Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa skin-skidorna. Rea nu eller invänta 17/18-nyheterna?


Hank

Recommended Posts

Med småbarn och mestadels stockholmsföre har jag i år nästan bara kört skate för att jag inte orkar hålla på med fästvalla. Men det är ju egentligen rätt kul med klassiskt också och nu har jag börjat snegla mer och mer på skin-skidor. 

 

Min fundering är vad som är bästa skinskidan just nu (för en rimlig peng) och om det är värt att köpa årets modeller på rea eller om man ska invänta några fantastiska nyheter till nästa säsong.

 

Jag är en hygglig motionär (ÖS <6 h) och tänker mig skidorna primärt för träning. Jag blir extremt frustrerad när materialet/förutsättningarna är dåliga, så jag vill inte åka runt med skidor som känns värdelösa... :)

 

Fischer Twin Skin race har jag sett för 2800 och min magkänsla säger tummen upp på det, vad säger ni? Hur kinkigt är det med spann på skinskidor? Är det värt 700kr extra och köpa från tex Pölder med stort urval av skidor och skiselector? 

Link to comment
Share on other sites

Spannet, är om möjligt, ännu viktigare på en skin skida. Hittar du ett par av Twin skin, Ross R-skin eller liknande så kan du slå till redan nu. Tror inte att kommande års skidor är så mycket bättre som priset antyder. Kan nog vara värt att köpa av en handlare med någon form av spanngaranti även om det blir några kronor dyrare.

Tänk på att det kan ta några pass innan du "slitit" in skindelen.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska köpa Fischers Twin Skin så var noga med att det är årsmodell 16/17, då de förbättrat spannkurvan till i år. Jag fick lämna tillbaka ett par av föregående årsmodell där pälsen låg i trots rätt uttaget spann av duktig handlare. Efter att ha provat några olika modeller har mitt val nu fallit på Salomons Equipe RC Skin - trots att jag enbart har Fischer i övrigt i skidparken. Har använt denna skida betydligt mer än förväntat under vintern, och är riktigt positivt överraskad över både fäste och glid. Riktigt trevlig skida dessutom till bra pris. Jag har tagit ut mina för min vikt (62) +10 kg, och min uppfattning är att man med fördel kan välja ett lite hårdare spann om man har skaplig diagonalteknik och lite gung i skakningen. Och ja, jag skulle absolut se till att handla skinskidor av en handlare som kan sin sak. Mina två cent. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för input. Japp, det är 16/17-modellen jag kollat på. För visst är det bara den som är svart och heter "race"? Det finns en hel del Twin skin pro på rea, men det har jag utgått från är en äldre modell. 

 

Vinterlycka: Provade du även Fischer Twin skin race när du valde Salomon? Hur mycket väger du och hur lång är du? Tänkte om det kan spela roll för vilka skidor som passar bäst. 

 

Skistart hade ju riktigt bra pris på Salomon och känns ju som en seriös ÅF. Bör man välja "Träning/Tävling Elit" eller "Motion" där?

Link to comment
Share on other sites

Tack för input. Japp, det är 16/17-modellen jag kollat på. För visst är det bara den som är svart och heter "race"? Det finns en hel del Twin skin pro på rea, men det har jag utgått från är en äldre modell. 

 

Vinterlycka: Provade du även Fischer Twin skin race när du valde Salomon? Hur mycket väger du och hur lång är du? Tänkte om det kan spela roll för vilka skidor som passar bäst. 

 

Skistart hade ju riktigt bra pris på Salomon och känns ju som en seriös ÅF. Bör man välja "Träning/Tävling Elit" eller "Motion" där?

 

Fischer kom med Twin Skin Race för en eller två säsonger sedan. Jag tror inte att designen har ändrats sedan ifjol, den var svart även då - däremot har de fått bättre ordning på spannkurvan. (Twin skin pro är en annan, enklare skida.)

 

Jag provåkte både årets Twin Skin Race och Equipe RC skin, men kan inte göra en riktigt rättvis jämförelse eftersom Fischerskidan var avsedd för runt min vikt medan Salomonskidan var avsedd för 70-80 kg. Det kan absolut vara som du säger, att det varierar vilken skida som är trevligast beroende på längd/vikt - jag kan bara uttala mig utifrån mina 165 cm/62 kg. 

 

Skistart borde du kunna föra en bra dialog med kring hur mycket du vågar gå upp i spannet jämfört med din faktiska vikt, och om de har en lämplig skida för dig kvar i lager, tycker jag. Jag hade ringt dem.

Link to comment
Share on other sites

Tack för värdefulla tips. Ska kolla med Skistart och resonera lite angående lämplig hårdhet, men det är som du säger möjligt att man kan gå upp i styvhet. Med tanke på den andra tråden om reaskidor och kvalitet etc blir man ju dock lite tveksam till att köpa skidor på rea. :)

Link to comment
Share on other sites

Min kompis köpte Madshus Skin förra året, men han är inte nöjd med dem. Jag tror de är uttagna på hans vikt, vilket kan vara orsaken till att han inte får dem att gå. Läste i en annan tråd en nöjd åkare som gått upp i spannvikt - frågan är bara hur mycket ?

Link to comment
Share on other sites

Vid vilka fören funkar skinskidorna bra? När det är lite minusgrader så är det så pass lättvallat så då kan jag tänka mig att avsätta tid för vallning. Vid krångligare förhållanden runt nollan där det ibland är grovt och ibland nysnö, ibland ett par plusgrader och ibland någon minusgrad, då skulle jag gärna slippa att valla. Funkar skinskidorna bra i den typen av förhållanden? 

Link to comment
Share on other sites

Vid vilka fören funkar skinskidorna bra? När det är lite minusgrader så är det så pass lättvallat så då kan jag tänka mig att avsätta tid för vallning. Vid krångligare förhållanden runt nollan där det ibland är grovt och ibland nysnö, ibland ett par plusgrader och ibland någon minusgrad, då skulle jag gärna slippa att valla. Funkar skinskidorna bra i den typen av förhållanden? 

 

Min erfarenhet är ungefär den här;

*I kall, kärv nysnö är fästet (föga förvånande) gott, men glidet såpass lidande att jag hellre väljer ett par vallningsbara skidor med några lager blått el grönt fäste (det är ju, som du säger, snabbt och lätt ordnat).

*På blankis är fästet inte jättedåligt, men heller inte det bergbett jag upplever i övriga förhållanden.

* När det ligger lite fin, kall nysnö över klisterspår har jag känt tendens till att skinnen hugger ibland. Jag upplever det inte värre, snarare bättre, än om jag istället hade åkt på täckt klister (beror förstås delvis på kunskapen hos åkaren/vallaren...  B) ).

*I sugföre går mina skidor trögt, men jag tror det beror mer på strukturen (jag kör på fabriksslipen) än på skinnen. Tycker inte de går märkbart sämre än ett par universalträningsskidor, men defo skillnad mot varmslip och 2 mm rill.

 

Sammantaget tycker jag de är ett bra alternativ för träning i alla förhållanden utom kärv nysnö. I skräpiga klisterspår är de överlägsna. Men deras styrka kommer väl särskilt fram när föret varierar från dag till dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag har en hel del frågor om skinsskidor. Anledningen till att man vill ha skins är för att slippa fästvalla. Det jobbigaste med fästvalla är väl att hålla på med klister speciellt eftersom det är olika fören från dag till dag. Motivera och separera gärna svaren så det framgår om ngt har betydelse endast för tävling eller om det också har betydelse för träning.

 

1) Fungerar skins bra i klisterfören? 

 

2) Vad är skillnaden jämfört med tejp, är det samma fören som fungerar med tejp och skinsskidor och isåfall vilka fören fungerar inte bra? 

 

3) Hur viktigt är det att ha ställbar bindning med skins skidor (rottefella med NIS platta), eftersom man inte kan variera fästet annars.

 

4) Finns det skins som är bra nog för tävling för motionärer led "VL 5-9 nivå typ" eller ska man helt enkelt bara ha de som träningsskidor endast ?

 

5) Är det bra läge att köpa nu, eller vänta tills Jul då 2018 modellerna har kommit, när kommer 2018 modellerna ungefär?

 

6) Vilken typ av skins är bäst underhållsmässigt dvs att man har magneter för att lätt kunna byta (Madshus) eller att man måste värma bort en skins (och då kommer man väl köra slut på en skins innan man byter?) och påverkas det nämnvärt beroende på om man har de endast för träning eller om man även ska tävla på de?

 

7) Törs man skicka efter online och hoppas att spannet är ok eller varierar det så mycket att man bör köpa på plats?

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag skidhandlare, men jag kan svara generellt ändå.

1) ja
2) skin ger bättre fäste, tejp fungerar ju inte alltid, t.ex. i fallande nysnö
3) Det är ju en extra fördel att kunna flytta bindningen på en skinskida då det är svårare att justera fästzonen på dom.
4) Utan tvekan ja
5) 2018år modeller finns i flera fall redan i handeln, dom flesta får in det nu och fram till jul, beroende på när dom har beställt dom. I flera fall är det bara design-änringar, i den del fall helt nya skidor
6) Magnet har bara Atomic, ingen annan, alla andra är limmade, lätta att byta och håller länge.
7) Nu har jag ju både fysisk butik och webbutik, men det är för mig ingen skillnad om kunden står bredvid eller om kunden beställt över nätet. Plockar ju skidor exakt lika vid båda tillfällerna. Jag som enbart jobbar skidor 100 %, säljer inget att än just längdskidor inbillar mig ju trots allt att jag kan mer om kunden som köper några skidor under sitt liv, jag som handlare mäter och plockar trots allt skidor varje dag 365 dagar om året. Men jag vet att det är känsligt att säga på detta forum, då det är  många som tror/tycker sig veta mycket om spann. Jag håller verkligen inte med allt i tråden om spann t.ex. Men vad vet jag, jag jobbar ju bara med spann och skidor..... :)
Sen får du såklart andra svar av andra som har andra åsikter.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att köpa skidor över nätet bör man beställa från en specialbutik för längdskidor varav Huselius sport är en av dem.

 

En fråga är hur man tar ut skinskidor i butiken efter den information säljaren fått från kunden antingen i butiken eller via nätet.

För två år sedan var jag i en butik (Outnorth) där man hade både spannpoint och skiselector, men för skinskidorna använde man spannpointen. Är det så fortfarande att det inte går att få fram en spannkurva i skiselectorn för skinskidor ?

Link to comment
Share on other sites

Kände lite på Atomics och Salomons nya (nydesignade) skinskidor i Torsbytunneln igår, och då menar jag respektive märkes toppmodeller. Salomon skidan kändes lättare. Kan bero på Atomics magnetsystem. Provåkte inte, så om vikten påverkar hur skidorna går på "riktigt" i snön kan jag inte uttala mig om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...