Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Astma, panik eller bara dålig andningsteknik?


Mange86

Recommended Posts

Tänkte kolla om det finns någon här som stött på samma symptom som jag har.

 

Majoriteten av vintern har blivit väldigt långa och lugna pass för min del bara för att vänja kroppen vid att hålla igång länge. Det har funkat bra och har nu börjat göra träningen mer intensiv med fler hårdare pass och har ett återkommande problem med andningen.

 

När jag kör hårt på kanske runt 90% av max eller mer så kan jag ibland få väldiga kvävningskänslor. Förut var det mycket när jag körde intervaller eller innebandy inomhus. Nu är det bara skidåkning som tränas och igår inträffade det när jag tog ett varv runt SM-spåret här i Umeå. Totalt 4ggr efter div stigningar eller annan kortare ökning i intensitet. Hade inga känningar av mjölksyra eller något annat.

 

Det som händer är att det sakta kryper sig på en känsla av att det är svårt att andas, som att det tar stopp innan jag hinner ta ett fullt andetag. Det resulterar alltid i att jag måste sakta in / stanna. Har jag halsduk eller annat som sitter tight (pulsband) så får jag känslan av att jag måste ta av det för att jag inte får luft. Det är väldigt obehagligt. Kan inte ens åka en nedförsbacke när detta inträffar utan måste stanna och samla mig. När det släpper och jag lyckas ta det där "fulla" andetaget är känslan av lättnad enorm.

 

Googlar man lite på symptomen så verkar det ju vara 50/50 om det är astma eller panikattack. Jag känner mig väldigt frisk och välmående i övrigt både fysiskt och psykiskt. Dessutom kan jag minnas liknande incidenter långt tillbaka i tiden. Tanken har ju även slagit mig om det bara är så att jag är urkass på att andas ordentligt.

 

Är det någon fler här som har stött på liknande? Jag har ringt vårdcentralen nu på morgonen men tänkte att jag skulle bolla runt frågan lite med.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter som att du beskriver en astma-attack (men jag är lekman). 

 

Jag fick min största astmaattack någonsin nu på öppet spår, och om jag inte hade min 10-årsmedalj väntande i mål så hade jag utan tvekan brutit. Från oxberg till mål blev det i princip gåfart. Intressant att du nämner det där med pulsband och liknande, känner precis likadant. Man vill liksom bara ta ett djupt andetag, men det går inte. Mycket obehagligt.

 

Jag har aldrig lyckats förstå när jag har störst risk för astma. För mig känns det som att årstid, temperatur, luftfuktighet och annat inte spelar någon roll. Ibland bara kommer det, även om jag tycker mig ana en viss korrelation mellan kvarsläpande förkylningar och ökad risk för astmaproblem (men långt ifrån alltid).

 

Om det nu är astma du har så finns det mediciner som hjälper galant, men utred frågan hos en vårdcentral först.

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken Petter! Har läst igenom och det låter ju också väldigt likt det jag upplever. Astma-läkaren på min VC ska ringa på måndag så jag får väl fråga honom om det går att göra en sådan undersökning med om det blir så att jag ska göra en spirometri.

 

snabben: Precis så upplever jag det. 

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte helt ovanligt med astma bland längdskidåkare,tyvärr får man väl säga,vet flera som har problem med det ,jag själv tex,då menar jag köld /ansträngningsastma ,med rätt rätt medicinering så går det att få bukt med det,ett gott råd,om du nu skulle få konstaterat att du har astma så lyd läkarens ordination vad gäller medicinering,jag fick cortisonspray (giona easyhaler)och bricanyl den sist nämnda är vid behov,den förstnämnda för långtidsbehandling ,det tog lång tid för mig att fatta att man måste ta cortisonsprayen som ordinerat,annars kan astman förvärras,vilket jag lyckades med ,tänkte att cortison,det vill jag inte hålla på att ta,men det var ganska rejält feltänkt av mig,det är inte samma som ex cortison tabletter,sprayen hamnar där den ska och gör att man håller astman i schack,nu är det ju inte säkert att du har astma,för övrigt så som jag upplevt det så,får du en astma attack under ansträngning/ett skidpass,så går det inte över ,man får "gå"till bilen,det hjälper att ta behovsmedicin men att träna vidare den dagen är bara att glömma...däremot så ska man ta behovsmedicin(ex bricanyl) 10-15 innan passet,och använda en värmeväxlare ,en mask,då funkar det bättre...ja,det blev en lång saga det här men ,det kan vara mkt värt och tänka sig för innan man drar ut i köldgrader på intervallpass....i ungdomligt oförstånd så har man tränat i alla väder utan tanke på följderna..25 minus o utan värmeväxlare var inga hinder,nu vet man bättre.hoppas att det löser sig för dig!hoppas att jag inte skrämde upp dig
Link to comment
Share on other sites

Har ansträngningsastma och helt klart har den varit värre vid låga temperaturer men jag har mått bättre med andningsmask i minus femton än utan och plus femton. Nu pratar jag endast högintensiv ansträngning som vid korta lopp.

 

Skulle vilja skriva detta med väldigt små bokstäver, men jag har m.a.o. en viss förståelse för Sundby och inser att det inte är svart eller vitt huruvida man har astma eller ej.

 

Sen kan det mycket väl vara låsning i bröstryggen som gör att du inte kan ta djupa andetag

Link to comment
Share on other sites

Har astma som kan slå till ganska grymt vid hård ansträngning, i form av andnöd och kvävningskänsla. Annars är det i normalläget bara lite hosta. Som nån skrev tidigare, är en regelbunden grundbehandling med cortison det absolut viktigaste. Med rätt grundbehandling är jag i princip besvärsfri och behöver inte ta Ventolin/Bricanyl alls. För mig kommer dessbättre astmaproblemen vid ansträngning enbart om jag går från mer eller mindre ouppvärmd till hård ansträngning. Har jag hunnit värma upp ordentligt eller gradvis ökat ansträngningen slipper jag astmareaktion, och dessutom hinner resten av kroppen att sätta gränser långt innan andning blir ett problem. Så att direkt hemifrån cykla uppför den branta backen till min dotters skola med henne i barnstolen kan en dålig dag ge direkt dödsångest (25 kg extra vikt och 12-15 graders lutning), men ett vasalopp ger ingen reaktion alls.   För mig låter dina besvär mycket som mina, men med skillnaden att det för dig inte hjälper att vara rejält uppvärmd?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är det astma kan det vara positivt för ditt fortsatta skidåkande(eller annan idrott), kolla tabellen på Ferrys blogg:

 

https://twitter.com/BjornFerry/status/832391027948417025

 

Har själv astma och kan oftast träna bra(förutom under pollensäsongen).

 

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Omnibus-Quality-Inhaler-Nebulizer-Respiratory-Compressor-Asthma-Medicine-/301109700224?hash=item461b896680:g:LysAAOSwDk5Tv4nr

 

Måste vara så att jag inte riktigt får i mig maxdos då jag ibland känner mig hindrad av min astma?

 

Tänker att nebulisatorn borde fixa den delen, då kan ju även mina barn kunna använda den innan tävlingar.

 

Jag har aldrig haft såna anfall som du berättar om, under uppvärmning kan jag känna om jag har problem med andningen eller inte(då räcker oftast inte bricanyl fullt ut, men det blir bättre)

 

//F

Obs inlägget kan innehålla spår av idioti eller ironi!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Det låter ju helt klart som att det kan vara lite ansträningsastma eller att jag bara andas tokigt (tänker på artikeln om vocal cord dysfunction). Ska bli spännande att se vad läkaren säger på måndag, hoppas jag får komma in och göra tester. 

 

Anl: Som du skriver så drabbas jag väldigt mycket enklare av detta om jag är ouppvärmd , men det händer även när jag är fullt uppvärmd. Enbart vid hård ansträning (Har även hänt när jag cyklat branta backar hem i full karriär)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...