Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ny skidtunnel invigs i hst

Stina och Ida springer Ramundberget Trail

Tar Petter Northug en ny seger p Blink Classics?

Anton Karlsson till Sockertoppen IF

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vad irriterar ni er på hos andra skidåkare under träning?

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

etabeta

etabeta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Något jag tycker är både tramsigt och omoget är när någon kappåker med en (fast man försöker ta det ganska lugnt läs A1:60-75% av maxpuls) och vid varje krön stoppar upp nästan helt och ger en rejäl lucka. Sedan dyker personen ifråga upp lite senare och låtsas ha haft dåligt glid när det är precis tvärtom och åker lätt ifatt.

Ett otroligt bekräftelsebehov eller vad? Störtlöjligt tycker jag att mörka ifall man har bra glid. Det här har hänt några gånger nu med för mig okända åkare.

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 306 inlägg

Hur mörkar man bra glid? Det behöver jag lära mig.

etabeta

etabeta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Hur mörkar man bra glid? Det behöver jag lära mig.

Lägga sig bak och bromsa eller inte ta sats utför t.ex.

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 306 inlägg

Ok, min rekommendation är att du ändrar strategi från A1 till A3+. Fortsätt sedan långpasset.

etabeta

etabeta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Ok, min rekommendation är att du ändrar strategi från A1 till A3+. Fortsätt sedan långpasset.

Det är en variant, men jag vill ju genomföra träningen som tänkt. Ser det som en svaghet att dras med....

kallep

kallep

Medlem

• Members
  • Pip
  • 237 inlägg

Om vi nu skall återgå till trådens rubrik.
Det som stör mig på träning är när någon kör om mig. Fruktansvärt irriterande. Och det verkar vara ett beteende som breder ut sig. Händer allt oftare nu för tiden.

olle

olle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg

Sticker ut hakan och bekänner att jag stör mig på på både lurlöpare och luråkare. Luråkare kan ställa till trassel om/när de byter spår utan att uppfatta sin omgivning men egentligen störs jag mest av fenomenet i sig. Mitt sura gubbjag tror att träningen blir bättre av ett pass där man har fokus på kroppens signaler. Om man har lurar för att stå ut med långa, monotona pass behöver man träna psyket eller byta idrott.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 755 inlägg

"Elitmotionärer" som i sin jakt för att prestera på vasan saknar både hänsyn och respekt för barn, ungdomar och andra som inte är lika grymma som de själva är. 

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 347 inlägg

Trodde först du skrev om personer som lurades :) 

Ett tillägg till dessa personer är ju att några blir nästan vettskrämda när man kommer och åker/springer om dem, kanske läge då att skippa lurarna och vara mer här och nu...

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 306 inlägg
Jag stör mig på åkare som står i spåret och snapchattar med näsan. Dom får man köra på enligt lag.

Annars försöker jag sluta ge råd till dom jag glider om, det uppskattas inte alltid.

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg
När vuxna åker på vallningsfria skidor utan glid som låter rrrrr-rrrrrr-rrrrrr.

Lappen

Lappen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 456 inlägg
Obefintligheten.

Vinterlycka

Vinterlycka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg
Tänker oftast att ju fler som är ute och rör sig i skidspåren desto bättre, och att besvärligare förhållanden innebär bättre träning. Men det finns särskilt ett undantag;
Skidåkare som inte kopplar sina hundar med följd av oönskat adrenalinpåslag under de sekunder jag inte vet om dessa är på väg att hugga efter mina vader, eller "bara" vill hälsa glatt genom att dregla ner mig. När samma kategori åkare också glatt låter sina hundar springa sönder nykörda mjuka spår gillar jag dem inte jättemycket.

Memiler som inte kan hantera om jag åker fortare eller i samma fart som dem roar mig kanske snarare än irriterar, även om bakgrunden till beteendet förstås är ganska ledsam. Men om jag fick en tia för varje gång det växlats tempo, bytts åkstil, tagits dricka-/fotopauser, lagts in spontanintervaller och andra kreativa lösningar för att rädda egot från traumat av att under ett träningspass inte distansera en medelmåttig kvinnlig skidåkare i spåret... :D

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 523 inlägg

Jag stör mig på alla som har med sina hundar ut i klassiska spår, speciellt om det är nyspårat och hunden river sönder spåren

med sina tassar. Däremot stör jag mig inte på de som kör om, ibland försöker jag hänga på en bit för att få upp tempot, vilket troligen upplevs som störande av de dragande. När jag själv kör om (vilket har minskat i omfattning senaste åren) försöker jag ta mig förbi så diskret som möjligt och väntar alltid till den framförvarande lämnar plats.

Jag måste dock erkänna en sak att det är självförtroendehöjande att köra om om någon som inte bara är ute och motionerar i spåret, dock irriterande om personen i fråga ökar tempot, när man kommer ifatt och sen återgår till sitt tidigare tempo och man snart är ifatt och alls inte är intresserad av att släppa förbi. Då blir det att dra förbi vid sidan och lägga in ett ryck. Men i normalfallet brukar det väldigt sällan vara några problem, då man samsas i spåret. :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 347 inlägg

Ibland tycker jag det är skönt att vilsamt ta rygg på någon jag kämpat länge på att komma ikapp. Antingen är h*ns tempo lagom, eller så kanske jag vill hämta mig lite innan jag kör om. Då är det en besvikelse när den personen direkt stannar upp och släpper förbi mig - jag som hade tänkte ligga på rulle ett tag!

Å andra sidan kan jag tycka att det är jobbigt att ha nån som lägger sig i rygg på mig utan at gå om. Kan inte undvika att försöka pressa mig att öka lite för att se om den personen släpper. (Vi pratar träning ...)

Aldrig blir man riktigt nöjd:-)

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 306 inlägg

Jag försöker glida förbi så fort som möjligt när jag kommer upp i rygg. Hur jag själv skulle reagera på att ha en åkare i ryggen har jag svårt att föreställa mig.

Mange86

Mange86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

Det som jag stör mig på (och nästan innebär stopp inkl. kalsongbyte) är när hund-skidåkarna inte vrålar innan de ska passera. Det går så fruktansvärt fort när de swischar förbi. Ett välplanerat tjut innan de kommer upp bakom en innebär ju att man hinner kliva åt sidan om skatespåret är smalt :) (De flesta jag stött ropar, de få som inte gör det skrämmer livet ur mig)

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 313 inlägg

Det som jag stör mig på (och nästan innebär stopp inkl. kalsongbyte) är när hund-skidåkarna inte vrålar innan de ska passera. Det går så fruktansvärt fort när de swischar förbi. Ett välplanerat tjut innan de kommer upp bakom en innebär ju att man hinner kliva åt sidan om skatespåret är smalt :) (De flesta jag stött ropar, de få som inte gör det skrämmer livet ur mig)

Skrämma livet ur dig, händer ju bara en gång :)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 146 inlägg
Folk som tror att skejtytan är en gruppsamlingsplats, och alltid blir lika förvånde när det kommer någon som vill åka just där de står och snackar.

Vinterlycka

Vinterlycka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Folk som tror att skejtytan är en gruppsamlingsplats, och alltid blir lika förvånde när det kommer någon som vill åka just där de står och snackar.

Bäst hittills - en barnfamilj som slagit sig ner på liggunderlag och var i full färd med att tända grillen. :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar