Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Är kontrollerna en frizon i Vasaloppet?


mattias_b

Recommended Posts

Jag sitter och tittar på reprisen av Vasaloppet och 2:57:30 in i loppet är det inte direkt klassisk stil som gäller för nummer 115 vid kontrollen i Oxberg. Detta sker under SVTs direktsändning och ingen av reportrarna säger något om det fastän det tydligt sker bakom Slind som de sitter och pratar om?

Link to comment
Share on other sites

Jag var tvungen och kolla. Visst, det är regelrätta skateskär, inget snack. Men jag tycker inte det var sååååååå farligt ändå. Jag tycker personligen inte han hade behövts diskas. Men visst, regler är regler och han kör säkerligen utan fästvalla och då tycker jag det ska vara hårda bedömningar.

 

Om det nu inte är OK att ta tre skateskär i kontrollerna vid drickalangning dvs...

Link to comment
Share on other sites

Det var ju bra att några skejtare blev diskade. Vasaloppsorganisationen säger i samma inslag att nedskräpningsregel blev en succé. Nämner inte om något fick tidstillägg dock. Någon som vet om det utdelades något tidspålägg?
Link to comment
Share on other sites

Tyckte de var ganska mycket skräp i spåren även iår, så jäkla slött av folk att kasta i naturen och i spåren, mer kontrollanter, minst 10 i varje nedförsbacke. Sen skejt, hade 1 st led 3 åkare före mej som skejtade uppför flera backar innan evertsberg, personen såg rejält trött ut och hade skejtskidor så inget fäste där inte. Kommer tyvärr inte ihåg hela numret men blir inte en sån diskad då är de ju ingen idé att köra klassiskt längre.
Link to comment
Share on other sites

Reagerar varje år på det skamlösa skejtandet vid drickakontroller. Antingen får man ha zoner i kontrollerna där det är tillåtet med skejt, eller så är det väl diskning som gäller? Annars blir man ju bestraffad (i och med tappade placeringar) om man följer reglerna, och det känns ju som ett halvbra upplägg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...