Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Silfver och Smskar fixade ny IFK Ume-dubbel

Smskar och Fahln masstartvinnare i Torsby

Dubbelt IFK Ume i Torsbyrullens sprintprolog

Elva lopp i Ski Classics 2017/2018

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rullskidlopp 2017

• Vänligen logga in för att kunna svara
40 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg
Volevodin, vilka skatelopp går på tvåor i år? Inte för att jag som princip har nåt emot tävlingshjul, jag antar det blir rättvisare då, det är bara det att jag är för snål o redan har för mycket sportprylar för att lägga 2000kr på ett par hjul som använts högst 2 ggr per år. Men det är synd att alla dessa lopp ska gå i klassisk stil. Jag blir bara så less att hela skidsverige kretsar kring att åka dessa nio mil mellan sälen och mora. Det är seedning hit o seedning dit.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Nässjö återkommer troligen med sitt skejtlopp på tvåor i år, men vad gäller loppet på Axamo Ring i Jönköping finns inget besked i nuläget. Sen blir det ju SM i Borås, men då blir det tävlingshjul efter vad jag erfarit.

Sen skulle det vara kul att köra skejtlopp på Scandinavian Raceway i Anderstorp, den banan är 4 km och kurvorna borde passa för skejtåkning.

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 282 inlägg

Volevodin, vilka skatelopp går på tvåor i år? Inte för att jag som princip har nåt emot tävlingshjul, jag antar det blir rättvisare då, det är bara det att jag är för snål o redan har för mycket sportprylar för att lägga 2000kr på ett par hjul som använts högst 2 ggr per år. Men det är synd att alla dessa lopp ska gå i klassisk stil. Jag blir bara så less att hela skidsverige kretsar kring att åka dessa nio mil mellan sälen och mora. Det är seedning hit o seedning dit.

Snålhet är en dygd fler borde lära sig. Stå på dig skogsvakt!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Snålhet är en dygd fler borde lära sig. Stå på dig skogsvakt!

I det här fallet passar nog ekonomisk bättre, snålhet passar mer för dem som vänder på varje krona. Jag tycker inte heller det är värt att satsa på tävlingshjul, om avsikten är att tävla på dem på ett eller två lopp/säsong, såvida man inte tycker det är roligare att träna på lättrullande hjul.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg
När det gäller fristil är trögare hjul att föredra. Särskillt om man vill få det likt skidåkning. Dessutom blir farten på skejt väldigt hög. Jag har extra tröga hjul bakpå och det blir perfekt. Tills i år har jag bytt från rottefella till salomonbinding. Oj vilken skillnad. Mycket stabilare än rottefella (eller felkälla som jag brukar kalla dom )
Återinför skejtvasan

Lazer

Lazer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

NybroSkejten blir ett nytt lopp i år:) Den 2e September. Dagen innan NybroRullen

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

NybroSkejten blir ett nytt lopp i år:) Den 2e September. Dagen innan NybroRullen

Vilka hjul ?

Renthal

Renthal

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg
Uvk-rullen någon som anmält sig eller åkt banan å kan säga hur banan är ?:)

Skickat från min BV6000 via Tapatalk
Ä bah åk !

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg

Vilka hjul ?

Det är fria hjul. Vilket betyder tävlingshjul
Återinför skejtvasan

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 267 inlägg

Uvk-rullen någon som anmält sig eller åkt banan å kan säga hur banan är ? :)

Väldigt platt lopp. (Det är på Upplandsslätten) Inga backar att tala om, bra asfalt. Bra arrangemang. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Renthal

Renthal

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Väldigt platt lopp. (Det är på Upplandsslätten) Inga backar att tala om, bra asfalt. Bra arrangemang.

Jamen dåså ! Bli en anmälan då :)

Ä bah åk !

Renthal

Renthal

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Jamen dåså ! Bli en anmälan då :) men måste man ha tävlings hjul eller duger det med orginal däcken ???

Ä bah åk !

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Hur fick du reda på det, står inget på hemsidan än.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 809 inlägg

Hur fick du reda på det, står inget på hemsidan än.

Jodå

http://www.nybrorullen.se/Inbjudan/
Vl15 placering 401
Följ min satsning mot toppen via Funbeat
/Emil

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Lite förvånande är att det bara är 10 km som är sträckan, men det är ju ändå glädjande att det dyker upp nya lopp på skejt. :)

Jag kan lördag, men är upptagen på söndag,så vi år se hur det blir. Har inga skejtskidor än, så det återstår att se vad det blir för typ av skidor.

Blek-Inge

Blek-Inge

Medlem

• Members
  • Pip
  • 374 inlägg

Lite förvånande är att det bara är 10 km som är sträckan, men det är ju ändå glädjande att det dyker upp nya lopp på skejt. :)

Jag kan lördag, men är upptagen på söndag,så vi år se hur det blir. Har inga skejtskidor än, så det återstår att se vad det blir för typ av skidor.

Jag tycker det är bra att man satsar på ett brett arrangemang! Kort skejt med fria hjul och individuell start på lördagen och lång masstart med hjulbegränsningar på söndagen, dessutom seedningsgrundande för Vasaloppet. Imponerande att de vågar och orkar satsa på ett tvådagarsarrangemang redan tredje året som tävlingen körs!

VL 1992: 5:20:42 plac 695. VL 2013: 4:57:05 plac 618. VL 2014: 5:05:41 plac 723. VL 2015: 5:34:12 plac 744. VL 2016: 4:57:21 plac 792. VL 2017: 25-års jubileum sedan första gången i VL2!

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 985 inlägg
Blir en minitour även i år på Billingen. Backrace på lördag och långlopp på söndag.
http://billingensski...ngen-rollerski/

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.

Alliansloppet -15: 2:14

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Nu ha Nässjö SKI lagt in två rullskidlopp på sin hemsida, dels Rullskidloppet, dels Rullskidmaraton. Rullskidloppet går i juli och har samma upplägg som förra året; prolog i klassiskt och jaktstart i fristil, allt på tvåor. Tyvärr har man glömt bort oss veteraner speciellt som det är DM. (jag har skickat ett mail till rullskidansvarige i Småland, men inte hört något)

Rullskidmaran går på asfaltsbanan 5 km-varv och går i klassiskt på tvåor i september månad.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Ja, enl inbjudan så är det fria hjul rakt över och inte som i Skåneskejten fria hjul utom i Motionsklassen, där det är träningshjul som gäller. Fast i så fall kan ju inte inlines vara tillåtet i motionsklassen, då det är jämförbart med tävlingshjul.

Jag antar att Nybro SKI gör en utvärdering efter första årets tävling för att se om det behövs justeringar inför fortsättningen.

Zyno

Zyno

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

http://idrottonline....GF/Sockenrullen

Hägersta GF anordnar en rullskidtävling i klassisk stil som går av stapeln den 2017-08-19. Loppet avgörs på en svagt kuperad slinga i en härlig landsbygdsmiljö i Munktorp. Munktorp är beläget ca 3 mil väster om Västerås och 1 mil öster om Köping.

Tävlingsklasser Seniorer Juniorer D/H 21 - 36km D/H 17-20 17km D/H 21 - 17km

Mer information finns via deras hemsida.

VL 2014 5h33m plac.1476. VL 2015 5h55m plac.1340.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar