Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny utrustning för en nybörjare som ska åka vasaloppet


arkimedes

Recommended Posts

Du får väl använda dig av en variant av Arkimedes princip, som säger av summan av det undanträngda vattnet utgör den minskade lyftkraft som ett föremål nedsänkt i vatten får. En något kryptisk överföring till Dig blir då summan av en ev viktminsknings minskade tryckkraft i skidan får ersättas med förbättrad teknik.

 

Ursäkta om jag krånglar till det i onödan, men jag skulle tro att dina skidor kommer att fungera i klisterföre kanon, men att du tvingas att komplettera med ett par skidor för burkföre.

Det tycker jag låter som en alldeles utmärkt beskrivning och ungefär så jag förstått det hela också! :) Men då är ditt tips att jag bör säkra upp med ett par skidor till för Vasaloppet om det inte skulle vara klisterföre just då? 

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar ett besök på närmsta xxl-butik vid säsongsskifte då de helst vill bli av med allt. Det brukar gå att få extra förmånliga priser om man får tag i t.ex lageransvarig.

Som nybörjare kan det vara svårt att veta vad man behöver kommande säsong, men pjäxor och bra stavar samt kläder om man inte redan har.

Skidorna behöver förstås ha rätt spann för dig då det ska vara ren tur om man hittar dem på rea.

Tack för tipset! 

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag låter som en alldeles utmärkt beskrivning och ungefär så jag förstått det hela också! :) Men då är ditt tips att jag bör säkra upp med ett par skidor till för Vasaloppet om det inte skulle vara klisterföre just då? 

Det där med att ha olika skidor för olika fören tycker inte jag är något man ska fundera på första säsongen (eller andra). 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag får se hur jag gör med det. Satsar kanske allt på mina extra stiff Salomon-skidor!

Givetvis skall du börja att åka på dem och se hur det funkar. Är det stört omöjligt att få fäste annat än med klister i fästet, så får du överväga att komplettera med kallföresskidor. Jag köpte en gång ett par skidor på postorder, som jag inte var helt nöjd med och innan jag fick ersättning gick butiken i konkurs, men lyckades ändå få ett par ersättningsskidor som var superhårda 92 kg mot min vikt 80 kg. Jag åkte några gånger i klisterföre och då funkade de OK, men i VL blev det burkföre och jag fick slita på bakhala skidor hela loppet trots flera omvallningar (nära att bryta pga höftsmärta) Med detta vill jag ha sagt att det är viktigt att testa skidorna i olika fören före VL, så att Du inte får en obehaglig överraskning och tvingas slita ont hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Har man NIS-platta kan man väl laborera med att flytta bindningen lite utifrån föret?

det är ganska ovanligt med nisseplatta på salomon..

 

(men jag antar att det är möjligt att montera på en lös NIS)

 

Jag skulle snarare rekommendera att testa tejp ifall spannet upplevs som för hårt (i början), eftersom tejpfäste bygger lite mer höjd än normal fästvallning.

Link to comment
Share on other sites

det är ganska ovanligt med nisseplatta på salomon..

 

(men jag antar att det är möjligt att montera på en lös NIS)

 

Jag skulle snarare rekommendera att testa tejp ifall spannet upplevs som för hårt (i början), eftersom tejpfäste bygger lite mer höjd än normal fästvallning.

Det låter som ett bra tips med tejpen! Det är någon ny Prolink-bindning på skidorna. 

Link to comment
Share on other sites

Givetvis skall du börja att åka på dem och se hur det funkar. Är det stört omöjligt att få fäste annat än med klister i fästet, så får du överväga att komplettera med kallföresskidor. Jag köpte en gång ett par skidor på postorder, som jag inte var helt nöjd med och innan jag fick ersättning gick butiken i konkurs, men lyckades ändå få ett par ersättningsskidor som var superhårda 92 kg mot min vikt 80 kg. Jag åkte några gånger i klisterföre och då funkade de OK, men i VL blev det burkföre och jag fick slita på bakhala skidor hela loppet trots flera omvallningar (nära att bryta pga höftsmärta) Med detta vill jag ha sagt att det är viktigt att testa skidorna i olika fören före VL, så att Du inte får en obehaglig överraskning och tvingas slita ont hela vägen.

Precis, det är det som är min farhåga och därför jag var spontant lite skeptisk till skidorna. Ska bli intressant att prova dem i alla fall, hoppas att de funkar för mig och för ändamålet! 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...