Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förvara skidor i takbox under sommaren?


drivernicke

Recommended Posts

Jag känner till att man ska förvara längdskidor svalt och mörkt under våren sommaren.
Och självklart rengjorda och med paraffin på, men hur är det att ha dom i en skidbox stängd i ett garaget som har ca 18 grader. Kan det bli för tätt in skidbox tro ? Tänkte att det var praktiskt och spara utrymme.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nog fungera alldeles utmärkt i takboxen. Låter man skidorna stå fritt utan fodral eller annat (t.ex takbox) så kan det bli som ett lager fett/smuts, i och för sig kanske större risk om de är i närheten av ett kök.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är en bra idé att förvara dem i en takbox, om de ligger med ett fast stöd. Jag har funderat på om min förvaring är så bra, jag förvarar dem stående. Något eller några par kan hamna lite snett mot en vägg och två par står staplade på varandra bredvid frysboxen. Det jag har undrat över är om de kan bli skeva av att stå olämpligt.

Ps. sommarparaffinerar gör jag aldrig, en del blir lite vita under, men det är bara att borsta lite med mässingsborsten, när det är dags att starta upp skidåkning framåt jul.

Link to comment
Share on other sites

???? - fanns inte då !

Njaäe träskidor tjärade man på vårkanten och så fick de stå och dra över sommaren har jag förstått. Gärna i spänn så de inte slår sig som volevodins nutida plastplankor. Försvarsmakten har i vissa fall fall förespråkat stearin vid plus före som komplement.

Link to comment
Share on other sites

Bra då kör jag med att ha dom i takboxen. Jag tror dock fortfarande att mina skidor glider bättre i vinter om de får ha paraffin på.

 

 

 

Ja det skyddar ju mot mekaniskt slitage.

Man får tro det man vill. Själv tycker jag det är så självklart att paraffinera in skidor över sommaren, så jag gör det även med mina sämsta skrotskidor. De får BWLF eller någon CH-valla. Mina tävlingsskidor får oftast HF, så de är "klara" om de behöver användas (tyvärr länge sedan nu :( ) Jag brukar skriva på en bit maskeringstejp vad jag lagt på, annars glömmer jag bort det. Förr tog jag nästan alltid BWLF, och då skrev jag inte. (De sista skidorna som gjordes i ordning, var ungarnas slalomskidor i går!)

 

Takbox går väl bra. Bara den inte är ute i sol och blir för varm. Själv ska jag nu plocka undan mina skidor i källaren och plocka fram lite annat ;)

Link to comment
Share on other sites

Njaäe träskidor tjärade man på vårkanten och så fick de stå och dra över sommaren har jag förstått. Gärna i spänn så de inte slår sig som volevodins nutida plastplankor. Försvarsmakten har i vissa fall fall förespråkat stearin vid plus före som komplement.

Visst tjärade man träskidorna, men det var vid behov då de blivit trävitbruna under. Band ihop dem med träkloss under trampet gjorde man, men i övrigt ingen sommarbehandling.

Jag har inte sagt att min skidor slår sig, skulle tro att värmebehandlingen påverkar skidan mer och ev gör dem skeva. Visst de är ren slöhet som gör att jag inte lägger på skyddsparaffin över sommaren, där borde jag bättra mig iaf avs mina vitbelag för att de inte skall hårdna till och bli svåra att få att gå. (troligen därför som mina gamla Elan trans-skidor från slutet av 80-talet har så hårda belag. Så ikväll lägger jag på skyddsparaffin på min Ross X-ium ! :angry: (på mig själv)

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Plasten i belaget är inert och extremt motståndskraftig mot oxidation. Värme och UV påskyndar åldrandet så kallt och mörkt räcker om man inte också vill skydda mot mekanisk påverkan med skyddsparaffin. Om ni ber mig snällt ska jag berätta om en gammal hund jag hade som jag lyckades lära att sitta.

 

Här är en bra instruktion för sommarförvaring:

 

http://valla-skidor.se/2012/10/18/sommarforvaring-av-langdskidor/

 

Med tanke på att jag inte blivit frångliden än så betraktar jag mig som något av en expert och innovatör av rang. Jag kan även hjälpa dig att räta ut dina skidor volevodin om de slår sig igen, för en billig peng.

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Plasten i belaget är inert och extremt motståndskraftig mot oxidation. Värme och UV påskyndar åldrandet så kallt och mörkt räcker om man inte också vill skydda mot mekanisk påverkan med skyddsparaffin. Om ni ber mig snällt ska jag berätta om en gammal hund jag hade som jag lyckades lära att sitta.

 

Här är en bra instruktion för sommarförvaring:

 

http://valla-skidor.se/2012/10/18/sommarforvaring-av-langdskidor/

 

Med tanke på att jag inte blivit frångliden än så betraktar jag mig som något av en expert och innovatör av rang. Jag kan även hjälpa dig att räta ut dina skidor volevodin om de slår sig igen, för en billig peng.

I så fall får du passa Dig Oxberg, skulle tro att de börjar slå vilt omkring sig, om de märker att det inte är "husse" som handskas med dem. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett ämne som har diskuterats i många år o som dyker upp då o

då. Belag oxiderar inte. Skyddsparaffin är inte nödvändigt. Vill man ha det lätt för sig, skippa det helt. Förvara mörkt och "svalt" (Ett förråd har ju den temp som den har. Tror få personen lägger ner skidorna i jordkällarn)

 

Från att ha varit anti skyddsparaffin har jag numer ändrat mig till att lägga på ett lila paraffin över sommaren. Jag stålsicklar dom först. Mest för att det bara är att sickla o borsta så har man fräscha stålsicklade o vallade belag direkt på hösten. Men visst, absolut hade jag kunnat sicklat skidorna direkt. Men det känns ändå bra då jag förvarar flera skidor i samma bag och flyttar runt dom ibland. Jag gör dock inte som DK och har HF på i väntan på tävlingar som aldrig verkar komma.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör dock inte som DK och har HF på i väntan på tävlingar som aldrig verkar komma.

;)

Jag tränade på rätt OK inför att jag fyllde 50. Målet var att försöka komma topp 1000 på VL som 50-åring. Det sket sig genom att det var den värsta sjukvintern för mig i mannaminne. Sen hade jag inga planer på att åka året därpå, men tränade ändå rätt OK. Den hösten fick jag ont i en armbåge, men tränade på hyfsat i alla fall. Lite som jag skrev på min blogg typ

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/10/staffanstaven.html

och 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/02/fuerteventura-2412-2013-till-71-2014.html

Så då snittade jag nog dryga 10 mil i veckan under hela hösten och vintern. Efter flera skador gör jag tyvärr inte det längre. 

 

Så jag har ingen anledning att ta fram några topp-skidor längre tyvärr. Men annars är tanken även här precis det du har också Skogsvakt. Att de är i stort sett "klara" och bara ta fram, i detta fall att tävla på. Så om de ligger med HF eller om jag ska valla dem med HF senare är alltså för mig exakt samma vad gäller mängd HF-valla. Och för mig är det bara 6 par klassiska - så ingen kostnad direkt. 

 

Var och en får tycka vad de vill vad gäller paraffin över sommaren. Men jag tycker skidor går mycket bättre när de fått ligga med paraffin, så för mig är valet enkelt. 

Link to comment
Share on other sites

MC hammer som jag vet kan lite om plast får gärna ge mig ett F. Om andra anonyma personer gör det struntar jag blankt i.

Jag kan gå med på att vissa uttryck som de flesta använder kanske inte stämmer. Ett sådant är troligen att belaget oxiderar. Men något gör att belagets yta blir hårdare om man inte använder paraffin. Och jag struntar i vilket uttryck som är vetenskapligt helt rätt. Det är lite lustigt att man i en tråd får ungefärliga kommentarer som att "Atomic - då får du sickla länge för att få bra belag". I nästa tråd får man åter veta att plast inte kan förändras.

 

Men visst kan man stålsickla eller stenslipa innan varje vinter om man nu föredrar det. Själv lägger jag som sagt hellre skyddsparaffin.

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor sommarförvarar jag med senaste vallningen intakt. Om det inte råkar vara klister, som inte går att ha på i sommartemperartur. Varför lägga ner jobb på att ändra något som oftast fungerar ändå? De brukar glida alldeles utmärkt på hösten utan annan vård än en symbolisk borstning. Tror mina finskidor gick 20 mil denna vinter på vallningen från Vasaloppet 2016, innan jag brydde mig om något mer än ett par nya lager burkvalla. Helt enkelt för att de inte gled sämre än någon annan åkares skidor. Kuzmin U-sicklade. Numera gör jag sällan någon glidzon-behandling alls annat än inför tävlingar, eller rengöring om de är riktigt geggiga. Och glider ungefär lika bra som andra

Link to comment
Share on other sites

MC hammer som jag vet kan lite om plast får gärna ge mig ett F. Om andra anonyma personer gör det struntar jag blankt i.

Jag kan gå med på att vissa uttryck som de flesta använder kanske inte stämmer. Ett sådant är troligen att belaget oxiderar. Men något gör att belagets yta blir hårdare om man inte använder paraffin. Och jag struntar i vilket uttryck som är vetenskapligt helt rätt. Det är lite lustigt att man i en tråd får ungefärliga kommentarer som att "Atomic - då får du sickla länge för att få bra belag". I nästa tråd får man åter veta att plast inte kan förändras.

Men visst kan man stålsickla eller stenslipa innan varje vinter om man nu föredrar det. Själv lägger jag som sagt hellre skyddsparaffin.

Atomic är betydligt mer svårsicklade. I alla fall dom som jag har sicklat. WC-modellerna från lite olika årgångar.
Link to comment
Share on other sites

Atomic är betydligt mer svårsicklade. I alla fall dom som jag har sicklat. WC-modellerna från lite olika årgångar.

Började ungefär på de första wc-modellerna som jag minns det. (Inte på rc11 tycker jag) De jag har erfarenhet av hård på ytan, men inte sedan man kommit igenom detta. Ungefär samma som skidor som legat länge utan paraffin. Av den senare kategorin har jag tagit hand om dryga 30 år gamla skidor. Men då kan man behöva ta sig ner så djupt så att styrskåran i stort sett försvinner ;)

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor sommarförvarar jag med senaste vallningen intakt. Om det inte råkar vara klister, som inte går att ha på i sommartemperartur. Varför lägga ner jobb på att ändra något som oftast fungerar ändå? De brukar glida alldeles utmärkt på hösten utan annan vård än en symbolisk borstning. Tror mina finskidor gick 20 mil denna vinter på vallningen från Vasaloppet 2016, innan jag brydde mig om något mer än ett par nya lager burkvalla. Helt enkelt för att de inte gled sämre än någon annan åkares skidor. Kuzmin U-sicklade. Numera gör jag sällan någon glidzon-behandling alls annat än inför tävlingar, eller rengöring om de är riktigt geggiga. Och glider ungefär lika bra som andra

Det är så jag tänker också, men om man har skidor som man rengjort med vallaväck tror jag risken att belaget hårdnar är större, då det inte finns någon skyddande hinna över som skyddar, dem är det inte fel att lägga på skyddsparaffin. (jag gnuggade på basparaffin, värmde och korkade - klart)

 

Oxberg, du behöver inte vara orolig för mina skidor, de har lugnat ner sig och slår inte sig själva mer. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...