Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glid test Umeå (optiwax)


Jes

Recommended Posts

Ja jag är också sugen på att testa ett Yoko optigrip skidor (som tränings skidor) och jämföra dom med skins. Det skulle vara roligt att jämföra stålsicklat, ett Hf, ett Lf också optiwax såklart, testa glidet, åka 2mill och jämföra glidet igen. Jag har faktiskt köpt en rulle optiwax, men har dock inte testat den än.post-17239-0-41090200-1490342837.png
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fördelen är alltså att man slipper sickla?

Jag vill inte vara den som är den men...

En spekulation är att risken att bränna belaget minskar, att det skulle kunna bli skonsammare mot skidorna.

 

Lite dumt att det är 7,5 meter per rulle, borde varit 1 meter till med tanke att många vallar hela skidorna. Kanske är försäljningstaktik?

 

Nästa steg är väl att de kommer med pulverremsor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har förstått att man kan använda en remsa kanske två gånger.

 

Min erfarenhet säger att det funkar väl. Jag kör en remsa till ett par skidor = rullen räcker dubbelt så länge. Detta på inrådan av importören.

Link to comment
Share on other sites

Idén med glidvalla på rulle kommer skulle jag tro kommer från Rex som hade detta i mitten på 90-talet redan. Förpackningarna är förvånadsvärt lika som de såg ut då. Enkelhet är bra och det finns ett antal alternativ på marknaden. Skulle nog klassa YES Skiwax som ett annat intressant alternativ. Fick demo och testvallning idag i Bruksvallarna och det fungerade bra. 

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte att det är SÅ mycket enklare än att valla trad. med paraffin. Utrusningen är identiskt förutom en plastsickel. Man slipper alltså bara sickla och ta hand om resterna. Mja säger jag. Vill man åt enkelhet finns det ju vallor som bara stryks på. Är det något jag missat? Ett hf paraffin som klossas på håller enormt länge, så detta med tejp kan nappast vara billigare heller.
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Du sicklar av skidan ändå lite lätt, värmer du in rätt med vallajärnet så blir det som om du vallat "som vanligt" med järnet mot klossen. Kanon som grund om inget annat. Vallan är stenhård att borsta så rotoborst är ett måste.

 

Ursäkta kanske dum fråga, nybörjare här, men varför behöver man borsta efter att man lagt på paraffinet? Borde det inte vara bättre glid ju mer paraffin på skidan?

Link to comment
Share on other sites

En spekulation är att risken att bränna belaget minskar, att det skulle kunna bli skonsammare mot skidorna.

 

Lite dumt att det är 7,5 meter per rulle, borde varit 1 meter till med tanke att många vallar hela skidorna. Kanske är försäljningstaktik?

 

Nästa steg är väl att de kommer med pulverremsor.

Om man som jag har skejtskidor 195 och 193, så behöver man väl inte ta mer än 1.90 m/skida  x 4 (2 vallningar) = 7.60 m, då fattas det 10 cm likaväl. Jag håller med dig att det kunde åtminstone varit 8 m per rulle.

Link to comment
Share on other sites

ngnstans runt 99% av den valla som läggs på på skidan skall sicklas o borstas bort. Strukturen måste fram, annars glider det dåååååååligt.

 

Skulle kunna tro att ganska många försämrar sitt glid, iaf initialt, gm att de borstar alldeles för dåligt.

Detta är viktigt att notera och som jag tror är en nyckel till att många motionärer har dåligt glid. De tror att det glider bättre även på t.ex. lågfluorparafin och därför inte borstar bort "allt" (99 % enligt Carl A) de lagt dit så att strukturen tydligt kommer fram. Och då behöver ju inte skillnaden vara så stor hur det ser ut under skidan mot t.ex. oss som bara åker på väl urborstad struktur. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...