Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidlopp 2017


Fluortanten

Recommended Posts

I morgon avgörs Danska Öppna med seedningslopp för de som vill åka klassiskt, i så fall på låneskidor från Ski-Go. Nån mer än undertecknad som tänker försöka spöa skiten ur våra svårförstådda grannar?

Hur gick det? Själv har jag en dag som började med att mina gamla pjäxor inte passade i bindningen till låneskidorna, så att jag fick köra med lånade 3 storlekar för stora skejtskor, till att jag mer eller mindre väggade då jag inte orkade staka backarna så att det blev 5 gånger så mycket diagonal som mina ben orkar just nu.

 

Lite ironiskt att man åker till Småland och fått ett perfekt flackt staklopp, men med lokaltåget till Danmark blir det för kuperat :). Menmen, alltid kul att tävla och alltid kul att vara i Köpenhamn.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Hur gick det? Själv har jag en dag som började med att mina gamla pjäxor inte passade i bindningen till låneskidorna, så att jag fick köra med lånade 3 storlekar för stora skejtskor, till att jag mer eller mindre väggade då jag inte orkade staka backarna så att det blev 5 gånger så mycket diagonal som mina ben orkar just nu.

 

Lite ironiskt att man åker till Småland och fått ett perfekt flackt staklopp, men med lokaltåget till Danmark blir det för kuperat :). Menmen, alltid kul att tävla och alltid kul att vara i Köpenhamn.

Jag skejtade och blev, till min förvåning, solo redan efter 300 meter. Åkte sedan själv resten av loppet, vilket varade i 5 varv, eftersom jag körde h50. Halt som bara den, men mina regnhjul greppade i alla fall hyfsat. Väldigt skuggig bana, vilket gjorde att det inte torkade upp förrän när loppet var över. De bästa åkarna valde såklart att köra seedningsloppet, men hur som helst kul att ligga i täten!

Link to comment
Share on other sites

Jag skejtade och blev, till min förvåning, solo redan efter 300 meter. Åkte sedan själv resten av loppet, vilket varade i 5 varv, eftersom jag körde h50. Halt som bara den, men mina regnhjul greppade i alla fall hyfsat. Väldigt skuggig bana, vilket gjorde att det inte torkade upp förrän när loppet var över. De bästa åkarna valde såklart att köra seedningsloppet, men hur som helst kul att ligga i täten!

Vad körde du på för hjul och var hittar man resultaten ?

Link to comment
Share on other sites

Jag skejtade och blev, till min förvåning, solo redan efter 300 meter. Åkte sedan själv resten av loppet, vilket varade i 5 varv, eftersom jag körde h50. Halt som bara den, men mina regnhjul greppade i alla fall hyfsat. Väldigt skuggig bana, vilket gjorde att det inte torkade upp förrän när loppet var över. De bästa åkarna valde såklart att köra seedningsloppet, men hur som helst kul att ligga i täten!

Grattis till segern! Skönt att nån visar danskarna var skåpet ska stå :)

Link to comment
Share on other sites

Pratade igår med en som varit med i skejtloppet. Han hade inte regnhjul och upplevde delar av banan obehaglig pga att hjulen halkade, så han hade fått staka delar av loppet. Han var inne på att skaffa regnhjul, ifall liknande situation uppkommer i tävlingar framöver.

Såg att i den butik i Malmö, som du länkade till, kunde man köpa regnhjul för 200 kr/st, men då var det bara hjul utan lager och axel. Alternativet är väl att köpa ett par speciella skidor med regnhjul, så att man slipper mickla och byta, antar att de är mjukare och inte så slitstarka. nån som har en uppfattning om slitstyrkan kontra de hårda tävlingshjulen ?

Link to comment
Share on other sites

Ja det lutar åt Karlskronarullen. Volevodin ska du köra? Vilken klass i såna fall och vad räknar du att hålla i fart ifall man ska ta rygg

Nej, nej, det kan inte bli aktuellt att ta rygg på gubbe som jag som fö inte är så snabb på rullskidor. Det blir H70 20 km ifall jag åker. På träning ligger jag runt 4,5 min/km, så kanske jag kan komma ner mot 4 min tävling lite beroende på vilken temperatur det blir eller regn som kyler ner däcken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det blev ett lopp för min del och jag höll 4-min-fart som jag förutskickade, kanske kunde det gått lite fortare utan regnvåta banor. Jag hade sällskap första varvet av en 3-milsåkare och en 1-milare och på andra varvet fick fick min kompis en lucka, men det var ändå bra med en rygg framför för att hålla tempot, tror han höll sitt tempo även på tredje varvet.

Banan var småkuperade med tom några backar, där jag diagonalade och en lång utförsbacke, som var lite obehaglig där den svängde i slutet, annars inga farligheter. Jag hade dock ont i ryggen nästan hela loppet pga alltför tight nummerlapp, arrangörerna lovade dock att skaffa vuxenstorlekar till nästa år. Annars var det ett trevligt lopp med gemytlig stämning som oftast på mindre orter och lätt att följa loppet som åskådare från parkeringen vid kyrkan.

 

Hur var loppet för dig Pepeystad ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...