Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sträckan Uddevalla - Fiskebäckskil


ErikSterud

Recommended Posts

Er noen her inne som vet om det er ok å gå på rulleski fra Torp köpsentrum ved E6'an til Fiskebäckskil ute på Skaftö. Skal i et møte der 20. mars og vurderer å ta med rulleski på ekspressbussen mellom Oslo og Uddevalla og gå de 30 km ut til Fiskebäckskil. Liker ikke bratte utförsbackar og dårlig/hullete asfalt

Erik

Link to comment
Share on other sites

Om jag kommer ihåg rätt så är det till största delen en rätt smal väg utan vägren. Jag skulle nog inte ge mig på den sträckan. Finns några korta snuttar cykelväg ute vid Fiskebäckskil och Grundsund. Kanske kan vara idé att testa där ute, intervaller? Hoppas nån mer local kan komplettera.
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte åkt denna sträcka på rullskidor, däremot många gånger med bil. Jag är skeptisk. Första biten från Torp och västerut finns det cykelväg, men jag vet inte hur långt. Bilvägen är 100-väg med vajerräcken, så där kan man inte åka. Möjligtvis hänger cykelvägen ihop med gamla vägen som går förbi Lanesund, och i så fall kan man ta den till Rotviksbro. 

 

Från Rotviksbro är det smal 70-väg utan vägren i stort sett hela vägen ut till F-kil. Sommartid är den mycket trafikerad, men nu i mars är det nog lite lugnare. Det är dock ingen väg jag skulle välja som rullskidväg.

 

På rak arm kan jag inte komma ihåg några hemska nerförsbackar, det skulle vara ute på Skaftö i så fall där vägen är både smalare och krokigare. Det brukar inte vara så mycket hål i asfalten, däremot kan den nog vara grov och jobbig att åka på.

 

När jag är på Skaftö på sommaren tar jag bilen till Bokenäs och åker rullskidor där på mindre vägar. Jag kan beskriva den rundan om du är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Antagligen vill min arbetsgivare att jag skall jobba och inte skriva på skidforum då det inte går att svara eller klistra in länkar! :angry:

 

Google Maps är bra då man kan "hoppa" ned och ställa sig på vägen, det är dock inte helt lätt och få någon uppfattning hur brant vägen sluttar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...