Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

7-mila


Mauritz

Recommended Posts

Det är ett mycket trevligt lopp som går längs den s.k. 7-milaleden. Det påminner till viss del om både Vasaloppet och Marcialonga och av ett antal anledningar så föredrar jag nog 7-mila framför t.ex. Vasaloppet.

Jag har inget minne av att jag behövde saxa någonstans ifjol men det var illtrögt före med snödrev vilket märks tydligt i resultatlistan. Jag är grymt impad av att segraren (Johan Sandberg) lyckades staka ifrån Mattias Svahn m.fl. i de rådande förhållandena!

Rekommenderas! :)

Link to comment
Share on other sites

Banprofil finns här. Jag vet inte så mycket mer själv, men hade tänkt avsluta skidsäsongen där. Ligger ju ganska lagom långt efter Vasaloppet och låter som ett kul lopp. Så även jag är intresserad om någon har något att skriva om loppet. =)

 

Finns någon Lulebo som är intresserad av samåkning så är även det högintressant, men annars blir det väl buss och/eller tåg.

Link to comment
Share on other sites

Så här står det på 7-mila.se:

 

Information av spåret idag söndag:

Efter arbetet i helgen av spårfunktionärerna är det inga problem att köra hela sträckan.

Vi arbetar allt i vår makt för att genomföra tävlingen kommande helg. Vi uppdaterar med nya uppgifter om läget förändras. / Spårchefen

 

Jag hoppas verkligen att de klarar det hela. Det verkar bli väldigt varmt fram till och med söndag 18:e mars.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett mycket trevligt lopp som går längs den s.k. 7-milaleden. Det påminner till viss del om både Vasaloppet och Marcialonga och av ett antal anledningar så föredrar jag nog 7-mila framför t.ex. Vasaloppet.

Jag har inget minne av att jag behövde saxa någonstans ifjol men det var illtrögt före med snödrev vilket märks tydligt i resultatlistan. Jag är grymt impad av att segraren (Johan Sandberg) lyckades staka ifrån Mattias Svahn m.fl. i de rådande förhållandena!

Rekommenderas! :)

Jag har inte åkt Marcialonga, men jämfört med Vasaloppet tycker jag nog 7-mila är betydligt hårdare sett till banprofilen. En hel del rejält långa sugande backar (partiet efter Botsmark är ökänt och fruktat...), och en och annan saxbacke också, åtminstone för oss vanliga dödliga ;). Till det kommer att spåret på flera ställen går över stora öppna ytor där spåren gärna drevar igen om det är lite löst och blåser. Kort sagt ett kanonlopp, och mycket trevligt som sagt. Får hoppas att de klarar sig ur snökrisen så skall jag ta de gamla grusskidorna och åka dit =). Juste av arrangörerna att flytta fram senaste anmälningsdag tills vi vet om loppet blir av iaf.

Link to comment
Share on other sites

Buu,

 

Suget efter 7-mila har ju tokförsvunnit för mig. Kunde inte vädret ha väntat ytterligare en vecka? Nåväl, hoppas att spåren håller på söndag.

 

Mina ambitioner just nu är att bara klara loppet. Fick ont i armbågen i fredags som inte släppt ännu.

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag vet ingenting annat än att snön bara forsar bort här i Umeå just nu, och att det verkar vara liknande väder i Vindeln-Robertsfors. Så allt beror väl på hur bra packsnö/is de hann få till innan blidvädret slog till?

För min del är grusskidorna lite mjukare (=behöver slita mindre för att få fäste i alla uppförsbackarna), så blidvädret var den sista pusselbiten jag behövde för att välja dem.

Link to comment
Share on other sites

Äsch, jag tycks föra otur med mig. Andra gången jag anmäler mig till 7-mila, andra gången det töar bort. Kom just info på hemsidan om att de tvingas ställa in i år.

 

Synd, men inget att göra åt. Bara att hoppas på mer snö nästa vinter.

* Avbryter inledd vila för joggingrunda och ser fram mot löparsäsongen istället *

Link to comment
Share on other sites

Trist, men man förstår dem ju. Helt outstanding dock att de betalar tillbaka HELA anmälningsavgiften. Är det nåt annat lopp som gör det när man ställer in pga snöbrist?

Jo en stor eloge till arrangörerna för det, för snabbt och bra svar när jag hörde av mig med lite frågor kring transporter från start till mål, pch för hur de hanterat väderproblemen med att flytta fram sista anmälningsdag till torsdag och ge kontinuerliga uppdateringar på hemsidan fram till beslutet om huruvida det går att göra loppet eller ej.

 

Och visst var det en attans otur att väder och snöförhållanden förra vintern inte kunde hålla sig en vecka till.

 

Mindre lopp har ju inte samma resurser som Vasaloppet, men det var ju kul att se i SVTs sändning hur de t ex förebygger framtida snöbrist där med att köra ut nya snökanoner till olika ställen längs banan, med automatik så att de kör igång automatiskt så fort temperaturen är låg nog.

Link to comment
Share on other sites

Och visst var det en attans otur att väder och snöförhållanden förra vintern inte kunde hålla sig en vecka till.

Otur och otur:

This has been the world's warmest winter since record-keeping began more than a century ago

http://www.cnn.com/2007/WEATHER/03/15/warmest.winter.reut/index.html

 

Är nog läge att flytta tidpunkten för denna tävling i framtiden...

Link to comment
Share on other sites

Det va som tusan. De 10 varmaste åren på 127 år har inträffat under de senaste 12 åren. Jesus and the holy one!

 

http://www.cnn.com/2007/WEATHER/03/15/w … index.html

 

Och jag som hade tänkt att testa 7-mila nåt av de närmaste åren. Det blir nog till att skitävlingsarrangörer får passa på att köra en tävling när det är snö och kallt, att vara lite mer flexibel i tid. Kommer att medföra en massa problem i planering om man inte vill ställa in tävlingar i o f s.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
7-mila 2008 genomfördes 16 mars och var helt underbart. Mycket snö, fasta fina spår, sol å ca 5-. Det är en av mina större skidupplevelser. Blev trött så klart, men det var superhärligt. Ni som inte åkt 7-mila, prova gärna. De jobbar hårt för att bredda och jämna ut banan så att de kan köra loppet även när det inte är jättedjup snö.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt att åka loppet i år men det gick inte, var dock riktigt sugen. Hade läst att arrangören jobbat bra för att bredda spåren. Har vart svårt för mig att komma ifrån och åka tävlingar sen Vasan pga sjukdommar i familjen. (Åker skidor på kvällarna).

 

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=78205&a=1087621#activeVideo

 

Nästa år funderar jag allvarligt på att skippa Vasaloppet pga att de verkar få fortsatt problem med att få till bra spår pga det milda vädret. Dessutom allt packande, fixande och köande före och inför loppet och resan börjar kännas trist och jobbigt om det inte blir åtminstone hyfsade spår. Funderar istället att satsa på olika skidlopp runtomkring i Västerbotten med sjumila som en säsongsavslutning och kul utmaning.

 

Tittar man på banprofilen på http://www.7-mila.se/spar.php

så ser det ut som 3 skapliga stigningar i höjdmeter. Är det en gammal sträckning?

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte med på den tiden, men nog vore det kul om 7-mila kunde bli stort igen.

 

Årets Vasalopp gjorde inte mig direkt sugen på att åka det. Verkar som om man hade otur kunde man ju få problem även om man stod i startled 3. (Det led som jag har kapacitet till)

Link to comment
Share on other sites

När jag åkte 2006 så var det vanligen två spår brett. dock hade det drevat så folk åkte mellan spåren så det blev i praktiken bara ett spår. Känns ju bekant från de senaste årens vasalopp. Men hursomhaver.. det var en välordnad tävling. Ganska tätt med vätskestationer upplevde jag det som. Sen var det andra sträckor med längre emellan.

Angående saxbackar.. nej, inga "måste saxbackar" vad jag kommer ihåg. Det var ett ställe där folk hade saxat men de med fäste hade diagonalat eller som kanske Sandberg då stakat.. han brukar staka upp för saxbackar ;-)

Den var ändå inte lång.

7-mila är en "måste-tävling" att uppleva tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hejsan.

 

Är det någon som tänkt åka 7-mila i helgen?

Ser ju att kunna bli hyfsade yttre förhållanden. Skulle kunna få vara lite kallare på nätterna dock så att spåret fryser ihop.

 

Är det någon som har koll på spårkvalité just nu och även banans profil?

Har kollat på hemsidan var det ser ut att gå mest uppför.

Ser ut som att de jobbigaste partierna är vid 8 km, 18 km och 33 km åkta. Kan det stämma? Andra platser efter spåret som är speciella?

Info tas gärna emot?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte 7-mila förra året. Då var det kall-före och perfekta spår i stort sett hela sträckan. I är är det gott om snö och de har jobbat med spåret under lång tid, så jag misstänker att det är riktigt bra spår. Just nu är det någon enstaka + grad, och om det vill sig väl så blir det någon minusgrad inatt, och i så fall så bör spåren vara fasta och fina till starten och kanske bli lite mjukare under dagen.

 

I fjol när jag åkte så var det loberget efter Botsmark (33km) som var riktigt lång sugande uppför men det kändes riktigt bra för mej, men den backen tog lite musten ur mej, för ett antal små uppför som kom därefter blev jag rejält trött. Kan vara idé att få i sig något dricka efter loberget. I alla fall för en motionär som åker kring 5-6 timmar. Därefter är det inga direkta uppförsbackar att tala om. Sista 2 milen är rätt lättåkta.

 

Tyvärr hinner jag inte åka iår, så just nu känner jag mej lite deppig. Får försöka hinna ett pass här hemma i stället om jag har tur.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...