Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tälta utanför startfållan på Vasaloppet?


eiriksson

Recommended Posts

Det börjar helt gå över styr detta köande till fållorna på Vasaloppet. Jag har ingen lust att börja köa vid kl 02 för att få en ok startposition. Skulle det gå att ändra systemet för att lätta på kaoset?

 

En annan fundering jag haft är om det skulle vara möjligt att tälta utanför fållan? På så sätt skulle man kunna få maximal sömn genom att kunna stiga upp strax före 05.30...

I så fall måste väl även tälten sättas på rad, så att den som tältar först kommer först, eller ? I t.ex. led 10 är det väl 5000 låpare och om ett tält behöver 2 meter så blir det ju en mil. :rolleyes:  Jag skojar och överdriver givetvis men även om det bara vore några hundra totalt som tältade på statområdet så skulle det bli totalt blockerat och givetvis kommer det direkt att förbjudas även med ett enda tält tror jag.  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja eller så gör man som fåntratten som gick in bara lite innan start och flyttade bak mina skidor, och tog min plats. Respektlöst mot alla bakom!

Jag stod längst fram näst längst ut i led 6, killen bredvid mig hade sett när han gjorde det och memorerade hans startnummer.

Själv var jag lite taggad innan start så jag valde och inte bry mig, tänkte jag skulle ta ett snack med honom när han dök upp.

Men sedan började svt vifta med sina kameror och Peter Jhide kom utfarandes, så glömde bort det helt..

 

Dock lite väl fräckt för oss som var morgonpigga, skulle lätt sulat ut hans skidor utanför om morgonhumöret vart lite sämre ..   ;)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, för ett par år sedan gjorde en kille från IK Stern detta för mig också... jag lämnade en knapp meter till skidorna framför... det utrymmet tog killen/gubben och hade sedan mage att be mig gå bakåt eftersom jag trampade på hans skidor!

 

Men mitt motto är att lägga av ilskan när jag går innanför startgrindarna så jag sa bara att det hade varit bättre med plats om han tagit en ledig plats (han tystnade) istället för att tränga sig.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, för ett par år sedan gjorde en kille från IK Stern detta för mig också... jag lämnade en knapp meter till skidorna framför... det utrymmet tog killen/gubben och hade sedan mage att be mig gå bakåt eftersom jag trampade på hans skidor!

 

Men mitt motto är att lägga av ilskan när jag går innanför startgrindarna så jag sa bara att det hade varit bättre med plats om han tagit en ledig plats (han tystnade) istället för att tränga sig.

Sternare är de värsta, de är överallt ;) (Själv brevlådsmedlem i VL:s största klubb)
Link to comment
Share on other sites

Hehe. . klister på glidzonerna  ;)

 

Ödet tog hand om honom på bästa sätt utan att jag behövde bry mig,

när jag kom upp på myrarna efter ha stått längst ut till höger så såg jag bara massa nior på

ryggarna. Det innebär att vi som stått i startled 6 längst ut till höger måste nästan ha

tappat ett par tusen placeringar ..  Kan det stämma?

Ställer mig inte där fler gånger om jag kör i framtiden. .

 

Det var mitt första vasalopp, men valde och lägga mig längst till Höger.

Där ingen annan ville ligga uppe på myrarna, och bara dra/äta placeringar . . 

Det var mer jobbig och sick sacka mellan spåren. . Han ikapp vl7 på slutet i alla fall, riktigt kul var det..

 

Men kör jag fler gånger så vill jag vara seedad till minst vl 4 eller 3. Köa till små-backar

var lite sådär. . Många i dom bakre leden med fästvalla, brer ut skidorna och saxar i småbackar

 

Man förstår att folk vill ha bra positioner i leden, men högerkanten kommer jag inte satsa på fler gånger ..

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag inte spelar nån större roll för när man kommer till backen så tror jag de allra flesta veteraner klarar av att hålla den fart som krävs. Jag tror det mer har att gör med hur många som väljer att dra sig till höger efter vägen. Min erfarenhet är att de åren jag gått till vänster har det gått mycket saktare i backen, första året som veteran (2015) gick jag till höger och då upplevde jag att vi gick snabbare än vänstra sidan. Sen går det rykte om vilken sida som går snabbast och det kan också påverka vilken sida som väljs och valet kan få motsatt effekt om tillräckligt många tex drar sig åt höger. De två åren med avspärrad sjö till höger på startfältet är jag övertygad att just det gjorde att höger sida gick snabbast, då många tvingades ut åt vänster och inte så många valde att svänga tillbaka åt höger.

Oftast vet man i efterhand vilken sida man skulle valt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...