Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klbo verlgsen - Halfvarsson trea

Stina Nilsson sprintvann fre Sadie Bjornsen

Skidorienterarna har hga frhoppningar

Halfvarsson ensam svensk vidare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Börja med skidor!

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 598 inlägg

Tror inte heller man kan mätta en skida, men vad vet jag. Jag har ju bara åkt skidor (alpint och längd) i drygt 40 år :)

Skidåkaren99

Skidåkaren99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Tror inte heller man kan mätta en skida, men vad vet jag. Jag har ju bara åkt skidor (alpint och längd) i drygt 40 år :)

Vad skulle du ha tagit för tillval till speedmax?

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 216 inlägg
Skulle man vara helt ny på skidor idag köpte man väl först ett par skins skidor och sedan fyller man på med fler skidor altefter man blir bättre.

I förlängningen kommer man ju kunna ha skins skidorna som träningsskidor om/när man kommit så långt att man har full koll på valla och har olika skidor för olika fören.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 598 inlägg

Speedmax är en mycket bra skida och du gör ett bra val där. Jag hade valt bort tillvalen och provat att åka på fabriksslipen som ofta fungerar helt OK. Hade jag sedan inte varit nöjd hade jag fixat till skidan med någon av mina Kuzminsicklar eller lämnat in skidan för slipning.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Vet egentligen ingenting om Hotbox. Har alltid fått skidorna vallade av farsan när det är dags att åka.

https://www.skistart...-skidpaket.html

Detta paket är vad jag tittat på, och undrar då vad jag behöver för tillval av de alternativ som finns i listan. Jag har alltid varit så att jag vill köpa ordentliga grejer på en gång. Och i värsta fall komplettera med lite "sämre" saker i värsta fall. 

Jag tycker du hänger upp dig på kringdetaljer, när den stora frågan är vad du skall välja för skidor som förstaskidor. Nu vet jag inte var du bor, men tom i Falun (läs Ekis inlägg) kan man inte åka med ett par skidor utan att förstöra dem, då underlaget repar skidorna dvs är ett par "fulskidor" ett måste. Det finns två alternativ; antinget köpa ett billigare alternativ med skidor i 2000-klassen och köra på dem denna säsong och köpa nya skidor till nästa säsong, som då blir förstaskidor och årets skidor

blir träningsskidor. Om du ändå väljer ditt "elitpaket" bör du komplettera med ett par billiga antingen nya eller begagnade. (säljer inte skistart beg skidor också) för att ha som "fulskidor". Känns lite överkurs att köra hotbox och sen ge sig ut och paja hela behandlingen på ett skidpass. Då jag bor i Småland har jag åker jag en stor del av min träning på "fulskidorna" både klassiskt och skejt och jag kan lova att de är ordentligt misshandlade under, skejtskidorna har tom lagat kanterna på med epoxi. Ett pass missbedömde jag underlaget och repade min Madshusskidor så mycket att de fick slipas om för 400 kr.

Så mitt råd är att ägna med energi åt att komma fram till hur du skall lösa skidparken - det andra löser sig efterhand.

PS. obs. Skistart har ett par Atomic Vasa demoskidor 201 cm 70-79 kg för 1599:- med NNN-bindning - borde passa som träningsskidor !

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 376 inlägg

Skulle man vara helt ny på skidor idag köpte man väl först ett par skins skidor och sedan fyller man på med fler skidor altefter man blir bättre.

I förlängningen kommer man ju kunna ha skins skidorna som träningsskidor om/när man kommit så långt att man har full koll på valla och har olika skidor för olika fören.

Tumme upp på den :-)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar