Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidlopp 2017


Fluortanten

Recommended Posts

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

I tävlingskalendern är där ingen loppbeskrivning eller det absolut viktigaste om de är seedningsgrundande. ;)

Men det är helt klart lättare att seeda sig på vintern så åk inte bara därför.

 

Olaf Skoglunds Minnelöp - går i Norge men är värt att nämnas - troligen inofficiellt seedningsgrundande om man skickar in resultat. ;)
Sänds på norsk TV, 8 mil långt och startar i Kragerö. En rejäl stigning från början och sedan småkuperat innan man ska upp 400 höjdmeter i ett svep innan en tur på rullskidbanan i Gautefall och målgång. Här bör man vara van höga hastigheter utför (+50 km/h).

http://www.nissedal.no/Bedrift/Olaf-Skoglunds-Minneloep/English

 

Alliansloppet - seedningsgrundande.
Världens största rullskidlopp och TV-sänt, går på en varvbana med start och mål i Trollhättan. En ganska tuff backe från start som man då får tre gånger, annars ganska lättåkt och inga farliga utförskörningar.

http://www.alliansloppet.se
 

Klarälvsloppet - tror att det ska vara seedningsgrundande.

Blir premiär i år för världens längsta rullskidlopp. Start i Uddeholm och mål i Karlstad och arrangörer är desamma som Svenska Rallyt. Här finns varken farliga uppförs- eller utförsbackar.

http://klaralvsloppet.se/

Link to comment
Share on other sites

Rådarullen utanför (Lidköping) går på putävlingshjul tror de har klass för 2 or också.trevlig bana med utan större backar.

Tanumsloppet 35 km 2 or vet inte banprofil.

Lindenarullen Halland  individuell start tror att det är 35 km numera? lite upp och ner hela tiden men inga stora backar.

Tidaholmsloppet verkar ha kortat av till 48 km?även denna går väl på tävlingshjul? men har klass för 2 or. relativt flack vill jag minnas

Nybrorullen Småland lär väl gå i år också? ett att göra lopp för mig jag lovade att åka det förra året men det sket sig....Förlåt !

Isaberg Final Climb. 35 km? (Småland) Flackt som avslutas med en rejäl stigning uppför Isaberg även denna en att göra tävling för mig då jag tyvärr alltid tycks ha något jobb eller annat som stör helgen det loppet går.

Höstrullen i Borås Vet inte om den går i år Då den arrangerande klubben tycks ha tagit hem distans Sm annars en ganksa trevlig varvbana på viaredsindustriområde i Borås. normalt sett går tävlingen på tvåor men blir det SM lär det ju vara tävlingshjul?

 

Skriver det med en reservation för eventuella felaktigheter och att jag inte vet med säkerhet om samtliga lopp kommer att genomföras 2017.  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hur många % är det som åker med hederliga vanliga kullager på tävling och hur många åker med keramiska lager?

Hur många har tagit bort backspärrhjul och är det tillåtet?

Eliten får väl nya PU hjul inför tävling men är det med keramiska lager eller vanliga?

 

Varför jag frågar är att man vill veta om man har lika bra "glid" som de övriga så man kan värdesätta hur man ligger till i stakning (för rullsidor är ju ännu mer stakning än längdskidor).

Link to comment
Share on other sites

Backspärr måste du ha på ett hjul per skida, valfritt om man vill ha det fram eller bak. Sätter du den fram blir det i varje fall teoretiskt bättre rull eftersom en "Skidforum-regel" är att 75 % av motståndet ligger bak och 25 % fram.

 

Elitens lånehjul på t.ex Alliansloppet är motsvarande 2or och då får de se till när de väljer att få ett par som går rakt och ifjol även av de som var använda (inkörda) på en rullskidsvärldscup borta i Baltikum. Troligen rullade de något bättre än de som var helt nya.

På världscupen eller typ SM där de kör på fria hjul är det egna skidor som gäller.

Link to comment
Share on other sites

En fråga man ställer sig inför årets rullskidtävlingar är om antalet tävlingar i fristil på 2:or kommer att öka. I Småland var det två tävlingar förra året, är det en trend som sprider sig till andra distrikt ?

Hojta till när dom dyker upp! Jag kanske kör nåt då.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Rådarullen utanför (Lidköping) går på putävlingshjul tror de har klass för 2 or också.trevlig bana med utan större backar.

Tanumsloppet 35 km 2 or vet inte banprofil.

Lindenarullen Halland  individuell start tror att det är 35 km numera? lite upp och ner hela tiden men inga stora backar.

Tidaholmsloppet verkar ha kortat av till 48 km?även denna går väl på tävlingshjul? men har klass för 2 or. relativt flack vill jag minnas

Nybrorullen Småland lär väl gå i år också? ett att göra lopp för mig jag lovade att åka det förra året men det sket sig....Förlåt !

Isaberg Final Climb. 35 km? (Småland) Flackt som avslutas med en rejäl stigning uppför Isaberg även denna en att göra tävling för mig då jag tyvärr alltid tycks ha något jobb eller annat som stör helgen det loppet går.

Höstrullen i Borås Vet inte om den går i år Då den arrangerande klubben tycks ha tagit hem distans Sm annars en ganksa trevlig varvbana på viaredsindustriområde i Borås. normalt sett går tävlingen på tvåor men blir det SM lär det ju vara tävlingshjul?

 

Skriver det med en reservation för eventuella felaktigheter och att jag inte vet med säkerhet om samtliga lopp kommer att genomföras 2017.  

 

Isaberg Final Climb var 2016 24 km (23,7 km) för klassen H21, H 40, H 50 och motionsklass, för D 17-20, D 21, D 40 och motionsklass är banan 14km (13,7 km). 

 

Det har inte kommit upp någon information om årets lopp, varken på hemsidan eller facebook så vågar inte sia om det är samma sträcka i år eller om de väljer att göra den längre/kortare. Har inte själv kört loppet men uppvuxen i Hestra och tränar ofta där uppe och bansträckningen är fin med bra asfalt under merparten av banan. Stigningen från samhället upp till toppen är förhållandevis tung :) 

Link to comment
Share on other sites

Isaberg Final Climb var 2016 24 km (23,7 km) för klassen H21, H 40, H 50 och motionsklass, för D 17-20, D 21, D 40 och motionsklass är banan 14km (13,7 km). 

 

Det har inte kommit upp någon information om årets lopp, varken på hemsidan eller facebook så vågar inte sia om det är samma sträcka i år eller om de väljer att göra den längre/kortare. Har inte själv kört loppet men uppvuxen i Hestra och tränar ofta där uppe och bansträckningen är fin med bra asfalt under merparten av banan. Stigningen från samhället upp till toppen är förhållandevis tung :)

En fråga från en "hare" som jag; hur kommer ni ner efter loppet ? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

En fråga från en "hare" som jag; hur kommer ni ner efter loppet ? :unsure:

 

Förstår din harighet, jag tror inte det är någon som åker ner, i alla fall inte från första toppen ner till parkeringen. Jag skulle säga att det bästa sättet att ta sig ner är att gå ner i skidbacken från toppen och att någon hämtar upp en med bil på parkeringen i anslutning till skidanläggningen. 

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, vilka skatelopp går på tvåor i år? Inte för att jag som princip har nåt emot tävlingshjul, jag antar det blir rättvisare då, det är bara det att jag är för snål o redan har för mycket sportprylar för att lägga 2000kr på ett par hjul som använts högst 2 ggr per år. Men det är synd att alla dessa lopp ska gå i klassisk stil. Jag blir bara så less att hela skidsverige kretsar kring att åka dessa nio mil mellan sälen och mora. Det är seedning hit o seedning dit.
Link to comment
Share on other sites

Nässjö återkommer troligen med sitt skejtlopp på tvåor i år, men vad gäller loppet på Axamo Ring i Jönköping finns inget besked i nuläget. Sen blir det ju SM i Borås, men då blir det tävlingshjul efter vad jag erfarit.

Sen skulle det vara kul att köra skejtlopp på Scandinavian Raceway i Anderstorp, den banan är 4 km och kurvorna borde passa för skejtåkning.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, vilka skatelopp går på tvåor i år? Inte för att jag som princip har nåt emot tävlingshjul, jag antar det blir rättvisare då, det är bara det att jag är för snål o redan har för mycket sportprylar för att lägga 2000kr på ett par hjul som använts högst 2 ggr per år. Men det är synd att alla dessa lopp ska gå i klassisk stil. Jag blir bara så less att hela skidsverige kretsar kring att åka dessa nio mil mellan sälen och mora. Det är seedning hit o seedning dit.

Snålhet är en dygd fler borde lära sig. Stå på dig skogsvakt!

Link to comment
Share on other sites

Snålhet är en dygd fler borde lära sig. Stå på dig skogsvakt!

I det här fallet passar nog ekonomisk bättre, snålhet passar mer för dem som vänder på varje krona. Jag tycker inte heller det är värt att satsa på tävlingshjul, om avsikten är att tävla på dem på ett eller två lopp/säsong, såvida man inte tycker det är roligare att träna på lättrullande hjul.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller fristil är trögare hjul att föredra. Särskillt om man vill få det likt skidåkning. Dessutom blir farten på skejt väldigt hög. Jag har extra tröga hjul bakpå och det blir perfekt. Tills i år har jag bytt från rottefella till salomonbinding. Oj vilken skillnad. Mycket stabilare än rottefella (eller felkälla som jag brukar kalla dom )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...