Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klbo verlgsen - Halfvarsson trea

Stina Nilsson sprintvann fre Sadie Bjornsen

Skidorienterarna har hga frhoppningar

Halfvarsson ensam svensk vidare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Bästa skin-skidorna. Rea nu eller invänta 17/18-nyheterna?

• Vänligen logga in för att kunna svara
29 svar till detta ämne

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 117 inlägg
Har alltid gått ibskiselektor, men bara för man äger en sån maskin kan man ju inte automatiskt plocka ut rätt spann. Man måste använda den rätt.
Vi plockar skinskidor med skiselektor och med hjälp av bladmått, en kombination av båda fast i maskinen just.

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 216 inlägg
Den nätbutik jag tittade på kunde inte para ihop Salomon skidor med Rottefella så då kan man inte köpa Salomon skin skidor om man vill ha justerbara bindningar?

Är Salomon skidpr o Rottefella inte ens kompatibla?

Gambrinius

Gambrinius

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg
Om jag förstått det rätt så kommer det en ny lös Nisplatta för Salomon å Atomic som har samma justermöjligheter som den fasta nisplattan

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 598 inlägg

Kände lite på Atomics och Salomons nya (nydesignade) skinskidor i Torsbytunneln igår, och då menar jag respektive märkes toppmodeller. Salomon skidan kändes lättare. Kan bero på Atomics magnetsystem. Provåkte inte, så om vikten påverkar hur skidorna går på "riktigt" i snön kan jag inte uttala mig om.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 117 inlägg
Atomics toppskidor har dock inte magnet. Deras skintec C9 som är baserad på deras vanliga superfina carbonskoda har limmat som många andra.

Zeb Macahan

Zeb Macahan

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Är sugen på nya skin-sidor til denna säsong. Verkar som dom flesta märkena kommit med nya s k topp-modeller, är det någon här som hunnit pröva några av dessa? Finns väl några modeller nu som skulle tänkas duga till VL eller?

Chandler

Chandler

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Någon som vet vad det är för skillnad på Fischer Twin Skin Comp och Twin Skin Team? Har googlat massor men hittar ingen vettig info. Det är störande av Fischer att inte ha en komplett lista på sin hemsida med samtliga modeller som de säljer.

https://intersport.s...gdskida-p303826

147739474273352613.png

https://xxl.se/fisch...1122582_1_style

9378375630878_1122582_Re_jpg.jpg

Hank

Hank

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Jag är ju lite av en periodare, vilket säkerligen är rätt vanligt bland de flesta utom de allra mest inbitna skidfantasterna. Men nu när kylan börjar göra sig påmind har skidsuget kommit åter och så min köplust... :) 

Sitter med avtryckarknappen på 2018 Twin skin race från Pölder, men är osäker på hur jag ska klassificera min nivå på åkning osv. Spontant tänker jag att jag ska sätta "grym" och min normalvikt avrundad uppåt, dvs 75 kg. Väger vanligen kring 73 kg utan kläder. Men vad betyder "grym"? Det är ju väldigt diffust hur man ser på sin egen åkförmåga, samt vad man gillar. Jag är väl typ lika orolig för att få skidor med för dåligt glid som skidor med för dåligt fäste, även om jag har svårt att tro att det blir så där riktigt bakhalt som det kan bli när man smörebommar ibland. 

Vad skulle ni säga, var ligger största risken? Är det att få för mjuka skidor som glider kasst? 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Du kan ju skicka ett mail till Pölder och fråga vilket klassificeringssystem de använder och utifrån det passa in dig själv.

Hank

Hank

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Jag skickade in en mindre uppsats tillsammans med beställningen. Det blir nog bra. Skidorna är iaf skickade så nu är det bara snön som saknas. Och att bli frisk så klart. 

Får återkomma sen med hur de funkar. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar