Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rydqvist svingar mot Iversen


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du vill vara präktig och stå på de svagas sida, men för mig blir det krystat. Du får ursäkta men jag har lite svårt för de där onyanserade och anklagande tongångarna där man på ett allt för enkelt sätt försöker vinna största-humanist-poäng. Ska du vinna några sådana poäng hos mig får du göra det med mer stil, djupare insikt och med större respekt.

 

Det blir väldigt olyckligt att tala om "de svagas sida" om man söker en insikts- och respektfull diskussion om jämställdhet (inom idrotten). Det handlar ju inte om att det ena könet skulle vara svagare eller mindre lämpat, utan om att invanda mönster och kultur i realiteten förhindrar jämställda och lika villkor och förutsättningar.

 

Varför skulle könet på förbundsledaren ha så stor betydelse.

Jag tror det som är av betydelse är att det är rätt person, eller hen om man så vill.

 

Däremot kan ju total avsaknad av kvinnliga (eller manliga) personer i en ledarstab ha betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Påhopp?? Det får du allt förklara. Att jag har en åsikt om vad och hur du skriver här på tråden ser jag verkligen inte som ett påhopp. Jag tycker bara detta är en allt för känslig och viktig fråga för att raljera över. Får bara negativ effekt som jag skrev i mitt inlägg. Om du söker en poäng/innebörd i mitt inlägg så är det just den. I denna fråga kan jag tycka att det är en ganska viktig del som jag också tycker fylla sin plats i denna tråd. Jag är bara så less på detta onyanserade raljerande i den allmänna debatten och så när jag läste denna tråd började jag skriva om just detta. Att du personligen hamna i skottlinjen hade ju i och för sig inte behövt ske. Nu kanske du undrar vad jag i övrigt tycker i denna fråga. Jag det kanske jag återkommer med.

Nu har du engagerat dig i två långa inlägg utan att berätta vad du tycker. Mer än att du inte gillar mina inlägg. Det är inte så intressant faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man ha en allmän inställning om att idrotten kan bli mer jämställd och att vissa förbund kommit längre än andra i det avseendet. Men som många har påpekat i tidigare inlägg, så är det svårt att utifrån avgöra hur klimatet inom landslagsgrupperna i längdskidor är, det går inte att grunda sin uppfattning på en persons utlåtande (Rydqvist) speciellt som vi inte har detaljer på bordet. Det är inget ovanligt att det uppstår meningsskiljaktligheter mellan ledare och aktiva i samband med uttagningar till landslaget och behöver inte vara kopplat till kön.

 

Du har många bra åsikter i andra frågor, skogsvakt, men i denna fråga har Du tyvärr "målat in dig i ett hörn" och jag kan förstå att Prästen har reagerat som han gjort.

Link to comment
Share on other sites

Nu har du engagerat dig i två långa inlägg utan att berätta vad du tycker. Mer än att du inte gillar mina inlägg. Det är inte så intressant faktiskt.

Jo det är faktiskt rätt intressant att vissa personer speciellt i denna typ av frågor väljer att debattera på det sätt du gjort, dvs onyanserat, raljerande, anklagande och allt för enkelt.  Det framkommer tydligt i det du skriver att du står på Rydqvist sida grundat på att du antar vissa saker, att de är "träiga gubbar från ett annat sekel" hon har att göra med, att hon blir behandlad som ett dagisbarn bara för att hon säger det. Varför gör du det? Ja någon slags förförståelse kommer väl alltid att påverka vad vi tycker och säger. Har man egna erfarenheter av ojämställdhet, delat andras så är det ju lätt att man ser ojämställdhet överallt.  Här får man passa sig så att man så att säga inte blir cynisk. Ja, bara för att men generellt sätt städar mindre i hemmen så betyder det ju inte att det är så i alla hem. Bara för att det finns mycket "träiga gubbar från ett annat sekel" på många ledande positioner i samhället så betyder det väl inte att det är så i skidlandslagets ledningen. Lite så känns det när du skriver. Lite mer på fötterna får du allt ha innan du uttalar dig på det sättet. Jag tycker att ska vi diskutera detta ämne är det väl bra att utgå ifrån vedertagen fakta. Att så pass få kvinnor har ledande positioner i skidsverige är fakta. Det är inte bra tror jag. Det finns säkert många förklaringar till varför det är så. En del säkert naturliga, dvs fler män som traditionellt sätt sysslat med skidåkning, endel säkert genus och makt-baserade. Förändringar sker inte fort det är en grundtes i alla fall jag har ( jag anser därmed inte mig själv som särskilt konservativ). Vill man förändring måste man väl söka grunden till varför det är på fel sätt och med klokhet och långsiktig strävan försöka förändra. Inte kommer förändringen som en blixt från klarblå himmel bara för att vi pratar jämställdhet och det sker verkligen inte genom anklagelser och misstro. Jag tror förändringen börjar på gräsrotsnivå. Kvinnor som i större utsträckning ges utrymme, delaktighet och kvinnor som inspireras att börjar ta ansvar i större utsträckning. Det måste också börja på barn och ungdomsnivå. Jag själv och min familj är engagerad i en relativt stor skidklubb med många viljor och traditioner. Då jag kom med i klubben var det mest män i ledande uppgifter och är så fortfarande. Stor förändring har skett. Varför vet ja inte, om det bara skett eller om det tagits hänsyn/samtalats kring jämställdhet i styrelsen etc. Men en sak är säker det finns ingen som är emot att det sker. Jag tror att möjligheten till förändring inom andra klubbar är god. Ta bara ett djupt andetag och simma lugnt. God diplomati, hårt arbete och långsiktig strävan kommer leda till målet.

Link to comment
Share on other sites

Prästen, har du läst på Marias blogg, om vad som diskuteras i denna tråd?

Jag utgår ifrån att allt hon beskriver är sant, (varför skulle det inte vara det?) och då håller jag nog med Skogsvaktaren, om att det finns brister i landslagsledningens sätt att hantera detta.

Link to comment
Share on other sites

Det tycker inte jag. Rydqvist blev inte uttagen till landslaget nästa säsong och inte hellet till grupp 2, som ersätter utvecklingslaget. Är det en slump eller har hon slutat?

Det verkar inte som hon riktigt bestämt sig enligt en interjuv i expressen. http://www.expressen.se/sport/langdskidor/petas-i-skidlandslaget-efter-harda-kritiken/

 

För övrigt tycker jag det är intressant att läsa uppföljningarna på Marias blogg. Hon har rätt i väldigt många saker av det hon skriver! Att det finns en kulturskillnad i ledarskap mellan Sverige och Norge har hon (enligt min erfarenhet från IT branschen) helt rätt i. Norge är mer hierarkiskt och gillar att ha tydligt avgränsade ansvarsområden och befogenheter.

Link to comment
Share on other sites

Inför vm i Falun så gick det en serie på SVT som följde de norska damerna på träningsläger och individuellt. Om jag kommer ihåg rätt så var det mycket gemensamma aktiviteter även utanför träningen på läger, de spelade tex spel och har även för mig att de bakade lagade mat tilsammans. Det är väl bla liknande aktiviteter som Maria inte har tyckt tillfört något vilket är fullt förståeligt eftersom hon har familj och mycket utanför skidåkningen.

Det har ju gått bra för Norge och då kanske Iversen tänkte vi kör på samma sätt i Sverige. Att de gjorde på det sättet i Norge förmodar jag beror på att stjärnorna Björgen och Johaug vill ha det så, om någon av dem inte gillat det så hade de gjort på annat sätt. Idag tex så tror jag att Björgen prioriterar kontakt med familjen efter träningen istället för att spela fia med knuff.
Lite förenklat tror jag att inom lag så handlar det mycket om att stjärnorna ska vara nöjda och övriga får anpassa sig och till viss del är det på samma sätt inom yrkeslivet. Om tex Stina skulle säga att hon vill färre aktiviteter utanför träningen på läger inför nästa säsong så tror jag att det skulle bli så, men om någon som ligger på gränsen till att vara med i landslaget skulle säga samma sak så skulle han/hon få anpassa sig.

Rätt eller fel - det vet jag inte. Det är elitidrott vi pratar om, men att du ska få tid att ringa dina barn är självklart.

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på den landslagstrupp, som tagits ut så tycker jag att det finns inte så mycket att säga. Sofia Henriksson hade visserligen en sämre säsong än förväntat, då klivet uppåt uteblev, men det är inget som säger att det kommer nästa säsong i stället. Jag tycker det är bättre att satsa på Henriksson än Rydqvist som av allt att döma har "framtiden bakom sig". Vilken av de övriga skulle hon i så fall ersatt ?

Att sätta henne i 2:an (tidigare utvecklingslandslaget) var nog inte aktuellt, då där skall finnas de unga och hungriga åkarna, som knackar på dörren till landslaget.

Jag tror det beror på Rydqvists bristande resultat att hon inte kom med i truppen, knappast kritiken av Iversen.

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på den landslagstrupp, som tagits ut så tycker jag att det finns inte så mycket att säga. Sofia Henriksson hade visserligen en sämre säsong än förväntat, då klivet uppåt uteblev, men det är inget som säger att det kommer nästa säsong i stället. Jag tycker det är bättre att satsa på Henriksson än Rydqvist som av allt att döma har "framtiden bakom sig". Vilken av de övriga skulle hon i så fall ersatt ?

Att sätta henne i 2:an (tidigare utvecklingslandslaget) var nog inte aktuellt, då där skall finnas de unga och hungriga åkarna, som knackar på dörren till landslaget.

Jag tror det beror på Rydqvists bristande resultat att hon inte kom med i truppen, knappast kritiken av Iversen.

Instämmer, bristande resultat och att det finns yngre som kan prestera lika bra på en tredjesträcka i OS-stafetten är förmodligen som ligger bakom att hon inte är med (sedan vet jag inte hon själv var intresserad av att satsa vidare).

Lite tråkigt eftersom hon är en av de få som vågar / vill diskutera annat än hur formen känns och hur det gick i senaste loppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Enligt Aftonbladet håller inte Nilsson, Ingmarsdotter och Haag med Rydqvist http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/PbLj6/stina-nilsson-om-braket-i-landslaget

Hela poängen missas. Ja dom har inte haft några problem med Iversens ledarskap. Men dom är inte i samma sits som Maria, därav problemet.

Att en av våra bästa längdtjejer säger så här är allvarligt och visar på brister.

Detta säger Maria : "Jag står absolut fast vid att Ole Morten inte är lämplig som landslagstränare. Det är tråkigt att man legitimerar den sortens ledarskap. "

 

Jag hoppas längdledningen kommer till rätta med detta för att i framtiden kuna hantera skidåkare i tex Marias situation bättre. Märk väl att en sansad och klok tjej som Maria säger att Ole inte är lämplig. Det är hårda ord. Det är en tämligen unik sågning. Jag håller med om att gammal norskt ledarskap inte ligger direkt i framkant.

Link to comment
Share on other sites

Så om jag begriper det hela rätt, att flera personer säger att ledaren är ok betyder inte att han är det, men att en person säger han är dålig så är det så...

Nu ser jag att både Ingemarsdotter och Haag är nöjd med honom förutom Stina, så då måste jag hålla med dig. Då är det bara att köra vidare med Iversen och koncentrera sig på sin uppgift att göra så bra resultat som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Iversen fortsätter ej

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/ole-morten-iversen-slutar-i-landslaget/

 

Föga förvånande. Det svenska tjejerna var väl för ”moderna” :)

Ska vi gissa på att han kände att kontraktet inte skulle förlängas och valde att "sluta"?

Det ska bli spännande att se vad som händer till nästa säsong. Det finns fler med utgående kontrakt.

...kanske någon fler än Kalla ger sig på en egen satsning? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...