Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullholk till loppisfynd


senmathal

Recommended Posts

Jag brukar ta en runda på Erikshjälpen ibland och idag stannade jag till vid båset för skidor och stavar. Såg ett par Exelstavar som verkade intressanta, lätta och styva så jag anade att det kunde vara lite bättre stavar. Dom stod märkta 155 cm så jag såg ett par lämpliga skatestavar framför mig. Nu kändes dom lite väl korta och efter mätning visade det sig att dom var 145 cm som jag har till klassiskt. Nu har jag redan två par så jag ställde tillbaka dom och gick en runda till och gick tillbaka. 100 kr för ett par hyffsade stavar som kan funka som rullskidstavar och dessutom var rören näsan i nyskick medan korken var lite sliten. Satt fjädrande rullholkar på monterade men en utan spets. Jag tog stavarna och gick till kassan där expediten undrade om det var gåstavar och synande dom märkliga trugorna. Nä sa jag, det är vanliga stavar men som är använda till rullskidor. Jaha då är det 50% på vintergrejer sa han och jag betalade 50 :-

 

Vad var det då för stavar? Jo dessa https://www.skistart.com/swe/exel-world-cup-xr-100-stavar.html

 

Känns väl som ett skapligt fynd för 50 spänn. Nästan stöld. Men nu till mitt egentliga ärende: Var hittar man icke fjädrande 7 mm rullholkar? Eller funkar Exels fjädrande bra. Har läst lite kritiska kommentarer om dom.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jo jag tänkte tanken men vet att grannen försökte göra så utan framgång. Han hade hitta något prydnads/konstföremål som han visste värdet på. Men tydligen är dom stenhårda på priserna både upp och ner. Förmodligen som skydd för dom som jobbar på Erikshjälpen så dom inte ska hamna i diskussioner om priserna.

 

Hade jag fått göra om det hela hade jag ju kunnat säga att det var gåstavar för sommarbruk och betalat fullt pris. Nu har det väl hänt att vi ibland köpt saker där ena dagen och sedan lämnat in dom i godsmottagning nästa dag så det jämnar väl ut sig :) Men man kan ju undra om den som lämnade in stavarna visste vad det var ? 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jo jag tänkte tanken men vet att grannen försökte göra så utan framgång. Han hade hitta något prydnads/konstföremål som han visste värdet på. Men tydligen är dom stenhårda på priserna både upp och ner. Förmodligen som skydd för dom som jobbar på Erikshjälpen så dom inte ska hamna i diskussioner om priserna.

 

Hade jag fått göra om det hela hade jag ju kunnat säga att det var gåstavar för sommarbruk och betalat fullt pris. Nu har det väl hänt att vi ibland köpt saker där ena dagen och sedan lämnat in dom i godsmottagning nästa dag så det jämnar väl ut sig :) Men man kan ju undra om den som lämnade in stavarna visste vad det var ? 

 

/Mats

Annars kan du som straff för den bra affären eller offergåva till skidgudarna skänka 50 kr till radiohjälpen..

Link to comment
Share on other sites

Nu när Exel har tagit fram en så bra adapter till dom fjädrande rullholkarna undrar man varför dom inte har tagit fram andra spetsar och trugor som passar i fästet? Eller är det bara jag som inte hittar?

 

Annars går det ju som Dunderklumpen säger att ta en 8 mm holk och fylla med smältlim. Får se hur jag löser det och än finns det snö så vem tänker på rullskidor :)

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Usch! Jag kanske blir otursförföljd av dessa stavar och stakar fram i sommar med ett gnagande dåligt samvete. Eller så är det som min fru säger. Loppis är loppis! Men jag lovar att jag ska skänka en slant till något gott ändamål :)

/Mats 

De har ju insamlingsbössor på Erikshjälpen. I det här sammanhanget kan jag nämna att jag är mycket positivt inställd till Erikshjälpen, då höjdarna i organisationen tar ut normala löner till skillnad mot Röda Korset.                             

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...