Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidlopp 2017


Fluortanten

Recommended Posts

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Uvk-rullen någon som anmält sig eller åkt banan å kan säga hur banan är ? :)

 

Skickat från min BV6000 via Tapatalk

Väldigt platt lopp. (Det är på Upplandsslätten) Inga backar att tala om, bra asfalt. Bra arrangemang. 

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånande är att det bara är 10 km som är sträckan, men det är ju ändå glädjande att det dyker upp nya lopp på skejt. :)

Jag kan lördag, men är upptagen på söndag,så vi år se hur det blir. Har inga skejtskidor än, så det återstår att se vad det blir för typ av skidor.

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånande är att det bara är 10 km som är sträckan, men det är ju ändå glädjande att det dyker upp nya lopp på skejt. :)

Jag kan lördag, men är upptagen på söndag,så vi år se hur det blir. Har inga skejtskidor än, så det återstår att se vad det blir för typ av skidor.

Jag tycker det är bra att man satsar på ett brett arrangemang! Kort skejt med fria hjul och individuell start på lördagen och lång masstart med hjulbegränsningar på söndagen, dessutom seedningsgrundande för Vasaloppet. Imponerande att de vågar och orkar satsa på ett tvådagarsarrangemang redan tredje året som tävlingen körs!

Link to comment
Share on other sites

Nu ha Nässjö SKI lagt in två rullskidlopp på sin hemsida, dels Rullskidloppet, dels Rullskidmaraton. Rullskidloppet går i juli och har samma upplägg som förra året; prolog i klassiskt och jaktstart i fristil, allt på tvåor. Tyvärr har man glömt bort oss veteraner speciellt som det är DM. (jag har skickat ett mail till rullskidansvarige i Småland, men inte hört något)

Rullskidmaran går på asfaltsbanan 5 km-varv och går i klassiskt på tvåor i september månad.

Link to comment
Share on other sites

Det är fria hjul. Vilket betyder tävlingshjul

Ja, enl inbjudan så är det fria hjul rakt över och inte som i Skåneskejten fria hjul utom i Motionsklassen, där det är träningshjul som gäller. Fast i så fall kan ju inte inlines vara tillåtet i motionsklassen, då det är jämförbart med tävlingshjul.

Jag antar att Nybro SKI gör en utvärdering efter första årets tävling för att se om det behövs justeringar inför fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

http://idrottonline.se/HagerstaGF/Sockenrullen

 

Hägersta GF anordnar en rullskidtävling i klassisk stil som går av stapeln den 2017-08-19. Loppet avgörs på en svagt kuperad slinga i en härlig landsbygdsmiljö i Munktorp. Munktorp är beläget ca 3 mil väster om Västerås och 1 mil öster om Köping.

 

Tävlingsklasser Seniorer Juniorer D/H 21 - 36km D/H 17-20 17km D/H 21 - 17km

 

Mer information finns via deras hemsida.

Link to comment
Share on other sites

En ny rullskidtävling planeras i Värnamo den 20/8 2017 i klassisk stil, men man har missat att lägga in veteranklasser i loppet,

vilket jag hoppas de gör före anmälningstidens utgång. Förra året var det deltagare i  veteranklasser i de lopp där de fanns med

bl a Nybro, Holmsjö, Vetlanda, Skåne mfl, så det borde vara självskrivet i alla lopp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

SEEDNINGSLOPP PÅ RULLSKIDOR

 

I sommar kommer antalet rullskidstävlingar som är seedningsgrundande till Vasaloppet i rullskidor att utökas. Vasaloppet har tillsammans med Svenska Skidförbundets arbetesgrupp för rullskidor under vintern och våren arbetat med att utöka antalet seedningsgrundande tävlingar på rullskidor. Efterfrågan från både rullskidsarrangörer och åkare har funnits i flera år. Tillsammans har det nu beslutats att ett licenssystem för seedningsgrundande rullskidstävlingar införs.

 

Sommaren 2017 och 2018 har följande rullskidstävlingar tilldelats licens:

Alliansloppet

Bessemerrullen

Nybrorullen

UVK-rullen

 

Samtliga tävlingar kommer att genomföras med långsamma hjul typ 2 och vara minst 40 km långa. Det kommer maximalt vara möjligt att seeda sig till startled 1 på tävlingarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skoklosterrullen arrangeras söndag 3e september. Det är den andra tävlingen i Snö &Tö rullskidstour. Fina priser; bl a bergspriser och lagpriser. Tillstånd från Länsstyrelsen är på plats.

 

Inbjudan: http://www.bålstask.se/Arrangemang/Skoklosterrullen2017

Banprofil: https://www.plotaroute.com/route/246555

Info om rullskidstouren: https://snoochto.se/rullskidstour2017/

 

Välkomna!

Link to comment
Share on other sites

NybroSkejten blir ett nytt lopp i år:) Den 2e September. Dagen innan NybroRullen

NybroSkejten blir ett nytt lopp i år:) Den 2e September. Dagen innan NybroRullen

Nybrorullen har flyttat på sig och gör nu ännu mer skäl för namnet och avgörs inne i Nybro.

Men jag förstår inte riktigt kartan? Vändbana?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...