Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Börja med skidor!


Skidåkaren99

Recommended Posts

Det är stor skillnad i klisterföre mellan kallföres och klisterskidor, Sistnämnda har ett lite högre och kortare, hårdare spann, som gör att klistret inte ligger i och bromsar. Alternativet är att köpa ett par allroundskidor, som är ett mellanting, bra men inte optimala i extrema varmfören resp kallfören.

Jo, jag har 4 par Ross, varav de sista paret som jag köpte hos Pölder är white base. De går superbra i +-fören och märkligt nog  bra i burkfören också, det är inte renodlade klisterskidor utan mer åt allroundhållet. Jag har ett par gamla Kästleskidor klister, som hade så hårt slutspann att de endast gick att åka på med klister. Så visst går det att få tag på allroundskidor som funkar hyfsat bra i de flesta fören (prata med Björn på Pölder, så fixar han säkert ett par skidor som funkar för dig) Skin vet jag inget om.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver även ett par "fulskidor" som du kan träna på. Det är extremt sällan jag vill träna med något av mina 10-15 par tävlingsskidor på natursnö här i Falun, alltid blir det någon repa.

Fulskidor är inget man köper direkt. Det får man efter ha ägnat sig åt skidor i ett par år. Då tar man några som blivit för mjuka eller glidit dåligt. Som tips till en nybörjare är det överkurs att köpa sig till ett par fulskidor även om dom har sin självklara plats i ett skidstall.

 

Bästa tipset är fortfarnade att du köper dig två par klassiska o ett par skejt. Och inte nödvändigtvis toppmodellerna.

 

Själv ser mitt lilla stall ut såhär. Jag brukar sälja det skidor jag inte är nöjd med av utrymmesskäl,

1par burk

1 par klister

1 par fuleskidor

1 par skate hårda

1 par skate uni

Saknas gör ett par skate soft, men det ska vi göra bot på

 

Snart ska även skidor inköpas till lillan. Görs speedmax i 110 längder?

Link to comment
Share on other sites

Skate skidor har jag tänkt att införskaffa till vintern 18/19 då fokuset just nu är Vasaloppet Öppet Spår i Mars där endast classic stil är tillåtet. 

 

Idag är dock dagen att införskaffa längdskidor. Ser just nu ut att bli speedmax classic IFP 812 Kurva. För att sen köpa ett par skidor till mot januari/februari. 

 

Ser dessa skidor på skistart.com, men vilka tillval ska man göra på "grundpreparering"

 

1 Skimateria struktur allround motion

2 Skimateria optimering av fabriksslip och polering

3 Skimateria Racestrukturering

4 Kuzminsickling 

5 Hotbox mättning av glid 

6 Hotbox+ Racingmättning (speciellt LF paraffin)

7 Monterad fästvalla tejp 

8 Uppruggning av fästvallazon samt grundvalla

 

(5 är kostanadsfri, och vilka kan man kombinera?)

Link to comment
Share on other sites

På ett par så fina skidor som speedmax hade jag valt skimateria race. Resten är inte så intressant faktiskt. Möjligen hotbox, men tror du på det så måste du ändå lära dig valla glid o då kan du hotboxa själv. Jag vill inte vara den som är den. Men du kommer ligga på den nivån att sånna här saker spelar noll roll. Du ska bara fokusera på att lära dig skidåkarteknik och lära dig valla fäste
Link to comment
Share on other sites

Lite delade meningar, om man behöver slipa skidorna eller om fabriksslipen duger. Vad ingår i hotboxen förutom värmebehandling ? Hos Pölder får man alltid gratis slip, om man köper nya skidor och de brukar lägga en allroundstruktur som

funkar bra i de flesta fören.

Ruggning är onödigt, det måste lära dig ändå, om de inte är grundade är det bra träning att paraffinera och sickla bort.

Link to comment
Share on other sites

På ett par så fina skidor som speedmax hade jag valt skimateria race. Resten är inte så intressant faktiskt. Möjligen hotbox, men tror du på det så måste du ändå lära dig valla glid o då kan du hotboxa själv. Jag vill inte vara den som är den. Men du kommer ligga på den nivån att sånna här saker spelar noll roll. Du ska bara fokusera på att lära dig skidåkarteknik och lära dig valla fäste

Tack för din åsikt Skogsvakt, nu är det ju så att jag inte är någon från Skåne som aldrig stått på ett par skidor. Har egentligen åkt skidor sen 6-7 års åldern fram till nu, men inte på en "Seriös" nivå. Så jag kan ju åkteknik till en begränsad nivå. Åkt milen på dryga 45 förut exempelvis. Nu är det att jag vill lägga mer tid på det. Och vill därför ha råd om utrustning och kontakter om bra träningsgrupper osv, i områderna Stockholm, Uppsala, Västerås och till viss del Gävle. 

 

Hotbox vet jag inte vad det står för i praktiken och vad det är bra för. Om jag nu köper dessa skidor, hur behöver jag vårda de? Och behövs de någon typ av slip osv .Eller är det att köpa detta paket och ta punkt nummer 3 och sen är det bara att börja. 

Link to comment
Share on other sites

Lite delade meningar, om man behöver slipa skidorna eller om fabriksslipen duger. Vad ingår i hotboxen förutom värmebehandling ? Hos Pölder får man alltid gratis slip, om man köper nya skidor och de brukar lägga en allroundstruktur som

funkar bra i de flesta fören.

Ruggning är onödigt, det måste lära dig ändå, om de inte är grundade är det bra träning att paraffinera och sickla bort.

Det var nytt för mig att det alltid ingår gratis slip hos pölder. 299kr enligt hemsidan käre veteran. Eller har du kompispris?
Link to comment
Share on other sites

Lite delade meningar, om man behöver slipa skidorna eller om fabriksslipen duger. Vad ingår i hotboxen förutom värmebehandling ? Hos Pölder får man alltid gratis slip, om man köper nya skidor och de brukar lägga en allroundstruktur som

funkar bra i de flesta fören.

Ruggning är onödigt, det måste lära dig ändå, om de inte är grundade är det bra träning att paraffinera och sickla bort.

Vet egentligen ingenting om Hotbox. Har alltid fått skidorna vallade av farsan när det är dags att åka.

 

https://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/langdskidor-paket/fischer-speedmax-classic-ifp-812-kurva-langdskidor-20172018-skidpaket.html

 

Detta paket är vad jag tittat på, och undrar då vad jag behöver för tillval av de alternativ som finns i listan. Jag har alltid varit så att jag vill köpa ordentliga grejer på en gång. Och i värsta fall komplettera med lite "sämre" saker i värsta fall. 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt hotbox är ingen dealbreaker. Vill du ha det värsta kingkong så kör på det. Annars mättar du själv med ett gult paraffin. Eller så skiter du i det :) . det råder delade meningar med nyttan om hotbox. Hur mkt kan man mätta 1mm plast lixom? Jag har bara valt hotbox när det ingår. Skulle aldrig betala för det
Link to comment
Share on other sites

Skulle heller aldrig betala för hotbox, men ingår det gratis så varför inte. När det gäller glidbehandling av belaget finns det två skolor. Antingen stenslipar du belaget med någon lämplig struktur eller så sköter du den saken själv med Kuzminsickel eller liknande. Det går alldeles utmärkt att åka på detta utan att lägga på glidvalla. Tror du inte på det glidvallar du på det traditionella sättet som du bla kan se på någon av vallatillverkarnas hemsidor.

Fästvalla måste du också lära dig om du inte bara tänker staka, men det kanske du redan kan eftersom du har åkt förut.

Håller med skogsvakt att det är viktigare att fokusera på teknik och fäste än på glidet.

Link to comment
Share on other sites

Hotbox mättning av glid så ligger skidan i en ugn över natten med ett mjukt paraffin.

Tillägget med lf paraffin betyder med all säkerhet att dom efter hotboxen smälter in ett grundvax, typ bwlf, kanske flera ggr. Sen om det gör något för hur skidan glider, ja det håller JAG som ytterst otroligt när alla andra parametrar ska spela in. Bättre bang för buxen att spara dom pengarna till ett pulver.

 

Men det är nog rättvist att påpeka att marcus Hellners skidor garanterat har genomgått både hotbox o div trollkonster med både lf, hf och fan o hans moster innan han tävlar på dom. Och Hellner kan ju åka fort :) :)

 

Jag räknar med en tårta efter alla tips

Link to comment
Share on other sites

Hotbox mättning av glid så ligger skidan i en ugn över natten med ett mjukt paraffin.

Tillägget med lf paraffin betyder med all säkerhet att dom efter hotboxen smälter in ett grundvax, typ bwlf, kanske flera ggr. Sen om det gör något för hur skidan glider, ja det håller JAG som ytterst otroligt när alla andra parametrar ska spela in. Bättre bang för buxen att spara dom pengarna till ett pulver.

 

Men det är nog rättvist att påpeka att marcus Hellners skidor garanterat har genomgått både hotbox o div trollkonster med både lf, hf och fan o hans moster innan han tävlar på dom. Och Hellner kan ju åka fort :) :)

 

Jag räknar med en tårta efter alla tips

Haha vad du än vill skicka mig ett PM med adress så skickar jag ett presentkort så du kan hämta ut en tårta på ICA :-D 

 

 

Men efter en hotbox, hur länge håller det tro? Är det hela tiden eller måste man lämna in igen? Eller ska man göra själv?

Link to comment
Share on other sites

En hotbox håller tills nästa gång du stenslipar skidan. Eller stålsicklar igenom den

Men som sagt. En hotbox ger inte bättre resultat än om du mättar skidan själv. Men jag vet inte om jag tror man kan mätta en skida. Du får googla runt lite! Finns maaaaaaaassor om hotbox, glidvalla eller inte, stålsickla eller stenslipa. Du kommer lära känna både forumhjälten Lars Erik och allas vår maskot Tony P*lder

Link to comment
Share on other sites

Skulle man vara helt ny på skidor idag köpte man väl först ett par skins skidor och sedan fyller man på med fler skidor altefter man blir bättre.

 

I förlängningen kommer man ju kunna ha skins skidorna som träningsskidor om/när man kommit så långt att man har full koll på valla och har olika skidor för olika fören.

Link to comment
Share on other sites

Vet egentligen ingenting om Hotbox. Har alltid fått skidorna vallade av farsan när det är dags att åka.

 

https://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/langdskidor-paket/fischer-speedmax-classic-ifp-812-kurva-langdskidor-20172018-skidpaket.html

 

Detta paket är vad jag tittat på, och undrar då vad jag behöver för tillval av de alternativ som finns i listan. Jag har alltid varit så att jag vill köpa ordentliga grejer på en gång. Och i värsta fall komplettera med lite "sämre" saker i värsta fall. 

Jag tycker du hänger upp dig på kringdetaljer, när den stora frågan är vad du skall välja för skidor som förstaskidor. Nu vet jag inte var du bor, men tom i Falun (läs Ekis inlägg) kan man inte åka med ett par skidor utan att förstöra dem, då underlaget repar skidorna dvs är ett par "fulskidor" ett måste. Det finns två alternativ; antinget köpa ett billigare alternativ med skidor i 2000-klassen och köra på dem denna säsong och köpa nya skidor till nästa säsong, som då blir förstaskidor och årets skidor

blir träningsskidor. Om du ändå väljer ditt "elitpaket" bör du komplettera med ett par billiga antingen nya eller begagnade. (säljer inte skistart beg skidor också) för att ha som "fulskidor". Känns lite överkurs att köra hotbox och sen ge sig ut och paja hela behandlingen på ett skidpass. Då jag bor i Småland har jag åker jag en stor del av min träning på "fulskidorna" både klassiskt och skejt och jag kan lova att de är ordentligt misshandlade under, skejtskidorna har tom lagat kanterna på med epoxi. Ett pass missbedömde jag underlaget och repade min Madshusskidor så mycket att de fick slipas om för 400 kr.

Så mitt råd är att ägna med energi åt att komma fram till hur du skall lösa skidparken - det andra löser sig efterhand.

 

PS. obs. Skistart har ett par Atomic Vasa demoskidor 201 cm 70-79 kg för 1599:- med NNN-bindning - borde passa som träningsskidor !

Link to comment
Share on other sites

Skulle man vara helt ny på skidor idag köpte man väl först ett par skins skidor och sedan fyller man på med fler skidor altefter man blir bättre.

 

I förlängningen kommer man ju kunna ha skins skidorna som träningsskidor om/när man kommit så långt att man har full koll på valla och har olika skidor för olika fören.

Tumme upp på den :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hej alla!

 

Det har gått ett tag sen jag fick alla fantastiska tips och råd från er!

 

Med nyinköpta längdskidor, rullskidor, stakmaskin och andra träningsredskap är jag återigen redo för en underbar vinter med massor av träning och även tävlingar faktiskt!

 

Gör idag milen på rullskdidof på 33-35 min /Klassik och 27-30 min /skate. Dock har jag ett problem som bag gärna vill ha hjälp med... För ett par veckor sedan införskaffade jag mig ett par nya skateskidor för vintern. (Fischer speedmax) beställde på nätet eftersom att det var bra pris. Klickade även hem ett Par bindningar och pjäxor i samma veva...

 

Då till frågan, bindningarna passar inte i ”bindningssystemet”... kan man använda vilja bindningar man vill till vilja skidor man vill? Tanken har aldrig slagit mig förr utan tog det endast för givet då jag varit nöjd med bindningen sedan förra vintern...

 

 

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...