Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata Nattvasa-kitet


Lauds

Recommended Posts

Nästa år blir det Nattvasan! Det såg så häftigt ut att jag var tvungen att få uppleva det själv.

 

Sitter och kikar runt efter en optimal ryggsäck där all utrustning ska få plats. Behöver även köpa ett till batteri till min Silva CT 3X, det är inte gratis!  :D Den lampan kommer nog iaf att fungera bra till loppet.

 

Camelbaks ser rätt schyssta ut, har funderat på Camelbak Octane 18X.

 

https://www.xxl.se/camelbak-hydration-pack-octane-18x-3ltr-15-vatskeryggsack-15-+-3-liter/p/1096369_1_style?utm_source=criteo&utm_medium=display&utm_campaign=retargeting

 

Någon som har den och vet ifall utrustningen får plats? Eller räcker det kanske med den mindre varianten Octane XCT? Man vill ju inte ha en för stor och klumpig ryggsäck heller.  :)

Link to comment
Share on other sites

Volymmässigt bör den räcka men det beror helt på hur skrymmande dina vindkläder är och hur mycket vätska du tänker ha med dig. Det är ingen som kollar vad du har i din ryggsäck så det är helt upp till dig att göra den bedömningen. Men utrustningslistan som finns är nog rätt rimlig med tanke på att det inte alls är lika mycket funktionärer längs banan som på ÖS och Vasaloppet.

Prova ryggan fullpackad och känn så efter så den inte skaver någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Arcteryxjacka, fjällrävenbyxa och lattehållare är väl obligatoriskt på detta jippo för yuppies :)

 

Lätt att det blir hysteri. Tycker det är häftigt när det kommer löpare med nån gammal 70-80-tals skiddräkt med nån sliten rygga, speciellt om de åker ifrån åkare med betydligt högre hype-faktor. Sen skulle jag inte trivas i den outfitten...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag funderar också hur jag kan få utrustning och vätska att funka på nattvasan nästa år. Vad jag förstått så fryser vätskesystem med slang ganska enkelt ihop och det kan ju bli kallt på natten.

 

Jag funderar också på vilken typ av väska som kan funka bäst. Har en haglöfs tight redan men den saknar vätskesystem och jag vet inte om den är bekväm i 9 mil.

Link to comment
Share on other sites

Är det ryggsäcksregel? Dvs måste man ha en? Klickade runt lite, men ser ingen tydlig formulering mer än "I ryggsäcken packar ni all den mat och utrustning som ni tror er behöva."

Jo, så är det. Men utan viktkrav så kan man nog knöla ner det nödvändigaste i en Camelbak eller liknande. Åkte Birken med så slimmad ryggsäck att de kände på den efter målgång.

Link to comment
Share on other sites

Nja, vissa krav kan man hitta:

 

 

Utrustningskrav Nattvasan 2017

Det är krav att samtliga deltagare är utrustade med pannlampa samt ryggsäck eller liknande innehållande följande:

  • Vindtät jacka och byxa
  • Underställ med långa armar och ben
  • Torr mössa och extra vantar
  • Första förband
  • Förtäring. Minst 500 ml vätska, 1 st energibar eller liknande.
  • Extra batterier till pannlampa.
  • Behållare för vätska som ni fyller på vid självbemannings station, och kåsa eller liknande. (Vi tillhandahåller inte engångsmuggar vid självbemannings stationerna.)

Men det blir långt ifrån Birkens 3.5kg och några kontroller såg jag inte till. Någon kraftig lampa tycker jag inte heller behövs, det var inte många minuter man var ensam och nästa år lär det bli ännu tätare med åkare. 

Link to comment
Share on other sites

Lauds; gå igenom den gamla tråden om Nattvasan, ty där finns viktig information om vilken pannlampa Du skall välja, en

nog så viktig detalj. Sen finns det en hel del intressant i de redogörelser från deltagare i Nattvasan i år bl a hur man skall använda pannlampan på ett bra sätt, något om reflexer på benen osv.

Link to comment
Share on other sites

Lauds; gå igenom den gamla tråden om Nattvasan, ty där finns viktig information om vilken pannlampa Du skall välja, en

nog så viktig detalj. Sen finns det en hel del intressant i de redogörelser från deltagare i Nattvasan i år bl a hur man skall använda pannlampan på ett bra sätt, något om reflexer på benen osv.

Ja, reflexer, eller blinkande ledlampor kan nog vara bra för att inte tappa bort varandra. Men när det gäller pannlampa så åkte jag med en liten Lumonite Compass R för att slippa sladdar. Hade 2 extra batterier med mig men klarade mig hela vägen på ett batteri och då höll vi ändå på 6.36. Det var mycket marshaller och andra åkare med kraftiga lampor så det var sällan riktigt mörkt men kul var det ändå :-)

 

Vi hade kåsor med oss som vi drack ur på kontrollerna och det räckte och fungerade bra när vi kom på att ta loss varandras kåsor från ryggsäckarna i stället för att försöka själva. Alla kontroller var faktiskt också bemannade även om det inte fanns muggar mer än på första kontrollen om jag minns rätt. Hade några gel var med oss förutom den stipulerade "reservprovianten" i form av några barer.

 

Sammantaget ett trevligt arrangemang som inte kräver särskilt mycket specialprylar, åtminstone inte i den temperatur det var i år. Men startbacken var en chock nu när man inte hade tusentals åkare framför sig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...