Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

203 el 208 spelar ingen roll eller lämna tillbaka?


Skigo10

Recommended Posts

Hej skidvänner!

Jag fick tag i ett par Rossignol-skidor som spannen ska funka för klister (hade bara kallskidor annars). När jag fick hem skidorna visade det sig vara 203 långa. Jag har alltid åkt på 208-210 beroende på märke. Spelar det någon roll, eller ska man ångra sig. Är 179 lång, åker Vasan på ca 5.45.

 

Trevlig helg!

Link to comment
Share on other sites

Det som är avgörande för skidlängd är vikten. Jag är 182 och väger 75 kg, men skulle aldrig kunna tänka mig att skaffa längre skidor än 203, de blir bara svårare att hantera. Jag tycker att de gärna får vara kortare, men med min vikt kan det vara svårt att hitta passligt spann på kortare skidor. Har skidor som är 205, 203 och 197 och de kortaste är längdmässigt trevligaste att åka på, för de vänder så bra.
Link to comment
Share on other sites

Först köpte jag 208 sen 203 och efter det har det blivit ytterligare 2 st 203 alla Ross. (178 - 80 kg) Ingen större skillnad när man kör rakt fram, men 203-orna är lättare att svänga med. För att få den rätta känslan i 208orna monterade jag om dem (skruvbindn) och flyttade fram bindningen.

Har man väl gått ner i längd vill man inte gå upp igen, då den kortare längden är mycket smidigare, behåll skidorna !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...