Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rydqvist svingar mot Iversen


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tänker bara på hans intervju där han ju säger:

 

– Jag känner liksom att jag inte har fått göra det jobb som jag bäst på i tillräckligt stor utsträckning. Det kan vara så att jag inte passar som landslagstränare i det svenska systemet. Den vägen som åkarna själva önskar passar inte mig.

 

Vilka är åkarna som vill göra annorlunda? Stina med flera verkar ju jättenöjda? Jag anar ugglor i mossen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan delvis förstå Iversens synvinkel. Att vara tränare för ett landslag som har egna tränare måste kännas hopplöst. Vad har man då för roll egentligen? Det måste vara ett jäkla hattande att göra träningsplaner tillsammans med tio andra tränare.

Link to comment
Share on other sites

De flesta i landslaget är vuxna människor med lång erfarenhet om träning och inte minst sin egen kropp. Dom är redan tillräckligt utbildade. Om Iversen trodde han skulle få styra och ställa trodde han fel. Rydqvist hade naturligtvis rätt i sin kritik vilket detta avhopp visar. Tack och hej, välkommen till 2018
Link to comment
Share on other sites

Det är å andra sidan bra mycket lättare att våga kritisera efter att man fått kicken. En plats i landslaget är ju inte en särskilt trygg anställning, kan tänka mig att man lätt håller truten offentligt om man inte är stjärnan i laget. 

Link to comment
Share on other sites

Det är å andra sidan bra mycket lättare att våga kritisera efter att man fått kicken. En plats i landslaget är ju inte en särskilt trygg anställning, kan tänka mig att man lätt håller truten offentligt om man inte är stjärnan i laget. 

 

Så är det ju förstås men bitterhet är aldrig klädsamt.

Link to comment
Share on other sites

Kalla gör comeback i landslaget nästa säsong. Oj vad förvånad jag blir :) Vilket sammanträffande att det sker nu. Och vilken upprättelse till Rydqvist. Igen. Tack för kaffet

Sammanträffandet att Kallas personlige tränare blir landslagstränare igen menar du? Hur upprättar det Rydqvist?

Link to comment
Share on other sites

Kalla gör comeback i landslaget nästa säsong. Oj vad förvånad jag blir :) Vilket sammanträffande att det sker nu. Och vilken upprättelse till Rydqvist. Igen. Tack för kaffet

Jag blir faktiskt genuint förvånad över detta.

...och lite besviken, då jag tycker att det är mer spännande med åkare som gör egna satsningar utanför landslagen.

 

Att Magnus Ingesson värvats som tränare för damerna är så klart den avgörande anledningen till att vi återigen ser Kalla i landslaget. Troligtvis ett enormt lyft för de andra tjejerna. Framtiden får utvisa om det är bra eller dåligt för Kalla. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är hon igång igen. Jag vet inte om det är någon annan än hon som tror att Annika Zell blivit tillsatt av någon annan anledning än hennes kompetens??

www.expressen.se/sport/langdskidor/vi-borde-ha-passerat-det-for-lange-sedan/

 

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Nej, skidförbundet är inte jämlikt vad gäller könsfördelning hos anställda. Är det ett problem? Jag vet inte. Nu är det ju svårt att diskutera detta då jag inte har full insyn, men kan det inte vara så att det finns fler män som är villiga att ha detta jobb?

Link to comment
Share on other sites

Den som i en sån viktig fråga lägger fokus på att reagera på ordvalet ”gubbigt” känner sig nog väldigt träffad i jämställdhetsdebatten. Jag har väldigt svårt att se att ”gubbarna” behöver nån försvare. Go Maria. En grym förebild för alla unga skidtjejer
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var mycket intressantare att lyssna på intervjun med Annika Zell än Rydqvist fortsatta tuggande. Det känns mycket positivt att få in Zell i tränarstaben och jag tror att hon kan bidra med en hel del med sin positiva framtoning. :)

Håller helt med. Och Rydqvists krönika var faktiskt rätt bitter.

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med. Och Rydqvists krönika var faktiskt rätt bitter.

Nu ingår det ju faktiskt i Zells arbetsbeskrivning att vara positiv.

 

Att tolka legitim kritik av en patriarkal maktordning (manlig överordning inom SSF) som "bitter" känns ju inte så seriöst. jag menar "bitter", vad är det för argument?

Link to comment
Share on other sites

Använder man ord som ”gubbigt” tycker jag det indikerar att man har mer problem med män än med jämställdheten. Jag skulle som jämförelse aldrig säga att det är för mycket kärringar i något kvinno-dominerat yrke.

Skillnaden är väl att hon använder "gubbigt" om män inom en manlig överordnad maktstruktur, dvs slår uppåt. Kärring som invektiv torde sällan användas för att slå uppåt (kvinnodominerade yrken har ju sällan hög status).

 

Men självklart kunde hon ha använt patriarkal istället för "gubbig", det är ju lättare att definiera akademiskt i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Nu ingår det ju faktiskt i Zells arbetsbeskrivning att vara positiv.

 

Att tolka legitim kritik av en patriarkal maktordning (manlig överordning inom SSF) som "bitter" känns ju inte så seriöst. jag menar "bitter", vad är det för argument?

Jag tycker inte att du behöver se det som ett argument. Se det som min tolkning av HUR hennes kritik framförs.Att kritisera saker som hänt (eller inte hänt) för flera år sedan är sällan särskilt konstruktivt utan det är väldigt lätt att i efterhand tala om hur andra borde ha agerat och det är det jag syftar på när jag använder ordet "bitter". Mycket bättre om man försöker tala om hur man vill ha det istället för hur man inte vill ha det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att du behöver se det som ett argument. Se det som min tolkning av HUR hennes kritik framförs.Att kritisera saker som hänt (eller inte hänt) för flera år sedan är sällan särskilt konstruktivt utan det är väldigt lätt att i efterhand tala om hur andra borde ha agerat och det är det jag syftar på när jag använder ordet "bitter". Mycket bättre om man försöker tala om hur man vill ha det istället för hur man inte vill ha det.

Håller helt med, historien kan man inte ändra på, men framtiden går att påverka. Vi får se hur den här nya tränarstaben lyckas och om Zell blir en bidragande kraft i den. Fast givetvis skall man ha historien som bas, när man utvecklar framtiden, fortsätta med det som varit bra och plocka bort det som varit mindre bra eller inte passar in i det framtida arbetet.

Nu är det kanske svårt att jämföra med skolan, men införande av Lärarlyftet förstörde samarbetet i många skolor dvs att behandla olika försvårar samarbetet. Förhoppningsvis får Zell samma lön som en manlig tränare skulle haft med hennes arbetsuppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer. Tyvärr har den attityden legitimerat nedsättande benämningar på män i alla sammanhang. Dags att reclaima gubben!

 

- Gubbe är från början dialektalt och betyder liten klump.

 

Jag är en liten skidåkande klump och stolt!

Att vara gubbe är ju svinjuste.

(Som vi alla vet så är det ju det Supercoolaste som finns). ; )

Däremot är jag är helt övertygad om att man bör låta andra röster höras. (Jag är själv en fördomsfull mellanchef, överröstande gubbe när folk inte fattar, men vill bli bättre).

Bredd på infallsvinklar och förhållningssätt tror jag även kan bidra till ett bättre resultat.

(Nu tänker jag ohälsosamt mycket på Jessie Diggins och hennes glöd). Men shit så grym hon är!

Mer käringar i ledartruppen kan kanske vara en framgångssaga. Hoppas...

 

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...