Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ser vi slutet på fästvallan nu ?


poleposition

Recommended Posts

Ser att leverantörerna fullkomligt öser ut nya olika "vallningsfria" typer av skin-rugg skidor nu.

Inser ju att principen med fästvalla har ganska många år på nacken, och vissa vallor luktar fortfarande tjära. Såg Niskanens Rossi skida med en svart rugg-film zon på mitten, gick superbra i blötsnön. Man kan ju inte påstå att Olssons och Rickardssons Fischer gick lika bra. Känslan är att skinsen inte har jättelångt kvar för att helt konkurrera ut fästvallor. Börjar vi se slutet på kladdet i mitten för mer sofistikerade typer av utbytbara fästbitar i mitten ? 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Det vore väl underbart om det gick att klara sig på två tre utbytbara skins instället för 30 miljöfarliga flourvariationer. Ett steg i rätt riktning helt klart. Mina nästa skidor kommer vara skin. 

 

Sickel på glidet och skin på fästet, jösses vad smidigt. 

Link to comment
Share on other sites

Jo, det går snabbt framåt. Än så länge är det väl lite lotteri om du får en skinskida av race kvalitet men för motionärer är nog snart fästvalla ett minne blott.

Konstigt nog har jag inte sett skin modeller som turskidor. Där verkar fiskmönster eller löstagbar stigande gälla fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

. Såg Niskanens Rossi skida med en svart rugg-film zon på mitten, gick superbra i blötsnön. Man kan ju inte påstå att Olssons och Rickardssons Fischer gick lika bra. Känslan är att skinsen inte har jättelångt kvar för att helt konkurrera ut fästvallor. Börjar vi se slutet på kladdet i mitten för mer sofistikerade typer av utbytbara fästbitar i mitten ? 

 

Niskanen körde på Rossignol Whitbase där fästvalladelen har vanligt grafitbelag. Så inga ruggskidor i Lahtis.

 

Men dagens Rugg och Skin ger nog bättre fäste (och glid) än vad många amatörer lyckas åstadkomma med fästvalla. 

Aino-Kaisa körde warm-up med R-Skin

Link to comment
Share on other sites

Jag är också sugen på ett par skinskidor, men jag tvekar.

För jag inser ju att det kommer att bli problem om man skulle viljastålsickla/stenslipa dom,

för tar du bort material från belaget, så kommer skindelen att sticka ut mer, och bromsa mer och mer.  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jo, det går snabbt framåt. Än så länge är det väl lite lotteri om du får en skinskida av race kvalitet men för motionärer är nog snart fästvalla ett minne blott.

Konstigt nog har jag inte sett skin modeller som turskidor. Där verkar fiskmönster eller löstagbar stigande gälla fortfarande.

Skin skidorna är väl ganska dyra fortfarande om man jämför med ett par enkla fiskfjälls turisar ?

Måtte ju vara perfekt med ett par stabila skins som turskida.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också sugen på ett par skinskidor, men jag tvekar.

För jag inser ju att det kommer att bli problem om man skulle viljastålsickla/stenslipa dom,

för tar du bort material från belaget, så kommer skindelen att sticka ut mer, och bromsa mer och mer.  :unsure:

Går ju att frisera även mohairdelen om man tycker att den tar i.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Fischer twin skinn som jag har åkt med i vinter. Jämförelsevis även om det är högst subjektivt så upplever jag dem om jag jämför dem med mina vanliga skidor som 75-90 % i fäste och 60-70 % i glid till de ordinarie är riktigt vallade. Stora fördelen med Twin skinn är tycker jag i 0-före och typiskt svår vallat före, då man gjort bort sig flera gånger med vallningen men och inte vill riskera att sabba träningspasset.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har i och för sig bara provat skin vid ett tillfälle. Men då testade jag två olika par. Upplevde att det gick lätt att få fäste på dem, men att båda paren nöp lite då jag stakade o gick upp på tå. Jag kommer aldrig få för mig att staka ett helt vasalopp, trots att jag stakar 70-80% av loppet. Så blanka skidor är inget alternativ.

 

Att byta ut fästvalla på tävling mot skin är för mig inte aktuellt i nuläget. Men som träningsskidor, skulle jag gärna ha ett par skin.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör en liten annan vinkling av trådrubriken; kommer trenden att åka på blanka skidor fortsätta och vad innebär det om 10 år, hur stor procent i vasaloppet kör utan fästvalla ?

Om vi ska vara visionära så tror jag snarare på en utveckling med ställbart fäste. Det trycks ut/vinklas ned/kommer fram vid behov. Alla är ju betjänta av fäste om det inte påverkar glidet. Tror inte ens eliten skulle tacka nej till att kunna vila axlarna med några diagonalsteg då och då.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör en liten annan vinkling av trådrubriken; kommer trenden att åka på blanka skidor fortsätta och vad innebär det om 10 år, hur stor procent i vasaloppet kör utan fästvalla ?

Jag tror att av de som har ambitioner att få bra resultat kommer att gå mer och mer mot blanka skidor. Det är sällan Blåextra-före längre och då är det så stora nackdelar att gå med fäste. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Ross R-Skin och de använder jag frekvent på träning. Det är smidigt att lägga tiden i spåret istället för att behöva styra med vallning och det är bättre att det bara är att slänga in skidorna i bilen och ha dom liggande där typ hela vintern utan att det kladdar vall på säten och stavar. Skidorna går full acceptabelt och det har ökat min dos klassiskt på träning definitivt. Jag körde en hel del skatepass förut just för att jag inte orkade valla. I mina södra trakter är det ofta antingen nollgradigt och snöfall eller klisterföre efter tödagar och väldigt sällan -5 och bra snö. Dvs det är nästan aldrig vanligt burkföre. Skinnen passar in kanonfint som alternativ för att slippa kladdet med mjukburk och klister. 

 

Jag skulle däremot aldrig få för mig att tävla på dom om det inte är ett riktigt kuperat lopp där fäste är ett måste och vädret är riktigt svårvallat nysnö runt nollan. Annars är det utan tvekan vanlig vallning som gäller för mig fortfarande. 

Link to comment
Share on other sites

Tror man bara sett början på själva skinnets material. Tillverkarna har ju i princip tagit ett vanligt stighudsmaterial och tunnat ut, kapat lite. Här måste finnas massor att utveckla. Infälld, sneda insidor, vaxade skins och så vidare...De som tävlar i tex alpinism (randonne) med stighudar, kapar och vaxar och fixar hudarna till perfektion. Borde gå utveckla riktigt optimala skins för även längdtävling i olika fören ?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, det vil nok bli masse utvikling på denne fronten.

 

Jeg syntes skinski var litt for dyrt, men Outnorth hadde et bra tilbud jeg slo til på. 1500 kr for R-skin plus. http://www.outnorth.se/rossignol/r-skin-plus#Onecolour

 

Litt tyngre enn vanlig R-skin, men fungerte veldig fint for tur og trening. Det hjelper litt mot bremsingen utfor å legge vekten lenger bak. I staking kan man ikke gjøre så mye, men da blir det bedre trening.  :)  Men bremsingen er relativt mild og ikke på langt nær så ille som klisterlugging. Til mitt eget bruk i løypene vil jeg klare meg helt fint med disse, trenger ingen dyre skin care produkter fra Swix heller, silikonspray får man på Clas Ohlson.

Link to comment
Share on other sites

Just i träningssyfte, vad är bättre med dessa stigshudar än att bara sätta fästtejp på skidorna?

Tänker i

 

- ekonomi (köpa ny tejp eller ny stigshud efter ett antal mil)

- fäste

- glid

- teknik (naturligast och mest likt fästvallade skidor)

Tejp är mycket mer begränsat. Genomuselt i skräpigt spår och tveksamt när det är riktigt isigt och riktigt blött. Glidmässigt beror det mestadels på skidan men där är det nog fördel tejp. Lättare att täcka vid behov. Teknikmässigt spelar det ingen roll. Skulle välja skin alla där i veckan!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...