Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bindningar en skit-(d)-sak eller?


Dunderklumpen

Recommended Posts

I det stora hela så finns det nog inget som intresserar mig mindre vad gäller utrustning, än själva bindningarna. Så när vår allas "Kingelekingkong-man" (TP) bloggade om att det var en revolution på gång som han skulle avslöja inom kort (var ju ett tag sedan nu), och det senare visade vara bindningar - så blev jag nog lite trött. Efter detta verkar ju många ha spått SNS dagar som räknade, nu när även Salomon har gått över till Prolink. 

 

Står man där med drygt 30 par skidor (räknar in även barnens) med SNS-bindningar, undrar man lite om man ska köpa på lite extra skor nu ifall man sliter ut sina så småningom. Känns ju lite jobbigt att börja montera om alla. Dyrt också. 

 

Och så tar man sig en första titt på en Prolink-bindning. Är det någon skillnad mot överhuvudtaget mot en Propulse??? Förutom plastplattan då? (På något sätt får jag bara upplevelsen att det har fasiken inte hänt ett skit på bindningsfronten sedan den första Profilbindningen kom i slutet av 80-talet…)

 

Om man nu behöver byta skor till Prolink-sula någon gång i framtiden, är det då inte bara att byta plastplattan? Bindningen i sig ser ju i alla fall inte jag någon skillnad på. Eller???

 

65152785-origpic-4cb039.jpg?max-width=72

 

94891881-origpic-15c221.jpg?max-width=72

Link to comment
Share on other sites

Jag kan motvilligt erkänna att jag befarar att sns kan fasas ut så småningom. 

 

Plastplattorna tillverkas ju redan till Prolink - jag tänkte alltså inte börja gjuta dem själv om du trodde det ;). Att fästa en plastplatta är väl en barnlek, vare sig de gamla skruvhålen passar eller inte. 

 

Men om det inte bara går att köpa nya plastplattor kan jag mer eller mindre tänka mig att pilla dit någon töntig liten skåra själv, eller möjligen ge mig på själva prolinksulan med en kniv. Men det är ju mer eller mindre spekulationer i nuläget. D.v.s. typ x antal år framåt i tiden. 

 

Frågan var mer om någon vet ifall det är någon skillnad på själva bindningen?

Link to comment
Share on other sites

(På något sätt får jag bara upplevelsen att det har fasiken inte hänt ett skit på bindningsfronten sedan den första Profilbindningen kom i slutet av 80-talet…)

 

Lite OT men Profilbindningen var ju dessutom väldigt lik Rottefellas NNN-bindning som kom nåt år tidigare... 
Link to comment
Share on other sites

Är det så olika livslängd på skidor, bindningar och pjäxor?

Jo - om man har flera par skidor i alla fall. Skidskor (pjäxor) slits rejält vid rullskidåkning. Och det blir ju mycket mer rullskidor än skidor för min del. Jag har många 10 år gamla skidor som ligger mer eller mindre orörda som guldpar, men skor från den tiden har sedan länge förpassats till soporna. 

Jag köpte ett par OW skor som jag tänkte jag skulle ha bara till rullskidor när de reades ut. Men jag gillar dem inte så bra, men måste nog börja slita på dem vid rullskidåkning. Så jag sparar mina två (tre?) par klassiska S-lab.

Link to comment
Share on other sites

Ledsen att göra dig besviken, har du nya Propulsebindningen med Carbon så går det att bara byta plattan men inte om du har den gamla modellen. Jag har redan testat.

Läge att hamstra Propulse Carbon då. Fick just den bindningen på senaste skidköpet men blev lite fundersam då de känns krångligare att öppna. Får se till vintern.

Vem säljer Prolink-plattor löst?

Link to comment
Share on other sites

Ledsen att göra dig besviken, har du nya Propulsebindningen med Carbon så går det att bara byta plattan men inte om du har den gamla modellen. Jag har redan testat.

OK

Du får gärna utveckla lite. Eftersom plattorna på vanlig propulse och propulse carbon är exakt lika (förutom det lilla emblemet). Vad gör att en prolinkskena funkar på carbonen och inte på vanlig?

Link to comment
Share on other sites

Det är frambenen som skiljer, upphöjningen mellan skruvarna är längre på gamla propulsen så bakplattan passar inte.

På en ny Propulse och en Propulse carbone skiljer absolut ingenting. (Förutom framdelen då ;) ) Bild 1

 

På en tidig Propulse (på skidan) och en ny skiljer det max 1 mm. Det tycker jag en händig karl borde kunna slipa ner ;). Detta ska jag nog kunna fixa den dag det blir aktuellt. Bara det går att köpa Prolink-plastplattor ;). Man ser även att de gjort om lite på den vita delen där sprinten fäster kudden. Bild 2

 

Sedan är inte "frambenen" längre utan bara 1 mm högre. (Bild 2)  På en profil är de däremot mycket kortare. Men även detta tycker jag borde gå att fixa. ;) Bild 3

 

17855630_1860642280882800_89515511552146

 

 

 

17880080_1860642330882795_51798937313527

 

17545557_1860645787549116_82708407499687

Link to comment
Share on other sites

...har du nya Propulsebindningen med Carbon så går det att bara byta plattan men inte om du har den gamla modellen. Jag har redan testat.

Jätteintressant att höra!. Fick du det att funka bra? Bytte du kudde också eller tyckte du propule-kudden fungerade?

 

(Vad gäller kudden kan jag tänka mig att byta på de skidor jag för stunden vill använda. Så man slipper skaffa 30 par nya kuddar. Teoretiskt resonemang x antal år i god tid ;) )

Link to comment
Share on other sites

Det brukade ju aldrig vara något problem att få tag i lösa skenor/plattor till SNS-profil som reservdel. Jag hade inte många par med samma färg på båda plattorna när jag åkte skid-O. Det var ofta som man körde sönder skenan, speciellt så länge de bara satt med tejp och plastspik i bak. Det blev bättre när de blev skruvade.

 

Jag har varit inne hos skidhandlare på många orter och frågat efter skenor. Sällan det inte funnits. Inte har de varit dyra heller, har till och med fått sådana gratis ibland. Fick en känsla av att de som monterade mycket bindningar mer eller mindre fick med en del extra skenor när de köpte bindningar i "bulk". Förhoppningsvis är det väll lika idag?

 

Men det är klart, det kanske kan bli svårt att komma in och be om 60st...

 

Mina SNS profilbindningar fick pensioneras till fördel för Rottefella härom året när mina SNS-profilpjäxor i fräsigt kycklinggul och violett färg drog sin sista suck. Jag hittade inga vettiga nya skor som inte var för pilot eller vad nu salomons utveckling av SNS profil hette. Dyrt och omständigt att byta bindningar på alla skidor, och flera par sämre skateskidor kastades eller gavs bort i den vevan. Det sved i själen, men frigjorde en hel del utrymme i källaren.

Link to comment
Share on other sites

På en ny Propulse och en Propulse carbone skiljer absolut ingenting. (Förutom framdelen då ;) ) Bild 1

 

Bara för man skrev det ovan. Jag hade på senaste tiden köpt 3 par vanliga propulse och 1 par carbone. Och så visar det sig att jag jämförde med det enda vanliga paret som var helt lik carbonen. De andra 2 paren var som den äldre typen jag tog kort på ovan. Där fick man för det. I går köpte jag tre par vanliga propulse till, men atomic denna gång. Då upptäckt jag att de var som på mina gamla skidor. Det var då jag upptäckte det hela. 

 

På bilden: överst carbone, mitten den jag tog kort på ovan och som var helt lik carbonen, nederst en av alla de andra. Man ser mest skillnaden på där sprinten till kudden sitter. 

 

17834115_1861628830784145_10256702949643

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...