Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa skin-skidorna. Rea nu eller invänta 17/18-nyheterna?


Hank

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Någon som vet vad det är för skillnad på Fischer Twin Skin Comp och Twin Skin Team? Har googlat massor men hittar ingen vettig info. Det är störande av Fischer att inte ha en komplett lista på sin hemsida med samtliga modeller som de säljer.

 

https://intersport.se/produkter/fischer-twin-skin-langdskida-p303826

147739474273352613.png

 

 

https://xxl.se/fischer-xc-skis-skin-twin-team-16-17-vallningsfri-langdskida-klassisk/p/1122582_1_style

9378375630878_1122582_Re_jpg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju lite av en periodare, vilket säkerligen är rätt vanligt bland de flesta utom de allra mest inbitna skidfantasterna. Men nu när kylan börjar göra sig påmind har skidsuget kommit åter och så min köplust... :) 

 

Sitter med avtryckarknappen på 2018 Twin skin race från Pölder, men är osäker på hur jag ska klassificera min nivå på åkning osv. Spontant tänker jag att jag ska sätta "grym" och min normalvikt avrundad uppåt, dvs 75 kg. Väger vanligen kring 73 kg utan kläder. Men vad betyder "grym"? Det är ju väldigt diffust hur man ser på sin egen åkförmåga, samt vad man gillar. Jag är väl typ lika orolig för att få skidor med för dåligt glid som skidor med för dåligt fäste, även om jag har svårt att tro att det blir så där riktigt bakhalt som det kan bli när man smörebommar ibland. 

 

Vad skulle ni säga, var ligger största risken? Är det att få för mjuka skidor som glider kasst? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Slog till o köpte skinsskidor, med probindningar som man kan flytta med handen utan några verktyg, helnöjd!

 

Det fina var att jag provade en medelbrant backe med olika inställningar på bindningarna. Med läget "max fäste" kunde jag nästan älga upp för backen. Sedan åkte jag samma backe med maximalt glid inställt på bindningen. Då hade jag en massa släpp och det var nästan omöjligt att ta ut stegen.

 

Gissa om det är roligare att knäppa några snäpp på bindningarna istället för att ha olika vallor med sig och behöva valla om skidor...

Link to comment
Share on other sites

Slog till o köpte skinsskidor, med probindningar som man kan flytta med handen utan några verktyg, helnöjd!

Det fina var att jag provade en medelbrant backe med olika inställningar på bindningarna. Med läget "max fäste" kunde jag nästan älga upp för backen. Sedan åkte jag samma backe med maximalt glid inställt på bindningen. Då hade jag en massa släpp och det var nästan omöjligt att ta ut stegen.

Gissa om det är roligare att knäppa några snäpp på bindningarna istället för att ha olika vallor med sig och behöva valla om skidor...

Roligt! Vad köpte du för skidor och vilken butik var så duktig och plockade rätt skidor för dig?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Egentligen hade jag inte tänkt köpa fler skidor i mitt liv, men idag stack jag in på en sportaffär, som har superrea inför en planerad nedläggning. De hade ett par Salomon Equipe Rc 206 cm skinskidor med värdena HBW 1,64 och FBW 0,59, antar att det är halv- resp helvikt. Jag gjorde ett snabbtest på plattan och det var spann på dem med båda fötterna på och de nöp uppe på tån. Jag har en morgonvikt på 81,5 kg, vilket med kläder o utrustning borde bli 84-85 kg och på skidorna stod 80 kg.

Vad tror ni, kan de här skidorna fungera som skinskidor för mig ?

Link to comment
Share on other sites

Jättesvårt att svara på, provade ett par Fischer för ett par år sedan som var märkta 85kg, jag väger 70kg, och dom hade jag bergfäste med, likaså med Madshus Terrasonic Intelligrip märkta 80kg.

Men förra vintern fick jag testa ett par nya Salomon Skin som började säljas till denna säsong, som var märkta 74kg, och dom hade jag lite tjuvsläpp på i spåret, men gick jag bredvid så var det bra bett, och ett fantastiskt glid.

Representanten sa att dom gjort dessa skinskidor så att det skulle bli bra om valde skidor efter sin egen vikt.

Link to comment
Share on other sites

Yes, jag slog till efter en del tester. På halvvikt slutade spannet en bit framför där skinnet slutar och på helvikt (ett ben på hela foten) var det ett litet område framför tån där det gick att dra bladmåttet 0,30. Eftersom de är 206 cm skulle jag behöva flytta fram bindningen 4 cm för att få 201-känsla på skidorna och vad jag såg blev inte spannet kortare framtill med tårna 4 cm framför balanspunkten, frågan är bara om skinnet tar i med foten längre fram. Jag har ju inte flyttbara bindningar, så jag får testa med att tejpa fast bindningen, innan jag skruvmonterar dem.

Skall ta av plasten och testa på parkettgolvet hemma (ser nu att det står 80-95 kg, men enl GS ovan kan man inte gå på det), mest intresserad av hur det ser ut i "diagonalläget".

Flexen kunde varit lite bättre, 5 cm under foten med dem ihopsatta, "rossarna" ligger på 6,5-7 cm, men man kan inte få allt för det priset.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tre par Ross X-ium, två par 203 och ett par 208. Jag köpte 208:orna först och monterade dem i balanspunkten. Efter några år köpte jag de andra två kortare skidorna och började då tycka att 208:orna kändes lite svårmanövrrerade och beslöt att flytta fram bindningen. Jag monterade så att främre brättena blev lika och det innebar 3 cm framför balanspunkten. Skidorna blev bättre och jag har inte märkt att fästvallan påverkat glidet mot tidigare och åkkänslan är ung som på 203:orna.

Jag tänker tejpa  bindningarna först i balanspunkten och sen + 3cm och se om det är någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper dina ross x-ium osedda. Du kan även få ett par skidor med heltäckningsmatta under i inbyte.

Jag räknar kallt med att trenden dör (igen) inom kort då bra fäste är en dålig upplevelse med dåligt glid.

De är inte till salu; två par har 4 vasaloppsmärken på och de nyaste ett märke. Mina white base tänkte jag skänka till min son tillsammans med skinskidorna efter "karriären", de andra två är museiföremål, som jag kan ta fram och titta på, när jag sitter i gungstolen. :rolleyes:(så här ser jag ut, då jag ber Gud om tillåtelse att drömma lite om den tid som varit)

Link to comment
Share on other sites

Gjort kompl test av skidorna idag med pjäxor på. Med tån i balanspunkten slutar spannet 7 cm framför skinnet och tån  3 cm framför bp 5 cm framför skinnet, när jag står i glidposition, Det indikerar att det borde fungera med bp+3cm speciellt som spannet hamnar likartat som på Ross-skidorna (208) Har även lite luft framför tån i "diagonalläget" ung samma oavsett placering av foten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...