Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidlopp 2017


Fluortanten

Recommended Posts

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

På den korta banan för ungdomar och skejten är det höger eller vänstervarv ? Är ungdomsbanan spurtvarv på nybrorullen ?

Det är högervarv.  Nix ingen spurtvarv för ungdomarna. de kör 1, 2 eller 3 varv:)

 

Hoppas vi ses nästa helg Volevodin:)

Link to comment
Share on other sites

Det är högervarv.  Nix ingen spurtvarv för ungdomarna. de kör 1, 2 eller 3 varv:)

 

Hoppas vi ses nästa helg Volevodin:)

I så fall blir det motionsklassen på lördagen för att se och lära.

 

ps. undrade om ungdomsbanan används som spurtvarv på söndagens längre sträckor ?

Link to comment
Share on other sites

I så fall blir det motionsklassen på lördagen för att se och lära.

 

ps. undrade om ungdomsbanan används som spurtvarv på söndagens längre sträckor ?

:) gör det. Det är en teknisk kul snabb bana med många svängar:)

 

Jaha var det så du menade, Nej. det är det inte. man bara fortsätter banan och kommer då tillbaka till målet efter 2km se banan på www.nybrorullen.se

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon höjdprofil på nybrorullen? Eller om något vet hur det ser ut?

Hej.

Den är platt.  Finns en uppförsbacke efter ca 10km per varv som är ca 200m eller så. men inte jätte brant hela tiden. Så det är inga backar att tala om...

Link to comment
Share on other sites

En ny rullskidtävling planeras i Värnamo den 20/8 2017 i klassisk stil, men man har missat att lägga in veteranklasser i loppet,

vilket jag hoppas de gör före anmälningstidens utgång. Förra året var det deltagare i  veteranklasser i de lopp där de fanns med

bl a Nybro, Holmsjö, Vetlanda, Skåne mfl, så det borde vara självskrivet i alla lopp.

Billingen Rollerski har veteranklass: http://billingensskidallians.se/billingen-rollerski/
Link to comment
Share on other sites

Jag tittade på seedningstabellen för Nybroloppet och jag tycker det verkar svårt att seeda upp sig på rullskidor jfr med snöskidor. Den lägsta seedningen var 9:e ledet och då krävdes en snittid av 40 min/mil, någon som har koll på vad som krävs i ett seedningslopp på snö för motsvarande led på en flack bana ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tittade på seedningstabellen för Nybroloppet och jag tycker det verkar svårt att seeda upp sig på rullskidor jfr med snöskidor. Den lägsta seedningen var 9:e ledet och då krävdes en snittid av 40 min/mil, någon som har koll på vad som krävs i ett seedningslopp på snö för motsvarande led på en flack bana ?

Fart på flack snöbana har ingenting med fart på rullskidor att göra. Så varför skulle farten i sig spela roll?

 

Jag var 5 minuter från att klara led 5. Alla seedingslopp på snö, där jag inte vallat bort mig, de senaste minst 5 åren har jag legat mellan att precis klara led 5 upp till att missa med 7-8 minuter. Farten på snö är då precis under till lite över 4:00. På Nybro hade jag 3:15 på gpsen (banlängd 41,2 och inte 40).

 

Så jag måste säga att de fått till seedningen perfekt om man försöker få det som motsvarande ett hårt seedat snölopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker generellt de har fått till allt väldigt bra. Bortre vändningen var lite tajt, 180gradare på 70väg med parkeringsfil, och en järnvägsundergång med sväng i utförbacke (dock inte värre än att man kunde luta sig runt, man behöver inte trampa runt om man inte satsat ut i backen). Annars var det bara att köra på, och asfalten kändes fin på PU-hjul.
Link to comment
Share on other sites

Fart på flack snöbana har ingenting med fart på rullskidor att göra. Så varför skulle farten i sig spela roll?

 

Jag var 5 minuter från att klara led 5. Alla seedingslopp på snö, där jag inte vallat bort mig, de senaste minst 5 åren har jag legat mellan att precis klara led 5 upp till att missa med 7-8 minuter. Farten på snö är då precis under till lite över 4:00. På Nybro hade jag 3:15 på gpsen (banlängd 41,2 och inte 40).

 

Så jag måste säga att de fått till seedningen perfekt om man försöker få det som motsvarande ett hårt seedat snölopp.

Eftersom detta var ett seedningslopp till VL är det väl inte fel att jämföra mot ett seedningslopp på snö och

snittfarten/km

 

Vad gav din sluttid för led i Nybro ?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom detta var ett seedningslopp till VL är det väl inte fel att jämföra mot ett seedningslopp på snö och

snittfarten/km

 

Vad gav din sluttid för led i Nybro ?

Står ovan "Jag var 5 minuter från att klara led 5" :)

 

Alltså 50-55 sekunder snabbare per km på rullskidor än snöskidor för en led 5-6åkare.

Link to comment
Share on other sites

Sen spelar det väl roll hur bra rullskidåkare man är jfr med snöskidåkare. Ni som är yngre har ju vuxit upp med mycket rullskidåkning, så därför matchar ni ganska bra seedningen på rullskidor vs snö. Jag som kommer från den äldre generationen och inte haft så mycket rullskidträning ung ett par månader på hösten har ju lägre kapacitet på rullskidor vs snöskidor (även om jag åkt lite mer sista året)

Link to comment
Share on other sites

I morgon avgörs Danska Öppna med seedningslopp för de som vill åka klassiskt, i så fall på låneskidor från Ski-Go. Nån mer än undertecknad som tänker försöka spöa skiten ur våra svårförstådda grannar?

Jag tänkte köra, men har hypokondriat hela dagen så får se när jag vaknar i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...