Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tälta utanför startfållan på Vasaloppet?


eiriksson

Recommended Posts

Det börjar helt gå över styr detta köande till fållorna på Vasaloppet. Jag har ingen lust att börja köa vid kl 02 för att få en ok startposition. Skulle det gå att ändra systemet för att lätta på kaoset?

 

En annan fundering jag haft är om det skulle vara möjligt att tälta utanför fållan? På så sätt skulle man kunna få maximal sömn genom att kunna stiga upp strax före 05.30...

Link to comment
Share on other sites

Frågan är varför det är så viktigt för dig att stå så långt fram i startledet att du överväger dessa metoder över huvudtaget? Det är ju därför det gått överstyr. Om du av någon anledning anser att du är bättre än övriga i ditt startled är det ju bara att seeda upp dig till ett bättre istället.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det skulle kunna vara möjligt att gräva en bivack eller förbereda ett underjordiskt rum på sommaren. Då kan man obemärkt ligga där under vaaaloppsveckan för att sen sticka upp huvudet och gå in i fållan "fem i tolv" framför andra åkare som lär bli gröna av avund. 

 

Då gäller det att ha stenkoll på vilket startled man kommer seeda in sig i.

Link to comment
Share on other sites

En av de orsaker som gör att jag inte har den minsta lust att åka Vasaloppet längre. Något öppet spår möjligen, men tycker att även det blivit för mycket hets om startpossitioner även där senare år. Birken däremot lockar alltmer då man läser om stämningen där, speciellt sen skatebirken införts.
Link to comment
Share on other sites

Det var premiär för mig Vasaloppet i år. Har bara åkt öppet spår tidigare. Jag tycker det var klart behagligare med Vasaloppet. I öppet spår kan du få allt från 0 till 10 000 personer framför dig beroende på när du anländer. I Vasaloppet visste jag att jag även om jag kommer sent kommer ha ungefär 2500-3500 personer framför mig. Dessutom vet jag att alla dessa är lika åkstarka som mig eller bättre. Ser faktiskt ingen anledning att stressa sönder sig på morgonen över den lilla fördel det innebär att hamna lite längre fram i fållan. 

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till stress är ju om man missar ledet framför med 7sekunder sen hamnar man bakom folk som är 10minuter långsammare på 45km. Kanske man skulle bli rankad från sina seedningslopp tex Led2 rad 1 osv

 

I praktiken ca 500 startfållor alltså. En våt dröm för oss som gillar seedningslopp!

Link to comment
Share on other sites

En av de orsaker som gör att jag inte har den minsta lust att åka Vasaloppet längre. Något öppet spår möjligen, men tycker att även det blivit för mycket hets om startpossitioner även där senare år. Birken däremot lockar alltmer då man läser om stämningen där, speciellt sen skatebirken införts.

Kan bara hålla med när det gäller Birken. Åkte i fjol och upplevde ingen hets överhuvudtaget. Eftersom startleden är så små är det få som bryr sig om att skaffa sig en bra position vilket bidrar till en avslappnad stämning vid start och stämningen längs vägen är det inget fel på :-) Men jag tror att att många ser ett nöje i Vasaloppets köer så det är bra att det finns alternativ för alla böjelser.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till stress är ju om man missar ledet framför med 7sekunder sen hamnar man bakom folk som är 10minuter långsammare på 45km. Kanske man skulle bli rankad från sina seedningslopp tex Led2 rad 1 osv

 

Räcker väl med att dubbla antalet startled till 20 st så har man skapat lite mer skiktning och mindre hets. Jag skulle lätt sova till 6.30 om jag visste att det skiljde max 500 plac i "köhets". Vissa saker gör att Vasaloppet framstår som stockkonservativa, men vi kan ju bara fortsätta att tjata.

Link to comment
Share on other sites

Såg faktiskt en person stå och borsta tänderna utanför sitt tält vid en stor skottningshög bakom led 10. Kl var lite efter 9 på lördagen. En bil (gråblå?) stod även parkerad vid tältet och en "mur" av snöklot var uppstaplad vid tältets ena kortsida .
Link to comment
Share on other sites

Bivackvasan kanske kan vara något?

Jag kan bara hålla med er som tycker köande är orimligt. Vågstart eller 20 starttid skulle hjälpa. Å andra sidan gissar jag att Vasaloppet är rätt nöjda att alla är måna om att vara i tid. Tänk er 10000 pers som rullar in 07:30 ...

Link to comment
Share on other sites

Bivackvasan kanske kan vara något?

Jag kan bara hålla med er som tycker köande är orimligt. Vågstart eller 20 starttid skulle hjälpa. Å andra sidan gissar jag att Vasaloppet är rätt nöjda att alla är måna om att vara i tid. Tänk er 10000 pers som rullar in 07:30 ...

Det är sant vasaloppet vill nog knappast att det ska lösa sig så folk inte behöver komma dit klockan tre-fyra. Som läget är nu ankommer ju folk starten under en fem timmars period om den skulle minska till 2 tim skulle det bli kaos. Men det vore skönt om det fanns två nivåer på alla led 1 a-b 2 a-b. Ännu mer spännade med seedningstabellerna då.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...