkorn från berättelserna från vasan. Någon skrev att det gick sjukt långsamt i backen, då han hamnade bakom en "stakmupp". Tycker det var ganska kul uttryck stakmupp :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar