Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smäller ni i stavarna?


oxberg

Recommended Posts

  • 1 month later...

Det enda anmärkningsvärda på första videon är att enligt den så genererar en "långsam skidåkare mer kraft än "en snabb skidåkare" precis vid stavträffen.

Att den snabba skidåkaren senare genererar mer kraft i själva draget är ju inte så konstigt, de har ju en bättre teknik.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förstått det där med att man ska smälla i stavarna, tycker det känns helt onaturligt.

Jag upplever att jag sätter i stavarna ganska försiktigt, men direkt efter så faller man framåt över stavarna, drar till med mage och armar samtidigt med en lätt knäböjning.

"Tajmar" man det där rätt, så får man definitivt högre kraft senare i draget.

Andra positiva saker med det är, att jag aldrig någonsin brutit en stavspets under rullskidåkning, och aldrig haft ont i armbågarna heller.   :)

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förstått det där med att man ska smälla i stavarna, tycker det känns helt onaturligt.

Jag upplever att jag sätter i stavarna ganska försiktigt, men direkt efter så faller man framåt över stavarna, drar till med mage och armar samtidigt med en lätt knäböjning.

"Tajmar" man det där rätt, så får man definitivt högre kraft senare i draget.

Andra positiva saker med det är, att jag aldrig någonsin brutit en stavspets under rullskidåkning, och aldrig haft ont i armbågarna heller.   :)

Jag har precis samma erfarenheter och under många år slipade jag heller aldrig stavspetsarna då jag tyckte att fästet var tillräckligt bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förstått det där med att man ska smälla i stavarna, tycker det känns helt onaturligt.

Jag upplever att jag sätter i stavarna ganska försiktigt, men direkt efter så faller man framåt över stavarna, drar till med mage och armar samtidigt med en lätt knäböjning.

"Tajmar" man det där rätt, så får man definitivt högre kraft senare i draget.

Andra positiva saker med det är, att jag aldrig någonsin brutit en stavspets under rullskidåkning, och aldrig haft ont i armbågarna heller.   :)

Det måsta vara det som är modellen att sträva efter. Jag undrar om appen racefox verkligen belönar den tekniken. Jag har inte testat appen men den mäter väl bl a "attack" i stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant video!

 

Lite anmärkningsvärt är det väl att de snabbare åkarna genererar så mycket mer kraft senare i draget?
Hur gör man det?
Jag förutsätter att jag har den långsammare åkarens kraftkurva

 

Det måste vara en kombination av tekniker. Stavarna sätts i med mindre kraft och böjs något, sedan skjuter man ifrån med armarna, kärnan och benen samtidigt som stavarna böjs tillbaka. Eller något. :)

Link to comment
Share on other sites

Körde ett rullskidpass igår, och tänkte lite på stavisättningen. Jag kör med dämpning från Staffanstaven. Med dämpade stavar får man en naturligt lugn isättning. Det är ingen vits att trycka till innan dämpningen har gått i botten och man får full utväxling på trycket man bygger upp. Jag menar att det är positivt för teknikträningen att köra dämpat, man hamnar då närmare den optimala kraftkurvan i youtube-klippet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...