Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet


Nobbe

Recommended Posts

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Åkte i fjol och det var som alla tävlingar en pina, men har för mig att denna utmärkte sig som extra jäklig.

Kallgrader o burkvalla i starten. Mkt snabba förhållanden.

Tävlingen började med körning i tävlingsspåren i Vålådalen och dess "mysiga" backar.  En nedförslöpa, som nog var drygt en kilometer lång och där det gick minst 60km/h avslutades med en 90graders tvär högersväng. Rakt fram i den kurvan låg det högar med Skåningar o Stockholmare intrasslade i varann och med brutna ben. Ingen fara dock då läkarna i Åre är flinka på att gipsa.

Sen gick det svagt nedför mot Ottsjön där västanvinden från Norge mötte upp, en pina. Vid byn Ottsjö, som ser trevlig ut på håll, börjar uppförsbacken från helvetet. Den tar aldrig slut!! Upp, upp och upp. När man inte tror det går att få till en brantare backe så är det en strax innan en vägövergång som har minst 70graders lutning. Bredvid den jäkligaste backen står bybor och hånflinar. Några spelar dessutom banjo. Till råga på allt elände så ligger backarna i byn Ottsjö i solsidan så där är det rött el i bästa fall universalklister som fungerar. 

Efter några mils uppförsbacke är man uppe på fjället med kallsnö som driver in i spåren. 

Hur de lyckats få till en tävling som konstant går uppför vette gudarna. Sista kilometrarna är det svag nerför i surskogen.

När man äntligen skymtar mål och tror att allt är över, vad möter en då?? Jo en uppförsbacke, brant som ....

Nä, behållningen med tävlingen är de gemensamma duscharna på Holiday club.

Jo, åker troligen t helgen dum som man är.

Men denna gång har jag kallvalsa, universalklister o rossa med mig samt en vallaskrapa med mig(och öronproppar för att slippa banjomusiken).

Staka? Jo, då är du storkär om du klarar det i dessa backar.

Kör hårt! Annars så kan man leva ett fullständigt behagligt liv utan Årefjällsloppet. 

Varför åker du skidor öht med en så negativ attityd fö är det frivilligt att ställa upp ! :o

Link to comment
Share on other sites

Rapport från loppet - mitt första (och sista med sån väderprognos B) )

Banan helt ok, ändring dagen före pga rådande väderlek kommunicerades ok. Däremot så stämde inte alls de km-skyltar som fanns i terrängen. Start i Vålådalens motionsspår med varierande terräng. Sen fin stakåkning mot Ottsjö. Efter Ottsjön rejäl stigning upp på fjället mot Trillevallen, sen relativt lättåkt terräng ner mot Vålådalen Jag upplevde inga kamikazebackar med dödsföraktande kurvor. Hade 550 höjdmeter på min Polarklocka så inte så mycket uppför som jag trodde.

Men föret var en mardröm för oss som försökte gå med fäste. +4 grader, mjuka spår, snöblandat regn och blåst. Ingen hade fäste som inte åkte på "felleski". Vallade enligt Swix-instruktioner och testade VR-55, 62 och 70. De som försökte med klister fick platåskor. Vet inte om arrangören hade kunnat gjort det bättre med spåren. Banjospelarna som jag såg fram emot valde att vara hemma i lördags. Summerat så hade det varit ett trevligt lopp om det inte vore för vädret som är ett lotteri den här tiden på året. Känns skönt ta fram joggingskorna igen efter en usel skidvinter även i norr ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad hade damåkarna för fästvallning? De såg ut att kunna åka på uppför hyfsat, t.ex Ishida (dåligt glid utför) och Gjeitnes (bra glid utför).

Svahn pratade en del om rugg under TV-sändningen men vet inte om det var det de verkligen hade.

Link to comment
Share on other sites

Loppet utifrån min negativa( läs ärliga/ realistiska etc..) attityd!

Snömängden i Jämtland under vintern 2017 har i det närmaste fått Nevadas öken att framstå som nederbördsrik, men till råga på all världens jäkelskap så ger det sig till att kräksnöa blötsnö på en av de få tävlingar med hyfsad fjällutsikt.

Blötsnön gjorde att sikten var ungefär ett knappt hagelhåll förutom under några korta stunder då solen snirklade sig fram genom snöbyarna.

Den härliga blötsnön gjorde att farten i nedförsbackarna blev ytterst klen, däremot så tydde bloddropparna i spåren på en o annan vurpa. Avbrutna stavar och skidor var förmodligen tecken på att avsaknad av spårersatt med sladder  är nog så farligt som hög hastighet. Alla pistmaskiner hade simultant skurit så det var en knapp decimeter nysnö där det borde varit spår.

Nordvästanvinden över Ottsjön gjorde inte direkt att man blev sugen på en badmintonmatch iallafall.

Banjomusikanterna i Ottsjö var förmodligen rädda att blöta ner sina instrument för i år slapp man musiken. Däremot så stod det grupper av resultatet av generationers hårt inriktad kusinavel och hejade entusiastiskt med korvstinna munnar. Hörde även en bräkande Lommaskåning med norrländsk släkting bredvid som översatte bräkandet till begripliga hejaramsor. 

Uppförsbackarna var kvar om än betydligt nedkortade på grund av ny bansträckning. Om någon tvivlar på dess lutning (minst70grader) så kolla på loppet på svtplay. Har aldrig sett elitåkare röra sig så kort bit framåt på varje stavtag som i dessa backar. Backen på slutet var kvar och där hade gladiatorspelsarrangörerna hittat på ytterligare ett sätt att jävlas in i det sista. De hade planterat en skog i i uppförsbacken!! Vad blir nästa steg? En vattengrav?

Min egen insats då? 

Häsade mig i mål med en knapp kvart tillgodo på 4timmars strecket. Grymt glid jämfört med de jag åkte bredvid. Gjorde ytterst bra ifrån mig på varje matkontroll, något som är min verkliga styrka på skidtävlingar. 

Varför åker jag skidor med sådan inställning?

Sexet? Ja, självklart! Även om groupiserna än så länge inte flockas omkring mig som myggen på en hjortronmyr direkt.

Pengarna? Nja, som ekonomiskt oberoende hemmansägare som gillar långa skogspromenader och dessutom sjunger i kyrkokören så har jag det jag behöver av den varan. 

Årefjällsloppet är en utdragen form av eltortyr där du själv håller i strömbrytaren och bestämmer styrkan på elchockerna. Ju kraftigare desto snabbare tar lidandet slut.

Ett lopp kvar sen finns skidorna på blocket under bortskänkes.

Link to comment
Share on other sites

Start Uni Wide klister med Vauhti Tar +1- -1 gick jättebra, ingen ifrysning alls. (två åkare på 30k)

Jag funderade också på tunt lager med Wide och täckning. Swix rek var burk - och helt värdelöst! Så antingen har dom inga produkter för aktuellt före eller så var dom lata och gjorde ingen ny prognos.
Link to comment
Share on other sites

Loppet utifrån min negativa( läs ärliga/ realistiska etc..) attityd!

Snömängden i Jämtland under vintern 2017 har i det närmaste fått Nevadas öken att framstå som nederbördsrik, men till råga på all världens jäkelskap så ger det sig till att kräksnöa blötsnö på en av de få tävlingar med hyfsad fjällutsikt.

Blötsnön gjorde att sikten var ungefär ett knappt hagelhåll förutom under några korta stunder då solen snirklade sig fram genom snöbyarna.

Den härliga blötsnön gjorde att farten i nedförsbackarna blev ytterst klen, däremot så tydde bloddropparna i spåren på en o annan vurpa. Avbrutna stavar och skidor var förmodligen tecken på att avsaknad av spårersatt med sladder  är nog så farligt som hög hastighet. Alla pistmaskiner hade simultant skurit så det var en knapp decimeter nysnö där det borde varit spår.

Nordvästanvinden över Ottsjön gjorde inte direkt att man blev sugen på en badmintonmatch iallafall.

Banjomusikanterna i Ottsjö var förmodligen rädda att blöta ner sina instrument för i år slapp man musiken. Däremot så stod det grupper av resultatet av generationers hårt inriktad kusinavel och hejade entusiastiskt med korvstinna munnar. Hörde även en bräkande Lommaskåning med norrländsk släkting bredvid som översatte bräkandet till begripliga hejaramsor. 

Uppförsbackarna var kvar om än betydligt nedkortade på grund av ny bansträckning. Om någon tvivlar på dess lutning (minst70grader) så kolla på loppet på svtplay. Har aldrig sett elitåkare röra sig så kort bit framåt på varje stavtag som i dessa backar. Backen på slutet var kvar och där hade gladiatorspelsarrangörerna hittat på ytterligare ett sätt att jävlas in i det sista. De hade planterat en skog i i uppförsbacken!! Vad blir nästa steg? En vattengrav?

Min egen insats då? 

Häsade mig i mål med en knapp kvart tillgodo på 4timmars strecket. Grymt glid jämfört med de jag åkte bredvid. Gjorde ytterst bra ifrån mig på varje matkontroll, något som är min verkliga styrka på skidtävlingar. 

Varför åker jag skidor med sådan inställning?

Sexet? Ja, självklart! Även om groupiserna än så länge inte flockas omkring mig som myggen på en hjortronmyr direkt.

Pengarna? Nja, som ekonomiskt oberoende hemmansägare som gillar långa skogspromenader och dessutom sjunger i kyrkokören så har jag det jag behöver av den varan. 

Årefjällsloppet är en utdragen form av eltortyr där du själv håller i strömbrytaren och bestämmer styrkan på elchockerna. Ju kraftigare desto snabbare tar lidandet slut.

Ett lopp kvar sen finns skidorna på blocket under bortskänkes.

 

Ena året är det si och andra året är det så. Underhållande beskrivet i vilket fall :D och jag är fortsatt tveksam till start trots entusiasm i bekantskapsleden.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade damåkarna för fästvallning? De såg ut att kunna åka på uppför hyfsat, t.ex Ishida (dåligt glid utför) och Gjeitnes (bra glid utför).

Svahn pratade en del om rugg under TV-sändningen men vet inte om det var det de verkligen hade.

Tyckte det såg ut som om Gjetnes hade nanosonic zero. Men jag kan sett fel.
Link to comment
Share on other sites

Hade Skigo HF Burk -1-+5 och mycket bra fäste. Alltför bra visade det sig i Lahtispåret utan konstnö i och det blev en hel del stampande. Sedan lagom fäste på andra halvan när det plussade på.
Personligen älskar jag Årefjällsloppets variation av högfjäll, sjö, skog och underbart rejäla backar både utför och uppför. Något helt annat än Plattvasan rakt fram i nästan enbart skog.
Hoppas att arrangörerna får till marknadsföringen så att fler upptäcker detta Riktiga skidlopp med höga upplevelsevärden av många slag. Borde vara några tusen deltagare tycker jag för ett lopp i Sverige i långloppscupen med en massa världstjärnor..

Link to comment
Share on other sites

Årefjällsloppet sänker anmälningsavgiften inför 2018 kraftigt till 800 kr om man anmäler sig nu i april. Detta år kostade anmälningsavgiften 1700 kr. Vore spännande att höra motiveringen av detta då det torde vara tuffare att få till det ekonomiskt då bidraget från Åre kommun på ca 1 miljon kronor om år upphörde efter årets tävling....

 

 

Nya priserna:

April Maj-Juni Juli-December Januari-Mars 5.5 800 kr 900 kr 1 100 kr 1 300 kr 3.0 600 kr 700 kr 800 kr 900 kr 1.1 350 kr 400 kr 500 kr 600 kr 1.1 Ungdom 100 kr 100 kr 100 kr 200 kr Stafett 2 300 kr 2 500 kr 2 500 kr 3 000 kr
Link to comment
Share on other sites

 

Årefjällsloppet sänker anmälningsavgiften inför 2018 kraftigt till 800 kr om man anmäler sig nu i april. Detta år kostade anmälningsavgiften 1700 kr. Vore spännande att höra motiveringen av detta då det torde vara tuffare att få till det ekonomiskt då bidraget från Åre kommun på ca 1 miljon kronor om år upphörde efter årets tävling....

 

 

Nya priserna:

April Maj-Juni Juli-December Januari-Mars 5.5 800 kr 900 kr 1 100 kr 1 300 kr 3.0 600 kr 700 kr 800 kr 900 kr 1.1 350 kr 400 kr 500 kr 600 kr 1.1 Ungdom 100 kr 100 kr 100 kr 200 kr Stafett 2 300 kr 2 500 kr 2 500 kr 3 000 kr

 

De kanske har insett att de tjänar mer på att ha många deltagare än få..? :)

Link to comment
Share on other sites

De kanske har insett att de tjänar mer på att ha många deltagare än få..? :)

 

Det blir intressant att se om det också blir utfallet. Inte säkert att anmälningsavgiften har så avgörande betydelse. Åtminstone inte inom vad folk anser rimliga gränser. 

Men med den här förändringen så kommer jag att anmäla mig. 1700kr var för saftigt för u.t :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blir det något Årefjällslopp 2018? Verkar inte finnas med i SkiClassics program kommande säsong.

 

Lördag 24:e mars 2018 står det på hemsidan iaf. Men det finns ju som sagt inte med i nästa säsongs Ski classics. Verkar ju helt otroligt att det inte skulle vara med. Är ju samma person(er) som står bakom båda sakerna.

Gissar att det kommer med i någon form iaf. Ski classics lovade ju fler nyheter framöver.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Är det någon mer som ska åka Årefjällsloppet i helgen?

Jag ska åka. Lovade mig själv ifjol att aldrig göra det mer med det väder/snöläge som var då - det var vidrigt :angry: . Men i år ser det ju bra ut både med väder och snöförhållanden. Funderar på om det blir rent klister, klistertäckning eller burkföre. Snöfall imorgon, kring noll och stigande temperatur under lördagen, kommer snön att vara kall så blir det enkelt att valla. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...