Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ser vi slutet på fästvallan nu ?


poleposition

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Och vad är anledningen till att du väljer Rottefella nu när prolink kommit utan platta och kommer alltså närmare snön?

 

Bra at Stal har en god grunn, for jeg hadde ingen. Har to andre par med Rottefella så jeg valgte det jeg kjente til fra før og som funker fint til mine sko. Jeg har ikke noe særlig god kunnskap om bindinger, Salomon hadde sikkert fungert like bra.

 

Men et tips hvis man vil handle fra Outnorth - skriv deg opp på mailinglisten, så får du en kode med 10% rabatt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Prolink har väl en nackdel när det kommer till skins skidor och det är att den inte är flyttbar. Att flytta bindningen är nog ett av få alternativ att påverka fäste och glid på skins skidor.

 

Bra poäng, så man kan inte bara skicka efter en skida på Internet och sedan slita/fila till stigshuden om det visar sig att fästzonen är för lång/kort?

 

Är det stora skillnader i bakhalt/hugg vi talar om mellan olika fören även för stigshud så att man bör justera bindningarna ofta och efter dagens före?

Link to comment
Share on other sites

Bra poäng, så man kan inte bara skicka efter en skida på Internet och sedan slita/fila till stigshuden om det visar sig att fästzonen är för lång/kort?

 

Är det stora skillnader i bakhalt/hugg vi talar om mellan olika fören även för stigshud så att man bör justera bindningarna ofta och efter dagens före?

Nog kan man korta av stighuden men då är det lite mer gjort är gjort. Flytta bindningen är inget man behöver göra hur ofta som helst men de jag pratat med säger att det är stor skillnad om man flyttar bindningen i vissa fören. 

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par skin skidor för att träna på i konstsnöspåren i stockholm primärt. 

Problemet är att spåret jag åkt mest på (saltis) är så pass platt att det inte blir något bensprattel att tala om. Jag besiktigade skinsen nyligen och de var väldigt slitna efter en säsong på isig konstsnö så det blir nog till att köpa nya nästa säsong. Så många mil har jag nog inte gjort där egentligen.

 

Nästa säsong kör jag på blanka skidor istället och använder skinsen när jag tränar i mer kuperad terräng. Runt nollan, för vid kallare väderlek är de lite för tröga för att det ska vara riktigt kul.

 

Kommer inte bli så använda nästa säsong med andra ord... 

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretiskt borde väl skin kunna bli bättre än valla, eftersom den ger med sig i åkriktningen och har fäste i sparkriktningen. Valla torde ha samma grepp i båda riktningarna. Vad tror ni?

En anledning till att ingen har kört skin i världscupen (vad jag vet) borde ju vara eftersom det finns så få olika spanntyper. Eliten har ju en drös skidor för varje temperaturspann. 

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta beror elitens upplevelse av dåligt glid på taskig fästvallning, jämfört med hur ofta det beror på annat?

 Ja på VM i Lahtis var vi från SWE inte på topp direkt i blötföret. Andra nationer hade klart bättre klassiska skidor. Ganska avgörande på den nivån. Sen kanske inte Olsson hade räckt hela vägen, men top5 på bättre skidor helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Skal ta med Rottefella-nøkkelen i skisporet på lørdag og teste litt flytting. Den merkbare forskjell til klisterski etter min erfaring er jo at den ikke glir og så hugger, men bremser jevnt. I verdenscupen er de nok såpass flinke til å få klister til å gli uten hugg at den jevne bremsingen blir for kostbar resultatmessig. Men kanskje jeg klarer å finne et mer optimalt kompromiss med litt justering.

 

Ellers kan jeg godt se for meg at det blir skins i toppløp før eller senere. Kanskje teamet har ruller med skins i forskjellige tykkelse, så tester de seg fram til ideell lengde og profil for dagens føre.

 

Vinneren av Fredagsbirken i fjor, Petter SKINstad, gikk forresten på skinski: http://www.langrenn.com/skinstad-toppet-fredagsbirken-paa-felleski.5857473-1743.html

Link to comment
Share on other sites

 Ja på VM i Lahtis var vi från SWE inte på topp direkt i blötföret. Andra nationer hade klart bättre klassiska skidor. Ganska avgörande på den nivån. Sen kanske inte Olsson hade räckt hela vägen, men top5 på bättre skidor helt klart.

Lite märkligt är det att vid prisutdelningar sticker Fischer till palldeltagarna skidor med gula "trans-belag", men direkt efter målgång så slänger de sig och visa upp sina svarta undersidor på skidorna. Finns det ett motstånd bland vallarna att använda transparenta belag eller vad kan det bero på ? På Ross är det helt annorlunda, det såg vi redan i TDS förra året och nu i Lahtis, syskonen Niskanen och Jacobsen åkte på "vitbelag" Vad gäller Madshus har jag ingen koll och Salomon har inte sett annat än svarta belag, Atomic har nog trans-belag.

Link to comment
Share on other sites

Liten testrapport fra lørdagens tur til Voss i vest-Norge. Flotte forhold, begynte med tørr nysnø og -2, ble fort varmere til kram snø og lilla Swix forhold. Veldig godt feste på R-skins, men dårlig glid på den tørre snøen - kanskje like mye i den ubehandlede glidsonen som i mohair-fellen.

 

http://i.imgur.com/ipWcFmw.jpg

 

Laget meg et praktisk knippe med Rottefella-nøkkel og termometer.

 

http://i.imgur.com/Me5yfbz.jpg

 

Skiene responderer veldig bra på flytting av binding. Den billige Rottefella-plasten er også enkel å jobbe med. På mine turski med Touring Auto bindinger og lange soner med tørrvoks synes jeg at flytting av binding hadde liten effekt på glid nedover, selv om det blir forskjell i feste oppover. Sikkert fordi tørrvoksen likevel er ganske tynn. Men på R-skin plus ble det merkbart mindre feste og tilsvarende bedre glid. Du kan høre det også når du står i fartsstilling på tørr snø, at mohair-fellen lager mindre lyd.

 

Tidligere sa jeg at skins ikke hugger like mye som klister - det stemmer i mange tilfeller, men fant ut at det finnes forhold der den definitivt kan hugge. Hadde god fart inn i et parti med sørpe (det heter vel "slask" på svensk?) der en bekk renner under løypen. Forsøkte å hoppe litt over en kant, når jeg landet hogg begge skiene fast og jeg gikk med nesen først rett i bakken.

 

http://i.imgur.com/2KvDv2F.jpg

 

Rant såpass mye blod at jeg trodde jeg hadde knekt nesen, men det var bare fordi det var så mye vann. Bare noen stygge, men lærerike skrubbsår. :lol: Tror ikke skiene hugger like mye når det er is, meg jeg vil helst unngå å utforske den responsen på samme måte. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Gode klisterski er tipp topp, ingen tvil om det. Men valgte R-skin fordi jeg ikke vil bruke tid og tålmodighet på klister. Mon tro om en kan kjøpe skins løst og lime fast på vanlige ski? Muligens ikke nok spenn i en ski som er riktig med tørrvoks.

Link to comment
Share on other sites

Och Salomon har lanserat i Januari sin nya Skin Race 2017/2018 med Mohair från välkända stighudsbolaget Pomoca.

 

Någon som testat ?

 

https://www.skistart.com/swe/nyheter/salomon-salomon-s-race-skin-20172018-skida.html

Tur att man inte har hunnit köpa några skins ännu om utvecklingen går framåt på det här sättet. Har inte varit riktigt nöjd med första generationens skins som jag testat i samband med testdagar. Blir intressant med nästa steg i utvecklingen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet många har är att de får för mjuka skidor.har par hårda Madshus Nanosonic skin för 95 kg plus åkare men väger ca 80 kg.de fungerar utmärkt i de flesta förhållanden åt mig.i problemföre  runt nollan är de otroligt bra.har nog åkt ca 100 mil på dom i år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...