Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skosnören på Salomon


Hallvardeb

Recommended Posts

Quick lacing på Salomon skor tror jeg forårsaker løsere sko utover i turen. Jeg snører de ganske tight før turen, men synes alltid jeg mister kontroll på skiene og at skoene sitter løsere etter en stund ut i turen. Jeg tror de friksjonsløse punktene gjør at låsen svikter litt. Vanliga snöron har mer friksjon i alle punktene. Kan det være at skoen utvider seg når den blir våt? Salomon S-lab. Kan man borre ut punktene for quick lace og bruke vanlige skosnören?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Salomon-fötter och har 5 par Salomon skor/pjäxor men har aldrig upplevt att quicklace har släppt. Däremot så kan jag dra åt lite extra efter uppvärmningen då fördelningen kan ändras. Men de sista 5 långloppen har jag inte justerat efter jag har tagit på mig pjäxorna. Dina kanske har fått någon defekt?

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat det jeg vil unngå, å måtte justere strammingen senere. Noe er et problem her, enten så er quick lace låsen en dårlig konstruksjon ,ellers så utvider skoene seg når de blir våte og varme fra foten. Derfor vil jeg prøve helt vanlige snosnören. Jeg vil at skiskoen skal sitte tight hele turen.

Link to comment
Share on other sites

Att skor kan bli rymligare/sladdrigare när de blir blöta är väl inte helt ovanligt. På orienteringstävlingar brukar jag försöka hitta ett dike på väg till starten att doppa fötterna i, för att kunna justera snörningen före start, i stället för efter första myren. När det gäller skidpjäxor försöker jag undvika just den metoden.

 

För övrigt skulle jag också föredra vanliga snören, inte för att jag upplever att snabbsnörningen släpper mer, utan snarare att det känns svårare att få snörningen lagom spänd. Mer en känsla kanske, vet inte riktigt varför det är så, men jag tycker inte snabbsnörningen tillför något. Åtminstone inte för oss som kan knyta en rosett..

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte etter en utforkjøring der man kanskje kommer litt bakpå og drar mer i skoen med foten at de blir løsere. Jeg tror det er for lite friksjon i ørene til snören, slik at strammingen flytter seg eller at låsen får for stor belastning og glipper litt. Derfor vurderer jeg å borre opp og anvenda vanliga skosnören.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Salomon-fötter och har 5 par Salomon skor/pjäxor men har aldrig upplevt att quicklace har släppt. Däremot så kan jag dra åt lite extra efter uppvärmningen då fördelningen kan ändras. Men de sista 5 långloppen har jag inte justerat efter jag har tagit på mig pjäxorna. Dina kanske har fått någon defekt?

Samma för mig! Har aldrig känt att quicklacen släppt.

Link to comment
Share on other sites

Smaken är nog olika. Jag har alltid haft Salomon (eller Adidas som var lika dana som S-lab) och har aldrig haft problem med snabbsnörningen. Det viktiga är tycker jag att själva skon är stadig, vilket jag tycker Salomon är.

 

Jag köpte ett par OW billigt för något år sedan. Klumpiga tjocka skosnören. Inget jag gillade alls. Men värst var att själva skon var sladdrig i uppbyggnaden. Ingen stabilitet alls vilket var värst vid utförskörningar. Sedan vek sig skon på fel ställe vid tårnarna vid diagonalåkning. Om jag har på mig dessa längtar jag genast efter mina S-lab med snabbsnörning….

Link to comment
Share on other sites

Salomonsko mister strammingen, samt man har ikke mulighet til å stramme på ulike punkt på skoen. Strammingen flytter seg også pga friksjonsfrie punkter. Det er aldri slikt at låsen har åpnet seg helt, men jeg har en mistanke om at den kan glippe litt når belastningen i skoen blir stor, f.eks. om man kommer litt bakpå i en utforbakke. Det problemet har man ikke i en joggesko der jeg ikke har opplevd at en Salomonsko mister strammingen. Jeg har et par RC Carbon og, der må jeg faktisk stoppe å stramme ytterligere etter en-to timers skitur. S-lab sitter heldigvis mer tight uten stramming samt den har stivere oppbygning rundt hælen.

Link to comment
Share on other sites

Atomicsko sitter definitivt bedre i løpet av en hel skitur. Fraværet av friksjonsfrie punkter til skosnören samt ingen glatt plastikkplate over foten gjør at strammingen sitter jevnere og flytter seg ikke. Det er en dårlig konstruksjon på Salomon med en stor glatt plastikkplate over foten så skosnören og den kan flytte på seg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...