Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa träningen för att låren ska orka fartställning


B.Nilsson

Recommended Posts

När jag åkte Vasaloppet förra gången upplevde jag att mina lår var helt slut efter nedförsbackarna mellan Mångsbodarna och Risberg, där jag stod i fartställningen större delen. När jag nu lägger upp träningen inför nästa Vasalopp är jag osäker på vilka övningar som bäst motverkar detta.

 

Vissa verkar rekommendera att man helt enkelt tränar på att stå statiskt i fartställning medan andra rekommendera dynamiska styrkeövningar som utfall och knäböj/squats.

 

Vad är era erfarenheter kring detta?

Link to comment
Share on other sites

Har tidigare läst att man behöver kunna lyfta x* sin kroppsvikt för att det inte ska stasa i låren när man står i fartställning. Om man då inte klarar denna vikt så finns det risk att man inte lyckas transportera bort ev mjölksyra i musklerna.

Hittar dock inte denna artikel längre (grrrrr...) Artikeln var ursprungligen för skrinnare, men borde vara ganska aplicerbar på skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Traditionell styrketräning bör ju hjälpa, utfall, marklyft, knöböj, benspark.

 

När jag börjar bli trött så känns benen vid fartställning, men det är nog gammal syra och brist på energi. Då hjälper väl allmän konditionsträning bäst. Mer träning helt enkelt.

 

Om du verkligen menar allvar - köp ett säsongskort till gröna lund och kör ett fartställningspass i veckan i berg och dalbanan. Man blir bra på det man tränar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade problem med nacken förra året. Blev helt enkel trött av att hålla upp den efter x antal kilometer med dunderbra glid. Jag är inte bortskämd med långa och många nedförsbackar där jag tränar tyvärr.

 

Till i år hade jag kört typ en minut i fartställning efter varje skidpass. Bara statiskt ståendes i djup position med blicken i fjärran. Hade inga problem med nacken i år. (Kan lika väl ha berott på mitt usla glid i år) Att stå hopkrupen i en minut biter rätt bra på ben/knä också.  

Link to comment
Share on other sites

Myrintervaller är en variant för att träna låren. På köpet kommer man nära naturen. Jag skulle möjligen rekommendeta att man väntar tills all is på myrarna smält bort.

 

Annars tänker jag också att dålig teknik i utförsåkningen kan göra saker värre.

 

Om man inte räds att förlora någon sekund kan man stå lite högre i fartställningen för att spara lite på benen.

Link to comment
Share on other sites

Rätt vanligt att skidåkare ligger i fosterställning på nätterna........ och står i "fosterställning" i nedförsbackarna. :)

 

Nä, skämt åsido så tror jag det mer har med teknik och hur underlaget är. De år när det varit sönderplogat och spårfritt i nedförsbackarna har jag blivit trött i låren pga att man spänt sig, men om det är spår och man kan stå lite mer avspänt, så brukar nedförsbackarna ge välbehövlig vila, varierar man ställningen och tyngden lite blir det inte så statiskt.

Link to comment
Share on other sites

All benträning är ju bra träning när det gäller skidåkning i allmänhet och i utförslöpor i synnerhet. Det kan handla om allt från att stärka upp fotleden. Man kan ju vinna en och annan placering genom att kunna orka trycka sig igenom varje kurva som är "ospårad". Tränar man dessutom upp förmågan att lägga sig i rätt spår när det gäller utförsåkning så slipper man bromsa in när det går utför, eller att man får resa sig upp för tidigt när glidet är bättre än åkaren som ligger framför. Men primärt så handlar det om balans och styrka i ben, men väv gärna in bålen också. Utan stark bål så blir det jobbigt att krypa ihop och dessutom kunna få ner pulsen då skidorna gör jobbet till hundra procent. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...