Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Har vasaloppet blivit för stort för sitt eget bästa?


oxberg

Recommended Posts

Körde 2015 led 10, 2016 led 9, 2017 led 8.

Helt seriöst så förstår jag inte vad problemet är. 

Det är ett stort motionslopp, är man så bra att man ser det som en tävling mot annat än sig själv har man seedat in sig i elitledet och slåss om pallplats. Alla andra är bara motionärer och har man inte seedat sig bättre får man lugnt gilla läget.

Tar det 1h20 min till Smågan pga av kö får man väl bara öka om man har kapaciteten. 

Vasaloppet kunde dock dubblera ingångarna så det går smidigare in i fållan.

Link to comment
Share on other sites

Någon som gett sig iväg i sista minuten på ös?, dvs 8:29?

Är det fortfarande stopp i backen då? Om inte så borde det ha hunnit glesa ut så man kan åka i egen takt hela vägen?

Jag pratade med en åkare som gjort precis det när vi köade(!) framför en utförsbacke. Eftersom folk plogar nerför tappat man dessutom väldigt mycket gratis när man måste bromsa bort farten nedanför backarna (inte varje gång men händer). Inräknat dåliga spår och omkörningar är det definitivt inte ett smart sätt att slå tidsrekord i alla fall.

 

Lite kul också att de redan hade plogat bort snön vid vägövergången så att han fick ta av skidorna där :).

Link to comment
Share on other sites

För att aningen minska hetsen kring köandet på natten/morgonen, skulle det inte vara ganska enkelt att dela in varje startled i ett A och ett B led? 

Säg från led 3 och bakåt, seedas man i 3A, eller 3B, 4A, eller 4B....osv, då halveras storlekarna på leden i praktiken till hälften, det borde inte heller krävas större total yta i anspråk som nämndes ovan? Enbart en extra grind och rep emellan till och i varje fålla skulle krävas och på så vis minska skillnaderna i att hamna längst fram eller bak i "sitt led" avsevärt. 

Borde inte heller innebära allt för mycket merjobb för seedningskommittén? De tidigare 10 minuters intervallerna blir istället uppdelade i 5 minuters för A och B inom ledet för led lite längre fram, och ca 7.5 minuters för led 8,9 istället för 15 som praxis.? 

Link to comment
Share on other sites

Så i praktiken blir det 18 led i starten och 8 nya grindar att bygga. Det borde innebära att köerna till varje grind halveras och

väntan blir mycket kortare. Om VL går med på det, så kanske de vore en lösning + att man måste ha kontrollanter vid repet

som skiljer A och B-ledet.

Vad tror ni - är det en bra idé att lösa köproblemen ?

Link to comment
Share on other sites

Men frågeställningen var väl hur VL skulle kunna ändra starten, så att stressen och köandet blev mindre, inte vad andra hittar på.

 

Så vad tror ni om Gustav1,s förlag till att avdela fållorna från 3:an - 10:an - är det ett realistiskt förslag ?

Jag tror folk kommer börja köa lika tidigt ändå. De vill stå långt fram i sitt led, oavsett om det heter 3A eller 3B t.ex.

Det enda man tjänar lite tid på är att man kommer komma in i fållan lite snabbare då antalet halveras. Men det är knappast detta folk vill "tjäna tid" på. Det är väl att slippa köa från kl 04:00 för att hamna långt fram i kön. Och det problemet tror jag inte löses genom att införa A och B fållor...tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror folk kommer börja köa lika tidigt ändå. De vill stå långt fram i sitt led, oavsett om det heter 3A eller 3B t.ex.

Det enda man tjänar lite tid på är att man kommer komma in i fållan lite snabbare då antalet halveras. Men det är knappast detta folk vill "tjäna tid" på. Det är väl att slippa köa från kl 04:00 för att hamna långt fram i kön. Och det problemet tror jag inte löses genom att införa A och B fållor...tyvärr.

 

För mig är det mentalt stor skillnad på om fållan innehåller 500-600 istället för 1000-1200 så jag skulle välkomna fler led.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet kommer aldrig ändra sina inkörda rutiner. Det är Klassisk åkning som gäller och Gemensam start i 10 startled + Elit. Dameliten har egen start i SkiClassics, men fick det INTE i VL...Säger en del om flexibiliteten i VL. Tror dock att de är lite farligt konservativa, tar inte till sig kritiken helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt börjat släppa lite på hetsen att stå längst fram i startledet. Kanske för att jag med stigande ålder inte längre ser nytt personbästa som målet med loppet. Men också för att starten i alla fall blir så väldigt olika från år till år - ibland är man plötsligt tvåtusen platser bättre än man trodde i Smågan, och ibland 1000 platser sämre, (startar i allt mellan led 4 och led 7, beroende på hur mycket jag råkat hinna träna under säsongen). Måste säga att hela förberedelsen, och inte minst start-morgonen, blir mycket behagligare nu!

 

Visst blir jag också lite sur om det tar 5 minuter extra till Smågan. Men oftast har jag som de flesta andra ändå inte disponerat loppet rätt, och har inte tillräckligt med krafter kvar för att göra ett optimalt lopp där man kan plocka lätta placeringar från Oxberg och framåt. De få gånger jag åker något annat längre lopp med fritt fält, kör jag alltid slut på mig för tidigt i loppet ...

Link to comment
Share on other sites

Faktiskt ingen dum idé om man nu kan garantera spår på startgärdet... bordsplacering helt enkelt!

Seedning ger beräknad tid för föregående Vasalopp och alla har ett resultat som ger plats.

Bra tänkt Carl A, men placering i snö kan ju vara riskfyllt och kontrollfunktionen lär få jobba för det finns väl fortfarande de som vill fuska...

Link to comment
Share on other sites

För att fantisera ytterligare på den tråden; i snön fanns ett chip med just den åkarens information och om fel åkare försöker ställa sig där börjar det tjuta. Fast skulle man få tiden från den plats man startar blev nog haussen ännu större om ett bra startled och hur skulle man göra med de som köpte plats i sista stund, sist i fållan kanske.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som vinden har vänt för vasaloppet deltagarmässigt, trots införandet av nattvasan så är man tillbaka på 2013 års nivåer. Sen 2009 har man växt med nästan 40%, vilket är otroligt mycket:

 

– Tio lopp under tio dagar lockade i år

66 582 anmälda år 2017 

68 024 anmälda år 2016,

67 126 anmälda år 2015,

67 435 anmälda år 2014,

66 212 anmälda år 2013,

63 142 anmälda år 2012,

59 161 anmälda år 2011,

57 560 anmälda år 2010

48 184 anmälda år 2009.

 

http://www.langd.se/?id=5972532&cat=86106

Link to comment
Share on other sites

Som svar på rubriken, nej det tycker jag inte. Men nog har jag upplevt att folk är mer stressade även i motionärsleden, även i mitt led längst bak. Nånting jag inte fattar är att folk vill gå upp redan 01.30 fast loppet startar 8.00. Jag sov i sovsal i Mora och har gjort så de 3 senaste åren, men både förra året och i är gick folk upp otroligt tidigt. En i min sovsal sa att hennes klocka skull ringa 02.00 och jag var tvungen att fråga varför - jo det tar lång tid att köra och hon vill ha skidorna så långt fram som möjligt i sitt startled. För egen del tycker jag det räcker gå upp vid tidigast 3.30 (helst senare) då första bussen fr mora går 04.00. Även i första backen upplevde jag folk lite stressade runt omkring som ville ta sig förbi. De tidigare åren tycker jag man fått mer kontakt med folk och att man pratat lite och haft trevligt. Undantag fanns dock längst spåret efter första kontrollen. Lite roligt när man åker förbi nån som senare åker förbi igen . Så jag har träffat en del trevligt folk i år också men har nog upplevt mer stress bland åkarna än tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Som svar på rubriken, nej det tycker jag inte. Men nog har jag upplevt att folk är mer stressade även i motionärsleden, även i mitt led längst bak. Nånting jag inte fattar är att folk vill gå upp redan 01.30 fast loppet startar 8.00. Jag sov i sovsal i Mora och har gjort så de 3 senaste åren, men både förra året och i är gick folk upp otroligt tidigt. En i min sovsal sa att hennes klocka skull ringa 02.00 och jag var tvungen att fråga varför - jo det tar lång tid att köra och hon vill ha skidorna så långt fram som möjligt i sitt startled. För egen del tycker jag det räcker gå upp vid tidigast 3.30 (helst senare) då första bussen fr mora går 04.00. Även i första backen upplevde jag folk lite stressade runt omkring som ville ta sig förbi. De tidigare åren tycker jag man fått mer kontakt med folk och att man pratat lite och haft trevligt. Undantag fanns dock längst spåret efter första kontrollen. Lite roligt när man åker förbi nån som senare åker förbi igen . Så jag har träffat en del trevligt folk i år också men har nog upplevt mer stress bland åkarna än tidigare.

När jag åkt med klubbussen och bott på en skola har revelj,en varit 03.30 och sen skulle man vara inne i bussen vid 5-tiden. Det jag inte fattar är att många lägger sig så tidigt och sen ligger och vänder och vrider sig utan att kunna sova. Jag har brukat lägga mig vid 12-tiden och räknat med att kunna sova 2-3 tim,, då inte alla kan vänta till reveljen utan är uppe vid 3-tiden. Men fördelen med klubbuss är att man får rätta sig efter tiderna som är bestämda och då bli det inte så långt fram i ledet, ung på mitten vill jag minnas. Sen går man tillbaka till bussen och slipper frysa och glider ner mot startplatsen nån gång mellan 7 och halv 8. Annars är det tältet som gäller som värmeplats och där är det som en sardinburk med folk och inte speciellt avstressande. Sista året träffade jag dock en veteran, Karlsson från Landsbro som hade åkt en bra bit över 50 vasalopp, han lät sig inte stressas av mycket folk utan satt i sin hörna och språkade med folk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...