Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny utrustning för en nybörjare som ska åka vasaloppet


arkimedes

Recommended Posts

Hej!

 

Detta har säkert diksuterats tidigare, tipsa gärna i så fall om tråd.

 

Om man är total nybörjare på längdskidåkning men gett sig fan på att ta sig runt vasaloppet. Vilken utrustning bör man satsa på då? Vilken prisklass på skidor, pjäxor, stavar etc bör man lägga sig på för att få ett så behagligt varv som möjligt (även om det givetvis kommer att bli otroligt jobbigt för att man är såpass ny på skidor).

 

Jag har t.ex. förstått att man som nybörjare inte bör satsa på skidor som är för dyra eller för styva då de kräver riktigt vass teknik för att nyttjas på bästa sätt.

 

Tacksam för alla råd som jag kan få!

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Har tidigare länge sagt att skidor som har ett ordinarie pris på minst 2000 i princip är bra skidor, och utifrån det ska man se till ett man får ett par som matchar sin vikt och leta fram bra grejer på Blocket.

 

Men nu när det kommit så bra vallningsfria skin-skidor finns det ingen som helst anledning för någon som börjar med skidåkning att välja något annat än sådana. Då kan du fokusera på att åka skidor och slippa köpa en massa vallor och lära dig hokus pouks men ändå stå med fel fäste i vissa lägen. Så jag håller med om tipset ovan att köpa ett paket från seriös handlare. Finns säkert bra priser nu i säsongsslut.

Link to comment
Share on other sites

En duktig handlare hjälper dig med detta. Tips på pölder, Huselius och skistart. Åk helst till en butik live. Helst när dom har lite kunder i butik.

 

Men ger dig stalltips. Satsa på bra stavar. Lätta och styva.

Hej!

 

Tack för tipsen! Ja, det bästa är nog att besöka en butik som har lång erfarenhet. Blir nog att åka en sväng till Lund eller Nässjö vid tillfälle! Tack för tipset med stavarna!

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Har tidigare länge sagt att skidor som har ett ordinarie pris på minst 2000 i princip är bra skidor, och utifrån det ska man se till ett man får ett par som matchar sin vikt och leta fram bra grejer på Blocket.

 

Men nu när det kommit så bra vallningsfria skin-skidor finns det ingen som helst anledning för någon som börjar med skidåkning att välja något annat än sådana. Då kan du fokusera på att åka skidor och slippa köpa en massa vallor och lära dig hokus pouks men ändå stå med fel fäste i vissa lägen. Så jag håller med om tipset ovan att köpa ett paket från seriös handlare. Finns säkert bra priser nu i säsongsslut.

Tack för ditt svar!

Intressant det du skriver om vallningsfria skidor, det hade ju varit ett väldigt smidigt alternativ - har inte ens tänkt på den möjligheten.

Tack också för pris-referensen, det stämmer bra med andra jag pratat med.

/A

Link to comment
Share on other sites

Din största fråga är nog. Skin eller valla.

Mina korvören

 

Köp skin. Dom funkar super. Du kan åka Vasan under 5h med dom. Fastnar du totalt ilängdvärlden kommer du ändå vilja /behöva fler par skidor. Och ett par skinskidor är alltid bra att ha i parken

 

Optimal skidpark är

Klisterskida

Burkskida

Skinskida

Skate soft

Skate hard

Skate universal

:):):)

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

För att skaffa dig mer kunskaper om skinskidor gå igenom tråden "Ser vi slutet på fästvallan nu". Jag saknar helt erfarenhet, men av tråden att döma så verkar det som att det går att ha lite hårdare skidor än motsvarande för vallning. Vad hittills framkommit så har man tagit ut skidorna i spannpointern, då det inte gått att köra dem i Skiselector. Men det viktigaste för skidsäljaren är att denne får veta din skidförmåga, slå en pling till Pölder och Huselius och hör om de tror att de har någon skida ur sin reakollektion som skulle passa, så du slipper att åka dit i onödan. Men just vid denna tid kommer du att få extra bra service, då du troligen kommer att vara ensam kund på skidor.

Link to comment
Share on other sites

En sak att ha i åtanke är att det sker mycket utveckling på skin-skidor nu eftersom dessa har börjat sälja bra på sistone. Därför kan det kanske vara idé att vänta till hösten. Nackdelen med detta är så klart att de blir dyrare...din budget får väl styra detta.

Men helt klart är skin-skidor ett jättebra val för en nybörjare, slippa kladda med denna valla och kunna lägga tid på träning istället.

Link to comment
Share on other sites

Din största fråga är nog. Skin eller valla.

Mina korvören

 

Köp skin. Dom funkar super. Du kan åka Vasan under 5h med dom. Fastnar du totalt ilängdvärlden kommer du ändå vilja /behöva fler par skidor. Och ett par skinskidor är alltid bra att ha i parken

 

Optimal skidpark är

Klisterskida

Burkskida

Skinskida

Skate soft

Skate hard

Skate universal

:):) :)

Lycka till

 

 

För att skaffa dig mer kunskaper om skinskidor gå igenom tråden "Ser vi slutet på fästvallan nu". Jag saknar helt erfarenhet, men av tråden att döma så verkar det som att det går att ha lite hårdare skidor än motsvarande för vallning. Vad hittills framkommit så har man tagit ut skidorna i spannpointern, då det inte gått att köra dem i Skiselector. Men det viktigaste för skidsäljaren är att denne får veta din skidförmåga, slå en pling till Pölder och Huselius och hör om de tror att de har någon skida ur sin reakollektion som skulle passa, så du slipper att åka dit i onödan. Men just vid denna tid kommer du att få extra bra service, då du troligen kommer att vara ensam kund på skidor.

 

 

En sak att ha i åtanke är att det sker mycket utveckling på skin-skidor nu eftersom dessa har börjat sälja bra på sistone. Därför kan det kanske vara idé att vänta till hösten. Nackdelen med detta är så klart att de blir dyrare...din budget får väl styra detta.

Men helt klart är skin-skidor ett jättebra val för en nybörjare, slippa kladda med denna valla och kunna lägga tid på träning istället.

Bra tips om skinskidor! Det låter ju onekligen intressant. Och smidigt! Ska kolla in den andra tråden om "...slutet för fästvalla" också, för mer info. Stort tack för alla svar!

 

Link to comment
Share on other sites

För att skaffa dig mer kunskaper om skinskidor gå igenom tråden "Ser vi slutet på fästvallan nu". Jag saknar helt erfarenhet, men av tråden att döma så verkar det som att det går att ha lite hårdare skidor än motsvarande för vallning. Vad hittills framkommit så har man tagit ut skidorna i spannpointern, då det inte gått att köra dem i Skiselector. Men det viktigaste för skidsäljaren är att denne får veta din skidförmåga, slå en pling till Pölder och Huselius och hör om de tror att de har någon skida ur sin reakollektion som skulle passa, så du slipper att åka dit i onödan. Men just vid denna tid kommer du att få extra bra service, då du troligen kommer att vara ensam kund på skidor.

Precis som Volevodin säger: så hä rårs borde du kunna hitta riktigt bra pris på grejer som inte ska ta plats i affären över sommaren, eller som kommer med nya färger till hösten. Ett par bra skinskidor kommer att räcka gott för din första säsong och duger mer än väl för dina första motionslopp. Pengarna du spar på valla investerar du i ett par begagnade rullskidor. Billiga handskar och glasögon köper du i byggvaruaffär eller Classe O/Biltema.

Link to comment
Share on other sites

Din största fråga är nog. Skin eller valla.

Mina korvören

 

Köp skin. Dom funkar super. Du kan åka Vasan under 5h med dom. Fastnar du totalt ilängdvärlden kommer du ändå vilja /behöva fler par skidor. Och ett par skinskidor är alltid bra att ha i parken

 

Optimal skidpark är

Klisterskida

Burkskida

Skinskida

Skate soft

Skate hard

Skate universal

:):) :)

Lycka till

 

Du glömde 

Klassisk stenföre.

Skate stenföre.

 

Jag tycker som flera att en skinskida kan vara en bra investering för dig som nybörjare. I tillägg tycker jag du ska se om du kan hitta en begagnad skida med bindning för kanske 500kr som du kan åka på när det är riktigt dåligt med snö. Då slipper du köra sönder dina skinskidor onödigt mycket.

Link to comment
Share on other sites

 

Din största fråga är nog. Skin eller valla.

Mina korvören

Köp skin. Dom funkar super. Du kan åka Vasan under 5h med dom. Fastnar du totalt ilängdvärlden kommer du ändå vilja /behöva fler par skidor. Och ett par skinskidor är alltid bra att ha i parken

Optimal skidpark är

Klisterskida

Burkskida

Skinskida

Skate soft

Skate hard

Skate universal

:):):)

Lycka till

 

Nänä plocka bort alla skidorna och välj dp-skidor rakt igenom ;) så slipper man lära sig skejta och sparka ;) blir mkt lättare

Link to comment
Share on other sites

Du glömde 

Klassisk stenföre.

Skate stenföre.

 

Jag tycker som flera att en skinskida kan vara en bra investering för dig som nybörjare. I tillägg tycker jag du ska se om du kan hitta en begagnad skida med bindning för kanske 500kr som du kan åka på när det är riktigt dåligt med snö. Då slipper du köra sönder dina skinskidor onödigt mycket.

Begagnade skidor för sämre förhållanden lät ju som ett mycket bra tips!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nänä plocka bort alla skidorna och välj dp-skidor rakt igenom ;) så slipper man lära sig skejta och sparka ;) blir mkt lättare

 

Tror det kan vara tufft att starta från 10:an och staka sig igenom VL som nybörjare. Tycker man skall lära sig basic först med diagonal och stakning med och utan frånskjut, när tagit sig upp i leden kanske framåt 3-4 kan det vara dags att investera istakskidor.

Sen skall man inte stänga dörren till skejting, det är en jäkligt kul skidform när man fått in tekniken. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan vara tufft att starta från 10:an och staka sig igenom VL som nybörjare. Tycker man skall lära sig basic först med diagonal och stakning med och utan frånskjut, när tagit sig upp i leden kanske framåt 3-4 kan det vara dags att investera istakskidor.

Sen skall man inte stänga dörren till skejting, det är en jäkligt kul skidform när man fått in tekniken. :)

Tror faktiskt man inte ska staka innan man står i led 1 eller 2... Det va givetvis ett skämt

Link to comment
Share on other sites

Vill tacka för alla bra tips! Det blev till slut ett par "Salomon - Equipe 8 Classic Xtra", efter att ha besökt och provat fram skidor hos Udens i Gbg. Är spontant lite skeptisk till att de är extra styva, vilket jag har förstått kan vara en nackdel om man inte har övat upp tekniken ordentligt. Men men, nu är det bara att lära sig att valla och öva teknik till nästa års vasalopp!

Link to comment
Share on other sites

Vill tacka för alla bra tips! Det blev till slut ett par "Salomon - Equipe 8 Classic Xtra", efter att ha besökt och provat fram skidor hos Udens i Gbg. Är spontant lite skeptisk till att de är extra styva, vilket jag har förstått kan vara en nackdel om man inte har övat upp tekniken ordentligt. Men men, nu är det bara att lära sig att valla och öva teknik till nästa års vasalopp!

 

Extra styva (X-stiff? )skidor är inget konstigt. Antar att du väger 90+ kg eller nåt i den stilen?

För är man en lite tyngre åkare så behöver man styva skidor för att dom inte ska bli för mjuka.

Link to comment
Share on other sites

Extra styva (X-stiff? )skidor är inget konstigt. Antar att du väger 90+ kg eller nåt i den stilen?

För är man en lite tyngre åkare så behöver man styva skidor för att dom inte ska bli för mjuka.

Hej! Jag tror nog och hoppas att de är rätt då de provades fram ganska ordentligt. Väger dock 85, vilket är orsaken till att jag blev lite förvånad (står om skidorna nätet att skidorna är rekommenderade för 95+kg).

 

För övrigt var det oerhört bra service och de tog tid på sig att prova olika skidor på Udens. Har bara gott att säga om stället hittills!

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar ett besök på närmsta xxl-butik vid säsongsskifte då de helst vill bli av med allt. Det brukar gå att få extra förmånliga priser om man får tag i t.ex lageransvarig.

Som nybörjare kan det vara svårt att veta vad man behöver kommande säsong, men pjäxor och bra stavar samt kläder om man inte redan har.

Skidorna behöver förstås ha rätt spann för dig då det ska vara ren tur om man hittar dem på rea.

Link to comment
Share on other sites

Du får väl använda dig av en variant av Arkimedes princip, som säger av summan av det undanträngda vattnet utgör den minskade lyftkraft som ett föremål nedsänkt i vatten får. En något kryptisk överföring till Dig blir då summan av en ev viktminsknings minskade tryckkraft i skidan får ersättas med förbättrad teknik.

 

Ursäkta om jag krånglar till det i onödan, men jag skulle tro att dina skidor kommer att fungera i klisterföre kanon, men att du tvingas att komplettera med ett par skidor för burkföre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...