Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

S hr snder Vinterstudion 2017-2018

Styrketrning fr motionrer

Worldloppet TV Magazine Episode #3

Vrldsrekordhllaren trnar med ungdomar i Vldalen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vad irriterar ni er på hos andra skidåkare under träning?

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 353 inlägg
Från FIS regelverk

310.2 Technique Definitions
310.2.1 Classical Technique
310.2.1.1 Classical technique includes the diagonal techniques, the double poling techniques, herringbone techniques without a gliding phase, downhill tech- niques and turning techniques.
310.2.1.2 Single or double-skating is not allowed.
310.2.1.3 Turning techniques comprise steps and pushes in order to change direc- tions. Where there is a set track, turning techniques with pushing are not allowed. This will also apply to competitors skiing outside of the set track.
310.2.2 Free Technique
Free technique includes all Cross-Country skiing techniques

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 881 inlägg

Helt fel naturligtvis. Det heter fristil. Och inte fri stil. Finns ingen i världen som väljer att staka om tekniken är fristil. Men jag förstår att du vill göra dig lustig över namnet. Tyckerdock inte du har nån poäng alls. Du som skejtar mycket borde varit med om detta fenomen. Särskilt på elljusspår eller i skidome. Jag är av bestämd åsikt att bäst för alla och alla stilar, är om dom som åker klassiskt gör det ispåren och dom som åker fristil gör det i skejtbädden.

Jag åker nästan enbart fristil (men stakar ibland en del under skejtpass trots att "ingen i världen" gör det..) och visst händer det att folk både stakar och skejtar på skejtbädden. Om nån åker långsammare åker jag förbi, oavsett om det innebär att jag får gå in i det klassiska spåret och staka några stavtag eller kan fortsätta skejta. Så länge folk åker skidor i spårbredden (istället för att promenera etc) ser jag sällan någon anledning att hetsa upp mig över andras åkning. Jag har också svårt att se hur en stakåkare skulle kunna åstadkomma spår i skejtbädden som skulle vara ett problem för oss som skejtar. Så för mig så kvalificerar det där definitivt in som veckans I-landsproblem.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 797 inlägg

När någon som ligger bakom i en utförsbacke skruvar upp TBS-trugan. Det är väl mer ett skämt men på tävling blev man nog irriterad.  :ph34r:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 623 inlägg

Helt fel naturligtvis. Det heter fristil. Och inte fri stil. Finns ingen i världen som väljer att staka om tekniken är fristil. Men jag förstår att du vill göra dig lustig över namnet. Tyckerdock inte du har nån poäng alls. Du som skejtar mycket borde varit med om detta fenomen. Särskilt på elljusspår eller i skidome. Jag är av bestämd åsikt att bäst för alla och alla stilar, är om dom som åker klassiskt gör det ispåren och dom som åker fristil gör det i skejtbädden.

Min avsikt var inte att göra mig lustig, tänkte inte ens på vad du hade för stavning. Jag kan hålla med dig att det kan finnas situationer, där man inte bör staka på skejtbädden tex om det slår om till kraftigt töväder och snön mjukas upp, men då är det iof inte så bra att skejta heller speciellt om det skall slå om till kallare väder och bädden fryser till med självstyrande spår. Samma problem kan uppstå, när det varit dubbla klassiska spår och man gör om ena sidan till skejtspår, väldigt störande om man inte lyckts få bort det klassiska spåret riktigt.

På mitt elljusspår promenerar upp till 50 personer/dygn på skejtsidan och så länge det är kallt samsas jag med promenörerna bra, de hjälper till att preparera skejtsidan då de denna del är lågprioriterad. Fast slår det om till kraftigt töväder blir det problem med djupa skoavtryck från de som springer runt spåret, det irriterar mig väldigt mycket, då det borde finnas bättre underlag att springa på.

En annan sak som jag irriterar mig på är när det kommer nysnö och skidåkare gör egna spår i mitten av elljusbanan och då går promenörerna på var sin sida om spåret och det är omöjligt att skejta utan att förstöra spåret i mitten. Ibland har jag blivit så irriterad att jag skejtat ändå för att visa att det är fel ställe att

spåra upp ett nytt spår.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 372 inlägg

När någon som ligger bakom i en utförsbacke skruvar upp TBS-trugan. Det är väl mer ett skämt men på tävling blev man nog irriterad.  :ph34r:

Hur sjutton lyckas nån med det?  :huh:

Mina TBS sitter som berget.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2018: Stafettvasan | Nattvasan | Skarverennet?

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 797 inlägg

Hur sjutton lyckas nån med det?  :huh:

Mina TBS sitter som berget.

Har du smenävar går det att hålla i runt staven och gänga upp mellan fingrarna. ;) Det är lite olika hur hårt de sitter, en del inte så värst.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

I Umeå är det ett veritabelt krig mellan skidåkare och folk som promenerar i SM-spåren på Stadsliden. Jag blir så innihelvete förbannad på folk som valsar omkring i spåret när man kommer i god fart utför. SM-spåren har kvicka utförslöpor och skarpa kurvor. I en kurva, direkt efter en backe när man vänder uppför igen, möter jag en barnfamilj på skrana som åker utför i uppförsbacken. Hade jag varit lite snabbare hade det smällt. 

Jag besökte Umeå och Stadsliden för ett par år sedan. I Stockholm är jag sedan lång tid van med idioter som använder stans enda preparerade halvkilometer på Gärdet till att rasta sina hundar eller åka kälke, ändå blev jag fullständigt förfärad över mängden hundar och framförallt fotgängare längs de annars helt otroliga SM-spåren i Umeå (Sveriges roligaste skidspår?).

Det överstiger mitt förstånd! Det finns ju oändliga mil med trottoarer, gångvägar och strövstråk! Varför ska man ut och stampa sönder de nuförtiden högst begränsade möjligheterna till skidåkning!  :angry:

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Om jag håller mig till ämnet, skidåkare i skidspåret och bortser från icke-skidåkare i skidspåret.  ;)

1. Gubbar (i alla åldrar) som anser att det är de som åker långsammare som ska visa hänsyn.
Det är ju precis tvärt om, så som Bamse säger "är man stark måste man vara snäll".
Jag tycker själv att jag håller ett rätt högt tempo och måste därför skämmas extra mycket eftersom att många säkerligen blandar ihop mig med "alla de där, som tror att de är allt det där".  :( 

2. Humorlösa sur-gubbar (temat med gubbar fortsätter). Ibland kan det vara riktigt tjockt i spåren i och kring Stockholm (går det att åka är det många som vill åka) och då kan det uppstå lite dråpliga situationer ibland. Vissa tar det med ett leende och en vänlig nickning...andra inte.  :huh: 

3. Snusare som lägger ut snus i spåret (min gissning är det kan vara gubbar i farten även här).  ;)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 540 inlägg

Jag åker nästan enbart fristil (men stakar ibland en del under skejtpass trots att "ingen i världen" gör det..) och visst händer det att folk både stakar och skejtar på skejtbädden. Om nån åker långsammare åker jag förbi, oavsett om det innebär att jag får gå in i det klassiska spåret och staka några stavtag eller kan fortsätta skejta. Så länge folk åker skidor i spårbredden (istället för att promenera etc) ser jag sällan någon anledning att hetsa upp mig över andras åkning. Jag har också svårt att se hur en stakåkare skulle kunna åstadkomma spår i skejtbädden som skulle vara ett problem för oss som skejtar. Så för mig så kvalificerar det där definitivt in som veckans I-landsproblem.

Har du besökt Skidome nån gång?
Jag ser inte folk som promenerar i spåret som ett problem för mig. Tror jag aldrig har sett det. Därför är jag så löjlig att jag ska utse det som "veckans i-landsproblem" ( därför det inte är det för mig )
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 881 inlägg

Har du besökt Skidome nån gång?
Jag ser inte folk som promenerar i spåret som ett problem för mig. Tror jag aldrig har sett det. Därför är jag så löjlig att jag ska utse det som "veckans i-landsproblem" ( därför det inte är det för mig )

Nej, jag har aldrig besökt Skidome. Hur så?

Puky

Puky

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Om jag håller mig till ämnet, skidåkare i skidspåret och bortser från icke-skidåkare i skidspåret.  ;)

1. Gubbar (i alla åldrar) som anser att det är de som åker långsammare som ska visa hänsyn.
Det är ju precis tvärt om, så som Bamse säger "är man stark måste man vara snäll".
Jag tycker själv att jag håller ett rätt högt tempo och måste därför skämmas extra mycket eftersom att många säkerligen blandar ihop mig med "alla de där, som tror att de är allt det där".  :( 

2. Humorlösa sur-gubbar (temat med gubbar fortsätter). Ibland kan det vara riktigt tjockt i spåren i och kring Stockholm (går det att åka är det många som vill åka) och då kan det uppstå lite dråpliga situationer ibland. Vissa tar det med ett leende och en vänlig nickning...andra inte.  :huh: 

3. Snusare som lägger ut snus i spåret (min gissning är det kan vara gubbar i farten även här).  ;)

Du får leta rätt på ett gubbfritt spår. :)

Hej! Jag är en sport- och idrottsfantast som helst av allt sitter på sin cykel 24/7. Om vintrarna blir det dock massvis av skidåkande!

Tungviktaren

Tungviktaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Jag irriterar mig på folk som stannar till för att dricka eller fixa något med bindnigen och inte inser att stavar med kontrollrem lätt är ivägen för andra.

Jag irriterar mig också på folk som inte betalar spåravgiften när de kör på spår som sköts ideelt.

(här har jag dock lite dåligt samvete eftersom jag själv åkt utan att betala i tex Mora och Grönklitt, men jag skulle aldrig få för mig att åka i tex Haninges konstsnöspår utan att betala spåravgiften).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar