Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Silfver och Smskar fixade ny IFK Ume-dubbel

Smskar och Fahln masstartvinnare i Torsby

Dubbelt IFK Ume i Torsbyrullens sprintprolog

Elva lopp i Ski Classics 2017/2018

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vad irriterar ni er på hos andra skidåkare under träning?

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg
Okej jag får väl bidra dårå :)

Det finns EN sak som gör mig fruktansvärt förbannad. Så förbannad att jag nästan hamnat i handgemäng med en gubbe en gång i skidhallen. Folk som åker klassiskt, nej fel av mig,klasssikt skidåkning har fem växlar ;) personer som åker stakning i skatebädden. Alltså inte gör en omkörning utan använder skejtytan till att staka på. Jag vet inte varför detta görs. Är det nåt macho gorillabeteende? "Jag-är-liksom-för-stark-för att-åka-i-spåren-titta-på-mig". Problemet blir att dom är i vägen för oss skejtare. I 9 fall av 10 går skejt fortare och då hamnar dom i vägen. Jag som åker fritt vill ju inte skejta över klassiska spåren och förstöra dom! Detta förstod dock inte talibanstakaren i hallen utan skulle prompt åka vidare i skejtbädden. Problemet som är lika stort är också att bädden blir spårig och svår att kontrollera när fler apar efter talibanstakaren ( alltid herrar 35-50år ,överrepresenterade i led1-3)
Men det är lite av en parodi egentligen. Låt oss säga att fler fler börjar åka stakning i skejtbädden. Då tvingas ju jag som åker fritt att skejta över spåren när jag ska om. Till slut blir hela ytan en skejtbädd. Då tänker pistören att det inte är nån idé att göra spår. Och till slut har vi bara en enda bred fil av skejtbädd :) och då kanske nåt vasasnille börjar tänka, "men herregud, vad är det vi håller på med? Stå här o staka sig blå när man KAN använda benen för att ta sig fram fortare? " det slutar med att vi spolar klassiska stilen helt som i skidskytte!
Tack för ordet. Nu känns det bättre :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 181 inlägg

På den gamla onda tiden då det ofta var endast skoterspårat enkelspår med lössnö på sidorna så fanns det ju en hel del beteenden man kunde irritera sig på på träning. Främst åkare som inte gick ur spår för snabbare åkare. För det var i praktiken omöjligt att komma om ens den långsammaste ankfamilj i en halvmeter lössnö. Likaså så var det totalt livsfarligt att tvingas ut i lössnön i hög fart utför för att åkare uppför inte gick ur spår. Men i dagens maskinpreparerade spår med skatebädd bredvid och gott om plats mellan spåren så finns det inte mycket orsak att irritera sig på andra, det är ju bara att åka om.

Men visst, några beteenden skulle jag gärna slippa:

-Folk som stannar på skymda platser i nerförsbackar. Nej, det är ingen ursäkt att man har ramlat. Undan fortast möjligt så inte fler riskerar att ramla.

-Folk som saxar sönder spåren i slakmotor.

-Folk som bromsar sönder spåren utför.

Så finns det ju de där beteendena som man mer är förundrad över. Jag är ju av den fasta övertygelsen att man blir bra på det man tränar. Och något jag sett mycket i vinter är folk som stakar på platten och åker något slags primitiv skate uppför. Undrar hur det ser ut när dom tävlar?

Våga vägra att spåra dubbelklassiskt!

MikaelBerglund

MikaelBerglund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

I Umeå är det ett veritabelt krig mellan skidåkare och folk som promenerar i SM-spåren på Stadsliden. Jag blir så innihelvete förbannad på folk som valsar omkring i spåret när man kommer i god fart utför. SM-spåren har kvicka utförslöpor och skarpa kurvor. I en kurva, direkt efter en backe när man vänder uppför igen, möter jag en barnfamilj på skrana som åker utför i uppförsbacken. Hade jag varit lite snabbare hade det smällt. 

paramedic

paramedic

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Tycker att jag oftast är glad över att människor är ute och åker skidor men när jag ser någon som åker mot åkriktningen. Usch. Då får de reda på att nu gör ni banne mig fel, och nästa gång kör jag över er i ren protest. 

Fattar inte riktigt varför det är svårt att förstå åt vilket håll man ska åka. Rätt är rätt och fel är fel.

2016/2017 - Maj - April, 290h. Vasan sub5. 

2017/2018 - Maj - ....              Vasan top500?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 178 inlägg
Hm inser att jag nog skapar en del irritation:) inte en chans att jag släpper en rygg som
går om uppför Mittåkläppen (tills jag kräks) har alltid trott att nerför väjer för uppför och ibland kommer lite tekniktips till ngn som inte frågat. Ska nog sluta med det här, fast ryggarna blir svårt:) Själv retar jag mig nog bara på när man saxat sönder backer, slakmotor och kanske ännu mer brantbackar som kräver fullt fokus

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 764 inlägg

Ok rensat några inlägg. Försök hålla er något sånär till ämnet.

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 267 inlägg

Jag har lagt märke till en alldeles speciell gångart. Personer som ska snedda över spåren (till fots) och blir påkomna. De går plötsligt med en struttande "lätt" gång. Lite grand på tå som om det skulle göra saken bättre. Som för att visa att de vet att man inte ska gå i spåren och att de tar frågan på största allvar genom att trippa lite lätt istället. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 365 inlägg

Det enda jag egentligen brukar reflektera över i negativ mening är den ständigt aktuella frågan "Vet han hur det ser ut när han åker?" 100% 'han' här i regel. I de där fallen när vederbörande gör nåt helt märkligt, typ kör med en bredd på tre meter med stavarna i återföringen och sånt. 

Man vill liksom bara lite stillsamt flika in att "Du vet att ingen annan skidåkare gör sådär va? Alltså inte en enda jävel nånstans. Är det medvetet, eller är du bara dum i huvudet?"

------------------
- Hel och ren? -

NiclasS

NiclasS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 59 inlägg

Folk som promenerar i spåren gör mig förbannad. Folk som byter spår utan att "titta i backspegeln" eller helt ignorerar trafikvett undrar jag också hur de tänker, men de som promenerar i spåren och dessutom argumenterar emot när jag frågar varför de promenerar i spåren. Blir arg bara jag tänker på det :angry:

Annars njuter jag i skidspåren och tänker positiva tankar

Zenith

Zenith

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Skejtande gubbar som har helt usel eller "hembakad" teknik och dålig balans och som lämnar vänstra sidan av skejtbädden oanvänd och skär sönder spåret med den högra skidan.

Tanter som talar i mobilen och inbillar sig att dom bryter inte mot regeln att inte stanna och stå i spåret genom att liksom gå med skidor med stavarna i andra handen.

Småbarn som har mammor eller pappor som anser att ett flackt parti strax efter en "blind" utförsbacke i en tävlingsbana är en lämplig plats att ge sitt barn elementärä lektioner i skidåkning och som har en ännu yngre syskon i en barnvagn som står mitt i skejtbädden (och en golden retriever eller en annan hund i flexikoppel).

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg
När jag åker längdskidor irriterar jag mig på att bli raderad från internetforum
Återinför skejtvasan

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 146 inlägg

Okej jag får väl bidra dårå :)

Det finns EN sak som gör mig fruktansvärt förbannad. Så förbannad att jag nästan hamnat i handgemäng med en gubbe en gång i skidhallen. Folk som åker klassiskt, nej fel av mig,klasssikt skidåkning har fem växlar ;) personer som åker stakning i skatebädden. Alltså inte gör en omkörning utan använder skejtytan till att staka på. Jag vet inte varför detta görs. Är det nåt macho gorillabeteende? "Jag-är-liksom-för-stark-för att-åka-i-spåren-titta-på-mig". Problemet blir att dom är i vägen för oss skejtare. I 9 fall av 10 går skejt fortare och då hamnar dom i vägen. Jag som åker fritt vill ju inte skejta över klassiska spåren och förstöra dom! Detta förstod dock inte talibanstakaren i hallen utan skulle prompt åka vidare i skejtbädden. Problemet som är lika stort är också att bädden blir spårig och svår att kontrollera när fler apar efter talibanstakaren ( alltid herrar 35-50år ,överrepresenterade i led1-3)
Men det är lite av en parodi egentligen. Låt oss säga att fler fler börjar åka stakning i skejtbädden. Då tvingas ju jag som åker fritt att skejta över spåren när jag ska om. Till slut blir hela ytan en skejtbädd. Då tänker pistören att det inte är nån idé att göra spår. Och till slut har vi bara en enda bred fil av skejtbädd :) och då kanske nåt vasasnille börjar tänka, "men herregud, vad är det vi håller på med? Stå här o staka sig blå när man KAN använda benen för att ta sig fram fortare? " det slutar med att vi spolar klassiska stilen helt som i skidskytte!
Tack för ordet. Nu känns det bättre :)

Det händer att jag gör så, speciellt när jag kör stakintervaller. För min del handlar det om att stavfästet i det klassiska spåret är så slitet och löst att man inte kan trycka på alls i stakningen där. Då går man ut i skejtytan och får mycket bättre stavfäste (och riskerar inte att bryta staven i något stavhål). Jag ligger dock inte och kör så varv efter varv, (om det inte är fullt av barnfamiljer i det vanliga spåret), för då blir det ju lätt ett spår efter skidorna som stör när man kör skejt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg

Det händer att jag gör så, speciellt när jag kör stakintervaller. För min del handlar det om att stavfästet i det klassiska spåret är så slitet och löst att man inte kan trycka på alls i stakningen där. Då går man ut i skejtytan och får mycket bättre stavfäste (och riskerar inte att bryta staven i något stavhål). Jag ligger dock inte och kör så varv efter varv, (om det inte är fullt av barnfamiljer i det vanliga spåret), för då blir det ju lätt ett spår efter skidorna som stör när man kör skejt.

Anser du att skejt hör hemma i de klassiska spåren?
Återinför skejtvasan

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 146 inlägg

Anser du att skejt hör hemma i de klassiska spåren?

Nej.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg

Nej.

ah ok du tänker så. Punkt.
Återinför skejtvasan

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Är inte bädden bredvid det klassiska spåret till för fristil ? I fristil är det fritt att välja teknik alltså även att staka.

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg
En annan störande sak är när någon förälder tycker det är en bra idé att gå på tur i ett redan ansträngt golfbanespår, vi kan säga i Mälardalen, med en pulka efter sig som raderar spåret helt.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 146 inlägg

ah ok du tänker så. Punkt.

Så tänker nog de flesta. Skejtskär i ett klassiskt spår förstör spåret ganska snabbt. Stakning i en skejtbädd ger i många snöförhållanden ingen åverkan alls på bädden.

Är det mjukt så att det blir tydliga parallella spår efter skidorna i skejtbädden när man stakar tycker jag också att det är fel att åka där. Det försämrar bädden.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg

Är inte bädden bredvid det klassiska spåret till för fristil ? I fristil är det fritt att välja teknik alltså även att staka.

Helt fel naturligtvis. Det heter fristil. Och inte fri stil. Finns ingen i världen som väljer att staka om tekniken är fristil. Men jag förstår att du vill göra dig lustig över namnet. Tyckerdock inte du har nån poäng alls. Du som skejtar mycket borde varit med om detta fenomen. Särskilt på elljusspår eller i skidome. Jag är av bestämd åsikt att bäst för alla och alla stilar, är om dom som åker klassiskt gör det ispåren och dom som åker fristil gör det i skejtbädden.
Återinför skejtvasan

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 282 inlägg

Fri stil är en utökning av klassisk stil, dvs du får även skejta. Jag vet dom som genomfört fristilslopp med fästvallade skidor. Det finns ingen "tjuv-diagonal".

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar