Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Montering av bindning SNS (Propulse) - placering på skidan?


Izkall

Recommended Posts

Förmodligen en väldigt dum fråga men vill bara bli säker. Om jag köper ett par skidor från ex. Skistart som är noga utplockade och uppmärkta osv men där jag väljer att inte köpa bindningar med montering. Utan jag väljer istället att gå in med dem på XXL med ett par Propulse och får de monterade där. Finns det någon risk att de inte monteras på exakt samma punkter som Skistart hade valt att sätta dem? Antar att skidorna kommer med markeringar från fabrik eller så? Och även att det är något man kan göra själv.

 

För det känns ju inte helt dumt att köpa ett gäng bindningar här för typ en fjärdedel av normalpris i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Googlade en hel del nu, tycker inte jag hittade mycket. Men hur mycket är det som krävs för att montera RC2 på skidor med NIS-platta? Skistart benämnde det som att man "bara skruvar på". Krävs det borrande och mätning eller är det bara när man monterar en RC/RC2 på en skida utan NIS-platta?

 

EDIT: Hittade nu tillräcklig info om vad som gäller, alltså borrning oavsett.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen en väldigt dum fråga men vill bara bli säker. Om jag köper ett par skidor från ex. Skistart som är noga utplockade och uppmärkta osv men där jag väljer att inte köpa bindningar med montering. Utan jag väljer istället att gå in med dem på XXL med ett par Propulse och får de monterade där. Finns det någon risk att de inte monteras på exakt samma punkter som Skistart hade valt att sätta dem? Antar att skidorna kommer med markeringar från fabrik eller så? Och även att det är något man kan göra själv.

 

För det känns ju inte helt dumt att köpa ett gäng bindningar här för typ en fjärdedel av normalpris i så fall.

Säg åt Skistart att du vill att de borrar hål för Salomon Propulse. Med färdigborrade hål är det lätt att själv skruva dit bindningen. 

 

Har gjort så på ett par rullskidor som jag beställde från en annan webbshop. Hade då bindningar hemma som jag skruvade på själv. Den webbutiken tog inget extra för att borra hål. Att själv borra utan jigg är ingen succe (kan bli snett).

Link to comment
Share on other sites

Säg åt Skistart att du vill att de borrar hål för Salomon Propulse. Med färdigborrade hål är det lätt att själv skruva dit bindningen. 

 

Har gjort så på ett par rullskidor som jag beställde från en annan webbshop. Hade då bindningar hemma som jag skruvade på själv. Den webbutiken tog inget extra för att borra hål. Att själv borra utan jigg är ingen succe (kan bli snett).

Om man går in i annan butik (alltså XXL) och ber dem montera, är jag övertygad om att de tar betalt för det. Då har du förlorat det lilla du tjänade på att få bindningen billigare. Men om du som Frazzi skriver får hålen borrade, så är det en enkelt att skruva i själv. Du måste dock uppge vilken bindning du "har", då tyngdpunkten placeras olika. 

 

(Jag har en gigg, men slarvade en gång på ett par rullskidor. Detta då giggen är för "lång" för rullskidor, och den gled snett medan jag borrade. Och jag lovar att det inte är kul om bindningen sitter snett. :( )

Link to comment
Share on other sites

Skulle tjäna ändå på att göra så, totalkostnad 360kr (team sportia tar 179 för montering om jag fattat det rätt). Bindningen går ju loss på typ 699kr i butikerna. Fast det ni nämnde med att låta dem borra hålen i förväg vore ju kanonbra. Så kommer jag göra. Kommer sannolikt inte borra själv i några tävlingsskidor utan erfarenhet.
Link to comment
Share on other sites

Skulle tjäna ändå på att göra så, totalkostnad 360kr (team sportia tar 179 för montering om jag fattat det rätt). Bindningen går ju loss på typ 699kr i butikerna. Fast det ni nämnde med att låta dem borra hålen i förväg vore ju kanonbra. Så kommer jag göra. Kommer sannolikt inte borra själv i några tävlingsskidor utan erfarenhet.

En sak till som vi inte nämnde är att förutom bindningstyp skall du uppge vilken storlek du har på skidskorna så det bakre hålet kommer rätt.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju inte storleken på pjäxan viktig då det är salomonbindning

Vad korkad jag är. För mig var det en Rottefella R3 jag skulle montera, därför var storleken på pjäxan relevant. Jaja, glöm det jag skrev Izkall då det i ditt fall handlade om Salomon.

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat under vintern på att byta ut profilbindningarna på mina äldre skidor och nu tog jag chansen att beställa två par propulse från XXL. Tanken är att utnyttja befintliga skruvhål. Förutom att det behövs ett till mitt på plattna som jag förstår det. Men efter att ha googlat rumt lite i går kväll är jag förvirrad. Jag har hittat påståendet att propulse användr samma hpl som pilot och att man kan använda hålen från profilbindning att montera pilot.

 

Men jag har också läst här på forumet rekomendationen att bakmontera propulse.

 

I båda fallen kommer uppgifterna från vad man får se som pålitliga källor, när det gäller att återanvända befintliga hål från Skåningen och om bakmontering frå Forneman och Dunderklumpen.

 

Kan någon räta ut frågan. Bad ska jag tro på? Eller är profilbindningarna också bakmonterade, så att det inte spelar någon roll?

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat under vintern på att byta ut profilbindningarna på mina äldre skidor och nu tog jag chansen att beställa två par propulse från XXL. Tanken är att utnyttja befintliga skruvhål. Förutom att det behövs ett till mitt på plattna som jag förstår det. Men efter att ha googlat rumt lite i går kväll är jag förvirrad. Jag har hittat påståendet att propulse användr samma hpl som pilot och att man kan använda hålen från profilbindning att montera pilot.

Men jag har också läst här på forumet rekomendationen att bakmontera propulse.

I båda fallen kommer uppgifterna från vad man får se som pålitliga källor, när det gäller att återanvända befintliga hål från Skåningen och om bakmontering frå Forneman och Dunderklumpen.

Kan någon räta ut frågan. Bad ska jag tro på? Eller är profilbindningarna också bakmonterade, så att det inte spelar någon roll?

Jag frånsäger mig gärna allt dumt jag skrivit under åren. Jag monterar i stort sett alltid "normalt" med balanspunkt som det rekommenderas.

 

Har jag skrivit "bakmontera"??? (När och i vilket sammanhang?) var det i sammanhang just om hur det blir vid byte av bindning? Annars kan du väl bakmonteta lite om spannet är lite mjukt. (Om vi pratar skate, så tycker jag snarare en gnutta tvärtom, så att skidorna inte "dippar" ner i framänden. Men det rör sig i så fall om några mm. )

 

Annars är väl hålen samma. (Men med extrahålet i mitten för propuls och pilot.

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat under vintern på att byta ut profilbindningarna på mina äldre skidor och nu tog jag chansen att beställa två par propulse från XXL. Tanken är att utnyttja befintliga skruvhål. Förutom att det behövs ett till mitt på plattna som jag förstår det. Men efter att ha googlat rumt lite i går kväll är jag förvirrad. Jag har hittat påståendet att propulse användr samma hpl som pilot och att man kan använda hålen från profilbindning att montera pilot.

 

Men jag har också läst här på forumet rekomendationen att bakmontera propulse.

 

I båda fallen kommer uppgifterna från vad man får se som pålitliga källor, när det gäller att återanvända befintliga hål från Skåningen och om bakmontering frå Forneman och Dunderklumpen.

 

Kan någon räta ut frågan. Bad ska jag tro på? Eller är profilbindningarna också bakmonterade, så att det inte spelar någon roll?

Jag tänkte bara fråga om varför? 

Jag har skrivit om detta förr, men det går ju lika bra med profil till de nyare skorna. Det är ju bara att kapa kudden lite. Har du riktigt gamla profil-bindningar så får du kapa lite upptill på bindningen också, samt utvidga skåran i plasten för den bakre pinnen. (Den lila bindningen till höger.) Men även detta är ju gjort på några minuter med fil, såg eller kniv. Jag har massor av gamla skidor med profilbindningar av olika slag, och inte tänker jag på någon skillnad när jag åker.

12771513_1677342829212747_50817786711626 

 

(Från vänser till höger: Profil med kudden intakt, Propuls, Profil med kapad kudde, Gammal profil med kapad kudde samt lite kapat uppe på bindningen samt den bakre skåran. )

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte bara fråga om varför? 

Jag har skrivit om detta förr, men det går ju lika bra med profil till de nyare skorna. Det är ju bara att kapa kudden lite. Har du riktigt gamla profil-bindningar så får du kapa lite upptill på bindningen också, samt utvidga skåran i plasten för den bakre pinnen. (Den lila bindningen till höger.) Men även detta är ju gjort på några minuter med fil, såg eller kniv. Jag har massor av gamla skidor med profilbindningar av olika slag, och inte tänker jag på någon skillnad när jag åker.

12771513_1677342829212747_50817786711626 

 

(Från vänser till höger: Profil med kudden intakt, Propuls, Profil med kapad kudde, Gammal profil med kapad kudde samt lite kapat uppe på bindningen samt den bakre skåran. )

Jo, nog fungerar det med profil-bindningarna,. Jag har varsitt par med propulse, äldre profil och nyare profil. Jag har moddat bindningarna på samma sätt som du, men jag tycker att skidorna med propulse känns stadigare och behagligare att åka med. Det kan ju vara inbillning eller bero på skidorna i sig snarare än bindningarna och jag har inte tyckt att det är värt 600 kr per skidpar för att byta, men för 180 kr är jag beredd att prova.

Link to comment
Share on other sites

Jag frånsäger mig gärna allt dumt jag skrivit under åren. Jag monterar i stort sett alltid "normalt" med balanspunkt som det rekommenderas.

Har jag skrivt.

Jag frånsäger mig gärna allt dumt jag skrivit under åren. Jag monterar i stort sett alltid "normalt" med balanspunkt som det rekommenderas.

Har jag skrivit "bakmontera"??? (När och i vilket sammanhang?) var det i sammanhang just om hur det blir vid byte av bindning? Annars kan du väl bakmonteta lite om spannet är lite mjukt. (Om vi pratar skate, så tycker jag snarare en gnutta tvärtom, så att skidorna inte "dippar" ner i framänden. Men det rör sig i så fall om några mm. )

Annars är väl hålen samma. (Men med extrahålet i mitten för propuls och pilot.

Det varcett tag sen och handlade om nymontering av profilbindningar http://www.skidforum.se/index.php/topic/1030-montera-bindning-sj%C3%A4lv/

Link to comment
Share on other sites

Det varcett tag sen och handlade om nymontering av profilbindningar http://www.skidforum.se/index.php/topic/1030-montera-bindning-sj%C3%A4lv/

Jag har nu läst igenom det jag skrev, men hittar inget om att jag skriver något om att bakmontera bindningen...

(Det var väl lite om skillnaden för ballanspunkten mellan Rottefella och sns, som har skilda punkter)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...