Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ser vi slutet på fästvallan nu ?


poleposition

Recommended Posts

Har också upplevt samma sak med skinskidor, testade ett par Madshus förra vintern som var märkta +15kg över min vikt, och hade kanonfäste med dom.

Men i Februari fick jag möjlighet att testa ett par nya Salomon Skin Race på en demokväll, och frågade om deras skidor också skulle plockas mycket hårdare. -Nej, dom här ska du kunna ta på din vikt, utan att tappa glid.

Fick testa ett par som var märkta +4-5kg över min vikt, föret var grov fuktig konstsnö, hade själv åkt innan med rött klister.

Det första som slog mig var det fantastiska glidet, (jämfört med mina smutsiga klistervallade),

gick man upp på tå i stakningen så kunde man känna att det bromsade lite, hade inte heller perfekt fäste uppför i spåret, men gick man bredvid så var det bra.

Glidet var så bra att jag var tvungen att fråga vad han hade vallat skidorna med,

svaret var RedCreek's violett, och den är det mycket fluor i.

Sedan sa han att dom hade gjort lite tvärtemot Madshus, och gjort skindelen något längre,

för att säkerställa fästet.

Ska bli spännande och se vad Madshus kommer med till nästa säsong, blir garanterat skin på Redline också.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

En skin skida fungerar bäst efter att den körts in några mil. I början nyper skidan lätt men detta fenomen avtar när skinnet "körs in" dvs slits på där det "nyper". 

 

Höll på att stå på näsan flera gånger under den första turen men Ross R-Skin men efter 2-3 var skidorna inkörda och har fungerat klockrent. 

Link to comment
Share on other sites

Jaha, och jag som har ett helt skåp fullt med fästvallor av allehanda slag. har lagt en förmögenhet på fästvallor, så barnen fått vara utan leksaker.

 

vad skall jag då göra med alla mina fästvallor,

 

va, va!!

 

VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

jag rekommenderar att du stöper om fästvallaburkarna till leksaksfigurer. Gipsformar borde nog funka.

 

Tryck ned en veke i burken så har du ett värmeljus som slår IKEAs sju dagar i veckan. Skulle gissa att det till och med blir ett mysigt doftljus du kan ha på badkarskanten sen vår och tidig höst för att hålla motivationen levande. Vem kan inte motstå doften av vallabod i badrummet?

 

På helgen kan man köra med flour.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, och jag som har ett helt skåp fullt med fästvallor av allehanda slag. har lagt en förmögenhet på fästvallor, så barnen fått vara utan leksaker.

 

vad skall jag då göra med alla mina fästvallor,

 

va, va!!

 

VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Skigo gul och alla klister funkar jättebra som lim :) VR vallorna kanske du kan använda som flourskölj om du löser upp dem i lite vatten?

Link to comment
Share on other sites

Skinskidorna verkar utvecklas fort. Hur många par kommer man behöva ha och kommer det att delas upp på samma sätt som vanliga skidor, dvs kall, varm etc? Kommer de ha olika spann på samma sätt som vanliga skidor eller bara olika skin?

 

Jag ser att ruinens brant närmar sig med blixtens hastighet. Tur det finns sms lån, det är jätteenkelt. Rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

Jaha, och jag som har ett helt skåp fullt med fästvallor av allehanda slag. har lagt en förmögenhet på fästvallor, så barnen fått vara utan leksaker.

 

vad skall jag då göra med alla mina fästvallor,

 

va, va!!

 

VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du är ju inte lastgammal så du har många år att förbruka lagret, klister brukar ju vara stor åtgång på. Jag har slutat köpa fäst o glidvallor, endast kompletterat med ett par tuber klister, då jag ser slutet på mitt skidåkande.

Skulle inte tro att det är helt tomt i barnens lekkammare, men det går ju alltid att komplettera med en och annan leksak, en burk pulver räcker till mycket.

Link to comment
Share on other sites

Testet R-skin plus på klisterføre idag. 2 pluss i luften, snøen var ganske kram og fuktig, men ikke så fuktig at det rant vann av en snøball. Skiene hadde riktig bra feste, men ganske dårlig glid. I blanke spor var det ikke så verst, men utenfor sporet eller i gamle spor gikk det enormt tregt. Skuffende, hadde forventet at det skulle være bedre. Fellen subber rett og slett nedi snøen for mye. Kanskje det blir bedre etter noen flere mil? Det funker uansett bra nok for meg. Men hvis du er god til å legge klister så ville jeg absolutt abefalt å teste skinski på klisterføre før du kjøper, det kan godt hende du klarer deg fint uten.

Link to comment
Share on other sites

Testet R-skin plus på klisterføre idag. 2 pluss i luften, snøen var ganske kram og fuktig, men ikke så fuktig at det rant vann av en snøball. Skiene hadde riktig bra feste, men ganske dårlig glid. I blanke spor var det ikke så verst, men utenfor sporet eller i gamle spor gikk det enormt tregt. Skuffende, hadde forventet at det skulle være bedre. Fellen subber rett og slett nedi snøen for mye. Kanskje det blir bedre etter noen flere mil? Det funker uansett bra nok for meg. Men hvis du er god til å legge klister så ville jeg absolutt abefalt å teste skinski på klisterføre før du kjøper, det kan godt hende du klarer deg fint uten.

Vilken vikt är det på skidorna jfr med din egen vikt inkl utrustning o kläder ?

Link to comment
Share on other sites

Skiene er 201 cm, 80-89 kg. Jeg veier 85, så med litt drikkevann i sekken blir det fort nært den øvre grensen av spennet. De er jo kanskje også litt mykere enn R-skin classic. Men jeg tror ikke jeg tråkker ned spennet med vekten på begge skiene. Jeg kunne bremse ganske effektivt nedover ved å løfte en fot. Kunne også flyttet bindingen enda lenger bak.

Link to comment
Share on other sites

Snakket litt med en Rossignol-selger i dag, det er nok R-Skin Plus som har et mykere spenn enn den dyrere R-Skin Classic. Det får man være obs på om man er like snål som meg. :) Jeg trodde forskjellen var mindre mellom de to, men jeg er likevel ok fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Kollade Reistadlöpet nu!! De som går utan fäste har inte en suck.. . Och det intressanta är ju att de som hade fäste inte hade något som helst problem med att gå med de utan fäste den första lätta milen.... Och vi såg Geitnes hålla på att vinna Årefjällsloppet förra helgen... Ibland tänker jag att det skulle gå att vinna fler långlopp med fäste om de bara skärpte till sig och inte la för långt och tjockt..... ☺️
Link to comment
Share on other sites

Alla får ha sin åsikt, såklart. Själv tycker jag riktiga skidåkare ska klara av att diagonala. Därför tycker jag mycket om reistadlöpet. Äntligen blev långloppsankdammen lite intressant. Jag är mycket glad att se Justyna och Eliasssen utklassa staktomtarna. Britta var ju helt helt chanslös. Det glädjer mig på nåt sätt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...