Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klbo verlgsen - Halfvarsson trea

Stina Nilsson sprintvann fre Sadie Bjornsen

Skidorienterarna har hga frhoppningar

Halfvarsson ensam svensk vidare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Börja med skidor!

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg
Vad som är bäst på marknaden är inte svart eller vitt. Det är personlig smak. Alla märkens toppmodeller är ruskigt bra. Men fischers speedmax anser nog de allra flesta är väldigt ,väldigt bra. Bara kolla på världseliten.

Speedmax finns i klister 902 variant och burk 812 variant. Finns även en stakskida variant
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Smaken är som baken delad. Jag tillhör Ross-favoriterna, smidiga och snabba skidor, som rätt  uttagna är lätta att få fäste på.

Förra årets modell säljs nedsatta hos Pölder, (om han har några par kvar efter mässan).

Skidåkaren99

Skidåkaren99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Okej skogsvakt, men vad är egentligen skillnaden mellan dessa varianter? 

Volevodin, kör du med de skidorna?

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 398 inlägg

Smaken är som baken delad. Jag tillhör Ross-favoriterna, smidiga och snabba skidor, som rätt  uttagna är lätta att få fäste på.
Förra årets modell säljs nedsatta hos Pölder, (om han har några par kvar efter mässan).

Håller med, Ross är fina. Vad eliten åker på handlar ju även om att tillverkarna vill manadsföra sig på åkarnas hemma-marknad och skriver sponskontrakt därefter. Ross är väl till exempel rätt stora i finland och därmed har de riktat in sig på finska elitåkare.

Fischer har ju stor budget och därmed stort stall av elitåkare. Men det är klart, de lägger en hel del på produktutveckling också.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg

Okej skogsvakt, men vad är egentligen skillnaden mellan dessa varianter? 

Volevodin, kör du med de skidorna?

Det är helt olika spann anpassade för burk eller klister. Klisterskidan har ett mer aggressivt spann o burken lite mjukare övergångar
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Det är stor skillnad i klisterföre mellan kallföres och klisterskidor, Sistnämnda har ett lite högre och kortare, hårdare spann, som gör att klistret inte ligger i och bromsar. Alternativet är att köpa ett par allroundskidor, som är ett mellanting, bra men inte optimala i extrema varmfören resp kallfören.

Jo, jag har 4 par Ross, varav de sista paret som jag köpte hos Pölder är white base. De går superbra i +-fören och märkligt nog  bra i burkfören också, det är inte renodlade klisterskidor utan mer åt allroundhållet. Jag har ett par gamla Kästleskidor klister, som hade så hårt slutspann att de endast gick att åka på med klister. Så visst går det att få tag på allroundskidor som funkar hyfsat bra i de flesta fören (prata med Björn på Pölder, så fixar han säkert ett par skidor som funkar för dig) Skin vet jag inget om.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 182 inlägg

Du behöver även ett par "fulskidor" som du kan träna på. Det är extremt sällan jag vill träna med något av mina 10-15 par tävlingsskidor på natursnö här i Falun, alltid blir det någon repa.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg

Du behöver även ett par "fulskidor" som du kan träna på. Det är extremt sällan jag vill träna med något av mina 10-15 par tävlingsskidor på natursnö här i Falun, alltid blir det någon repa.

Fulskidor är inget man köper direkt. Det får man efter ha ägnat sig åt skidor i ett par år. Då tar man några som blivit för mjuka eller glidit dåligt. Som tips till en nybörjare är det överkurs att köpa sig till ett par fulskidor även om dom har sin självklara plats i ett skidstall.

Bästa tipset är fortfarnade att du köper dig två par klassiska o ett par skejt. Och inte nödvändigtvis toppmodellerna.

Själv ser mitt lilla stall ut såhär. Jag brukar sälja det skidor jag inte är nöjd med av utrymmesskäl,
1par burk
1 par klister
1 par fuleskidor
1 par skate hårda
1 par skate uni
Saknas gör ett par skate soft, men det ska vi göra bot på

Snart ska även skidor inköpas till lillan. Görs speedmax i 110 längder?
Återinför skejtvasan
41.57.63

Skidåkaren99

Skidåkaren99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Skate skidor har jag tänkt att införskaffa till vintern 18/19 då fokuset just nu är Vasaloppet Öppet Spår i Mars där endast classic stil är tillåtet. 

Idag är dock dagen att införskaffa längdskidor. Ser just nu ut att bli speedmax classic IFP 812 Kurva. För att sen köpa ett par skidor till mot januari/februari. 

Ser dessa skidor på skistart.com, men vilka tillval ska man göra på "grundpreparering"

1 Skimateria struktur allround motion

2 Skimateria optimering av fabriksslip och polering

3 Skimateria Racestrukturering

4 Kuzminsickling 

5 Hotbox mättning av glid 

6 Hotbox+ Racingmättning (speciellt LF paraffin)

7 Monterad fästvalla tejp 

8 Uppruggning av fästvallazon samt grundvalla

(5 är kostanadsfri, och vilka kan man kombinera?)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg
På ett par så fina skidor som speedmax hade jag valt skimateria race. Resten är inte så intressant faktiskt. Möjligen hotbox, men tror du på det så måste du ändå lära dig valla glid o då kan du hotboxa själv. Jag vill inte vara den som är den. Men du kommer ligga på den nivån att sånna här saker spelar noll roll. Du ska bara fokusera på att lära dig skidåkarteknik och lära dig valla fäste
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Lite delade meningar, om man behöver slipa skidorna eller om fabriksslipen duger. Vad ingår i hotboxen förutom värmebehandling ? Hos Pölder får man alltid gratis slip, om man köper nya skidor och de brukar lägga en allroundstruktur som

funkar bra i de flesta fören.

Ruggning är onödigt, det måste lära dig ändå, om de inte är grundade är det bra träning att paraffinera och sickla bort.

Skidåkaren99

Skidåkaren99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

På ett par så fina skidor som speedmax hade jag valt skimateria race. Resten är inte så intressant faktiskt. Möjligen hotbox, men tror du på det så måste du ändå lära dig valla glid o då kan du hotboxa själv. Jag vill inte vara den som är den. Men du kommer ligga på den nivån att sånna här saker spelar noll roll. Du ska bara fokusera på att lära dig skidåkarteknik och lära dig valla fäste

Tack för din åsikt Skogsvakt, nu är det ju så att jag inte är någon från Skåne som aldrig stått på ett par skidor. Har egentligen åkt skidor sen 6-7 års åldern fram till nu, men inte på en "Seriös" nivå. Så jag kan ju åkteknik till en begränsad nivå. Åkt milen på dryga 45 förut exempelvis. Nu är det att jag vill lägga mer tid på det. Och vill därför ha råd om utrustning och kontakter om bra träningsgrupper osv, i områderna Stockholm, Uppsala, Västerås och till viss del Gävle. 

Hotbox vet jag inte vad det står för i praktiken och vad det är bra för. Om jag nu köper dessa skidor, hur behöver jag vårda de? Och behövs de någon typ av slip osv .Eller är det att köpa detta paket och ta punkt nummer 3 och sen är det bara att börja. 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg

Lite delade meningar, om man behöver slipa skidorna eller om fabriksslipen duger. Vad ingår i hotboxen förutom värmebehandling ? Hos Pölder får man alltid gratis slip, om man köper nya skidor och de brukar lägga en allroundstruktur som
Ruggning är onödigt, det måste lära dig ändå, om de inte är grundade är det bra träning att paraffinera och sickla bort.

Det var nytt för mig att det alltid ingår gratis slip hos pölder. 299kr enligt hemsidan käre veteran. Eller har du kompispris?
Återinför skejtvasan
41.57.63

Skidåkaren99

Skidåkaren99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Vet egentligen ingenting om Hotbox. Har alltid fått skidorna vallade av farsan när det är dags att åka.

https://www.skistart...-skidpaket.html

Detta paket är vad jag tittat på, och undrar då vad jag behöver för tillval av de alternativ som finns i listan. Jag har alltid varit så att jag vill köpa ordentliga grejer på en gång. Och i värsta fall komplettera med lite "sämre" saker i värsta fall. 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg
Som sagt hotbox är ingen dealbreaker. Vill du ha det värsta kingkong så kör på det. Annars mättar du själv med ett gult paraffin. Eller så skiter du i det :) . det råder delade meningar med nyttan om hotbox. Hur mkt kan man mätta 1mm plast lixom? Jag har bara valt hotbox när det ingår. Skulle aldrig betala för det
Återinför skejtvasan
41.57.63

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 598 inlägg

Skulle heller aldrig betala för hotbox, men ingår det gratis så varför inte. När det gäller glidbehandling av belaget finns det två skolor. Antingen stenslipar du belaget med någon lämplig struktur eller så sköter du den saken själv med Kuzminsickel eller liknande. Det går alldeles utmärkt att åka på detta utan att lägga på glidvalla. Tror du inte på det glidvallar du på det traditionella sättet som du bla kan se på någon av vallatillverkarnas hemsidor.

Fästvalla måste du också lära dig om du inte bara tänker staka, men det kanske du redan kan eftersom du har åkt förut.

Håller med skogsvakt att det är viktigare att fokusera på teknik och fäste än på glidet.

Skidåkaren99

Skidåkaren99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Okej, men vad är det för skillnad på  Hotbox mättning av glid och Hotbox+ Racingmättning (speciellt LF paraffin) 

Eller kan man ta båda dessa Hotbox och  skimateria race

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg
Hotbox mättning av glid så ligger skidan i en ugn över natten med ett mjukt paraffin.
Tillägget med lf paraffin betyder med all säkerhet att dom efter hotboxen smälter in ett grundvax, typ bwlf, kanske flera ggr. Sen om det gör något för hur skidan glider, ja det håller JAG som ytterst otroligt när alla andra parametrar ska spela in. Bättre bang för buxen att spara dom pengarna till ett pulver.

Men det är nog rättvist att påpeka att marcus Hellners skidor garanterat har genomgått både hotbox o div trollkonster med både lf, hf och fan o hans moster innan han tävlar på dom. Och Hellner kan ju åka fort :) :)

Jag räknar med en tårta efter alla tips
Återinför skejtvasan
41.57.63

Skidåkaren99

Skidåkaren99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Hotbox mättning av glid så ligger skidan i en ugn över natten med ett mjukt paraffin.
Tillägget med lf paraffin betyder med all säkerhet att dom efter hotboxen smälter in ett grundvax, typ bwlf, kanske flera ggr. Sen om det gör något för hur skidan glider, ja det håller JAG som ytterst otroligt när alla andra parametrar ska spela in. Bättre bang för buxen att spara dom pengarna till ett pulver.

Men det är nog rättvist att påpeka att marcus Hellners skidor garanterat har genomgått både hotbox o div trollkonster med både lf, hf och fan o hans moster innan han tävlar på dom. Och Hellner kan ju åka fort :) :)

Jag räknar med en tårta efter alla tips

Haha vad du än vill skicka mig ett PM med adress så skickar jag ett presentkort så du kan hämta ut en tårta på ICA :-D 

Men efter en hotbox, hur länge håller det tro? Är det hela tiden eller måste man lämna in igen? Eller ska man göra själv?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 628 inlägg
En hotbox håller tills nästa gång du stenslipar skidan. Eller stålsicklar igenom den
Men som sagt. En hotbox ger inte bättre resultat än om du mättar skidan själv. Men jag vet inte om jag tror man kan mätta en skida. Du får googla runt lite! Finns maaaaaaaassor om hotbox, glidvalla eller inte, stålsickla eller stenslipa. Du kommer lära känna både forumhjälten Lars Erik och allas vår maskot Tony P*lder
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar