Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd


eukanuba

Recommended Posts

Ja, då ska man ju ha så lite som möjligt under sulan, ingen NIS alltså, för att bli så kort som möjligt jämfört med stavarna.

Och vad gäller infästningen på remmen, så spelar det ju ingen som helst roll var den sitter, det är ju den som bestämmer längden på staven. Om staven sticker upp 0.5 cm eller 3 cm, kommer ju inte märkas, som längden räknas nu.

Då ska man väl ha trugbladet så nära spetsen som möjligt, men blir spetsen för kort kommer säkert fästet i snön bli för dåligt.

 

Det var nån som hade fixat till sina trugor på detta sätt, och bifogat bilder, tidigare på säsongen,

vore intressant att höra hur det funkade.

Link to comment
Share on other sites

På Swix nyaste stav sitter reminfästningen lite mer neråt i handtaget, antar att det skall göra att mer kraft skall överföras i staven. Då är min tanke att handen kommer lite högre upp i förhållande till infästningen och därmed tjänar man kanske några mm.

Link to comment
Share on other sites

Ja, då ska man ju ha så lite som möjligt under sulan, ingen NIS alltså, för att bli så kort som möjligt jämfört med stavarna.

Och vad gäller infästningen på remmen, så spelar det ju ingen som helst roll var den sitter, det är ju den som bestämmer längden på staven. Om staven sticker upp 0.5 cm eller 3 cm, kommer ju inte märkas, som längden räknas nu.

Då ska man väl ha trugbladet så nära spetsen som möjligt, men blir spetsen för kort kommer säkert fästet i snön bli för dåligt.

 

Det var nån som hade fixat till sina trugor på detta sätt, och bifogat bilder, tidigare på säsongen,

vore intressant att höra hur det funkade.

 

Det var kanske mitt inlägg du tänker på.

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/12660-hur-m%C3%A5nga-kapar-stavarna/page-3

 

http://forumbilder.se/FBLVU/trugor

 

Måste tyvärr erkänna att det aldrig blev av att testa den. Nu lär det väl inte kunna bli förrän Torsdby öppnar portarna i Juni (eller var det Maj?) för min del.

 

Om någon annan är sugen på att testa innan dess kan jag skicka över den mot en rapport hur den funkar. 

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, du är ju matematik professor, kan du tala om hur långa stavar vi får ha?

 

Total förvirring verkar råda??

 

FIS skriver

http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/Cross-Country/05/75/36/GuidelinesEquipmentCC_Poles_English.pdf

 

Rollerski competitions

Due to the fact that athletes on rollerskis are standing higher than on their skis, the maximum pole length must not exceed 83% of the competitor’s body height +5 cm

(max = (h+5)*0,83).

 

Och enligt skidförbundets regler

http://www.skidor.com/globalassets/langdakning/dokument/tavlingarrangemang/regler/2016/tavlingsregler-langdakning-2016_nov.pdf

 

Rullskidstävlingar

I och med det faktum att tävlande kommer högre upp när de står på rullskidor än

skidor på snö så får den maximala längden på staven inte överstiga 83 % av

åkarens kroppslängd + 5 cm

(max = h*0,83 + 5).

 

Skidförbundet har antingen modifierat FIS regler eller helt enkelt skrivit fel.

Link to comment
Share on other sites

Det måste ju vara FIS-regeln som gäller och 5 cm x 0.83 blir 4,1 cm, så i verkligheten blir det + 4 cm för rullskidor. Att man skall lägga till 5 cm på kroppslängden och sen ta 83 % har väl att göra med att det är lättare att avkorta upp och ner beroende på om man hamnar över eller under 0,5

 

ps. Trådskaparen lär få kapa ordentligt på sina 170-stavar, för enl tabellen är hans övre gräns till reminfästningen 158 cm. Tabellen är ett bra hjälpmedel för att se om ens stavar håller sig inom

föreskrivet reglemente, skall skriva ut den och ha som lathund.

Link to comment
Share on other sites

Det måste ju vara FIS-regeln som gäller och 5 cm x 0.83 blir 4,1 cm, så i verkligheten blir det + 4 cm för rullskidor. Att man skall lägga till 5 cm på kroppslängden och sen ta 83 % har väl att göra med att det är lättare att avkorta upp och ner beroende på om man hamnar över eller under 0,5

 

ps. Trådskaparen lär få kapa ordentligt på sina 170-stavar, för enl tabellen är hans övre gräns till reminfästningen 158 cm. Tabellen är ett bra hjälpmedel för att se om ens stavar håller sig inom

föreskrivet reglemente, skall skriva ut den och ha som lathund.

Vad är det för tabell? Aldrig att jag åker med stavar kortare än 165cm. 158cm är som slalomstavar för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar denna tabell, värdena där är till infästningen på remmen och kroppslängd med pjäxor på + 2 cm, vilket blir 159 cm, omräknat till butikslängd ?

Njae, kropplängden i tabellen är väl ändå kroppslängd med pjäxor på, utan andra tillägg. Så står det i alla fall i texten till tabellen. Redigerat: nu trängde det in vad du skrev Volvedin, butikslängd.. En stav märkt 160 är normalt ca 158 mätt enligt FIS-reglerna.
Link to comment
Share on other sites

Njae, kropplängden i tabellen är väl ändå kroppslängd med pjäxor på, utan andra tillägg. Så står det i alla fall i texten till tabellen. Redigerat: nu trängde det in vad du skrev Volvedin, butikslängd.. En stav märkt 160 är normalt ca 158 mätt enligt FIS-reglerna.

Nä, jag menade +2 cm var sultjockleken  och går man då in i tabellen för 192 cm= blir det 159 cm. ? för butikslängd avsåg jag att jag inte vet hur lång en stav på xxx cm till reminfästningen förlängs om man mäter till toppen, varierar väl lite från märke till märke, men 2 cm är väl ett riktmärke som du anger. Nu säljs väl iofs stavar i butik i 0, 2,5 och 5 cm, så det var kanske fel att använda ordet "butikslängd" hade varit bättre med topplängd. Butikslängden är väl intressant då man skall avgöra vilken längd man skall välja, så att man slipper kapa för mycket.

Om vi utgår från mig själv, så är jag 177 cm och om vi säger att pjäxorna bygger på 2 cm så blir det 179 cm. Går jag in i tabellen blir det 149 cm till reminfästningen och då borde jag välja en stav på 152,5 cm i butiken för att kunna kapa den till

min maxlängd, som då borde vara 151 cm. (nu blir det inte aktuellt då mina stavar är 149 cm till toppen och den längden är jag inkörd på både på snö och asfalt)

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för tabell? Aldrig att jag åker med stavar kortare än 165cm. 158cm är som slalomstavar för mig.

Ja då får du hålla dig till endast skejt eller låta bli att tävla så länge du inte är minst 195cm lång.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag skickade tidigare ett mail till Svenska Skidförbundet angående detta, idag fick jag till svar att man ska diskutera detta

under FIS vårmöte 24-27 Maj.

Förslaget är att uppdatera den internationella texten, så det blir som det står skrivet i den svenska regelboken.

D.v.s, (kroppslängd i pjäxor x 0.83) + 5cm, från stavspets till remmens infästning.

Detta var det urspungliga förslaget som skickades in till FIS, men tydligen blev det något missförstånd när dom internationella dokumenten skrevs.

Så vi får väl vänta nån månad till, innan vi får svar på denna fråga...

Link to comment
Share on other sites

Då ska man väl ha trugbladet så nära spetsen som möjligt, men blir spetsen för kort kommer säkert fästet i snön bli för dåligt.

 

Det var nån som hade fixat till sina trugor på detta sätt, och bifogat bilder, tidigare på säsongen,

vore intressant att höra hur det funkade.

Jag fixade ett par liknande trugor, minskade höjden med 15 mm på ett par Swix97. Jag testade dem på en tävling, 30 km klassiskt där jag stakade hela vägen. För det mesta märkte jag ingen skillnad, men på några ställen slant stavarna mer än vanligt. Det var ställen som hade ett tunt täcke av lös konstsnö ovanpå ett hårdare islager. Där nådde spetsen inte ner, så greppet blev dåligt.

 

Åker man i kallsnö eller mer homogen konstsnö tror jag att dessa trugor fungerar lika bra som originaltrugor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...