Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förvara skidor i takbox under sommaren?


drivernicke

Recommended Posts

Det är så jag tänker också, men om man har skidor som man rengjort med vallaväck tror jag risken att belaget hårdnar är större, då det inte finns någon skyddande hinna över som skyddar, dem är det inte fel att lägga på skyddsparaffin. (jag gnuggade på basparaffin, värmde och korkade - klart)

 

Oxberg, du behöver inte vara orolig för mina skidor, de har lugnat ner sig och slår inte sig själva mer. :)

 

Kul att höra V! Låt dem inte bli för lugna bara.

Link to comment
Share on other sites

Det är så jag tänker också, men om man har skidor som man rengjort med vallaväck tror jag risken att belaget hårdnar är större, då det inte finns någon skyddande hinna över som skyddar, dem är det inte fel att lägga på skyddsparaffin. (jag gnuggade på basparaffin, värmde och korkade - klart)

 

Oxberg, du behöver inte vara orolig för mina skidor, de har lugnat ner sig och slår inte sig själva mer. :)

Mina är sicklade och har ingen glidvalla. Och eftersom glidvallan i sig rimligen är mer reaktiv än belaget, förstår jag inte hur den skulle kunna skydda över längre tid. Ännu märkligare är ju att man inte bryr sig om att skydda glidvallan mot luft. Om nu belag försämras över en sommar borde ju en kloss med glidvalla som legat i sitt paket en säsong vara helt j-a värdelös pga kemisk förändring, men det är det ju inte någon som säger. Alltså tror jag att belaget påverkas lika lite som mina andra plastpolymergrejer hemma.

Link to comment
Share on other sites

MC hammer som jag vet kan lite om plast får gärna ge mig ett F. Om andra anonyma personer gör det struntar jag blankt i.

Jag kan gå med på att vissa uttryck som de flesta använder kanske inte stämmer. Ett sådant är troligen att belaget oxiderar. Men något gör att belagets yta blir hårdare om man inte använder paraffin. Och jag struntar i vilket uttryck som är vetenskapligt helt rätt. Det är lite lustigt att man i en tråd får ungefärliga kommentarer som att "Atomic - då får du sickla länge för att få bra belag". I nästa tråd får man åter veta att plast inte kan förändras.

 

Men visst kan man stålsickla eller stenslipa innan varje vinter om man nu föredrar det. Själv lägger jag som sagt hellre skyddsparaffin.

 

Här finns en trevlig liten broschyr om PE plaster (den vanligaste plasten efter PVC). 

 

http://www.christianberner.se/$-1/file/filarkiv/cbab/dokument/produktpdf/teknisk-plast-1/polyeten-1/etenplast-polyeten-pe.pdf

 

"Etenplast förekommer i många olika applikationer Etenplast PE är ett mångsidigt och volymmässigt mycket stort plastmaterial. Det förekommer i många varianter och i de mest skiftande applikationer, t.ex: Beläggning inuti mjölkförpackningar, påsar, byggfolie, slang och rör, kabelisolering, dunkar, bensintankar, spänner, belag under skidor, glidskenor, styrningar, bussningar i mekaniska konstruktioner, skärbräden"

 

Det finns olika kvaliteter på PE som definieras av hur långa kedjorna är. "Ultra High Molekylar Weight PE", UHMW-PE eller PE1000 är den "feta" PE-kvalitet som används bl a till skidbelag, glidskenor, kundvagnshjul, etc. PE500 är den som de vanliga vita plastskärbrädorna görs av, ni kan prova att gå över skärbrädan med sickeln när den blivit repig. Extruderad PE (värmepressat pulver) kan man lätt lägga till additiver som fluorocarboner etc. Det går att påverka plastens egenskaper på så vis. PE1000 har i sig sjävt mycket låg friktionskoefficient.

 

Tillverkning av skidbelag:

http://fasterskier.com/fsarticle/how-its-made-base-material/

 

Ett problem med PE1000 är dess relativt höga värmeutvidgningkoefficient. Det skulle kanske kunna vara en anledning till att fabriksbelag är lite bulliga och inte helt plana i rumstemperatur, om resten av skidan har en annan utvidgningskoefficient. Jag har faktiskt inte kollat om belag med fabriksslip drar ihop sig och blir planare i minusgrader men det vore intressant att undersöka.

 

I övrigt så används PE1000 bland annat till implantat, till exempel höftkulor. Där är man ute efter dess låga friktion och slitstyrka. Höftkulorna håller tillräckligt länge trots de 37 grader dom utsätts kontinuerligt för.  

 

Här kan man fördjupa sig den som vill;

http://www.licharz.de/downloads/en/04_Design%20Guildelines/01_Designing_with_engineering_Plastics.pdf

 

Angånde livslängd och åldring av PE1000 så åldras det av UV, bakgrundsstrålning och värme. En avhandling om oxidation av PE1000: 

https://web.wpi.edu/Pubs/ETD/Available/etd-0828101-135959/unrestricted/medhekar.pdf

 

Det är egentligen inget magiskt med plasten i skidbelag, det är ju en av våra vanligaste plaster.

 

 

Jag har läst (men inte fått det bekräftat) att upprepad uppvärmning av PE1000 gör att plasten härdas och blir hårdare genom en "glasningsprocess". Den tål därmed högre temperaturer (ex för pulverapplicering) och blir även "snabbare".

 

Om man upplever att plasten är hård på hösten så KAN det ju bero på att man härdat den med värme vid vallningen hela förra vintern.   :blink: Vallning med 130 grader varmt strykjärn lär ju påverka belagen mer än att de ligger i ett förråd på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Här finns en trevlig liten broschyr om PE plaster (den vanligaste plasten efter PVC). 

 

http://www.christianberner.se/$-1/file/filarkiv/cbab/dokument/produktpdf/teknisk-plast-1/polyeten-1/etenplast-polyeten-pe.pdf

 

"Etenplast förekommer i många olika applikationer Etenplast PE är ett mångsidigt och volymmässigt mycket stort plastmaterial. Det förekommer i många varianter och i de mest skiftande applikationer, t.ex: Beläggning inuti mjölkförpackningar, påsar, byggfolie, slang och rör, kabelisolering, dunkar, bensintankar, spänner, belag under skidor, glidskenor, styrningar, bussningar i mekaniska konstruktioner, skärbräden"

 

Det finns olika kvaliteter på PE som definieras av hur långa kedjorna är. "Ultra High Molekylar Weight PE", UHMW-PE eller PE1000 är den "feta" PE-kvalitet som används bl a till skidbelag, glidskenor, kundvagnshjul, etc. PE500 är den som de vanliga vita plastskärbrädorna görs av, ni kan prova att gå över skärbrädan med sickeln när den blivit repig. Extruderad PE (värmepressat pulver) kan man lätt lägga till additiver som fluorocarboner etc. Det går att påverka plastens egenskaper på så vis. PE1000 har i sig sjävt mycket låg friktionskoefficient.

 

Tillverkning av skidbelag:

http://fasterskier.com/fsarticle/how-its-made-base-material/

 

Ett problem med PE1000 är dess relativt höga värmeutvidgningkoefficient. Det skulle kanske kunna vara en anledning till att fabriksbelag är lite bulliga och inte helt plana i rumstemperatur, om resten av skidan har en annan utvidgningskoefficient. Jag har faktiskt inte kollat om belag med fabriksslip drar ihop sig och blir planare i minusgrader men det vore intressant att undersöka.

 

I övrigt så används PE1000 bland annat till implantat, till exempel höftkulor. Där är man ute efter dess låga friktion och slitstyrka. Höftkulorna håller tillräckligt länge trots de 37 grader dom utsätts kontinuerligt för.  

 

Här kan man fördjupa sig den som vill;

http://www.licharz.de/downloads/en/04_Design%20Guildelines/01_Designing_with_engineering_Plastics.pdf

 

Angånde livslängd och åldring av PE1000 så åldras det av UV, bakgrundsstrålning och värme. En avhandling om oxidation av PE1000: 

https://web.wpi.edu/Pubs/ETD/Available/etd-0828101-135959/unrestricted/medhekar.pdf

 

Det är egentligen inget magiskt med plasten i skidbelag, det är ju en av våra vanligaste plaster.

 

 

Jag har läst (men inte fått det bekräftat) att upprepad uppvärmning av PE1000 gör att plasten härdas och blir hårdare genom en "glasningsprocess". Den tål därmed högre temperaturer (ex för pulverapplicering) och blir även "snabbare".

 

Om man upplever att plasten är hård på hösten så KAN det ju bero på att man härdat den med värme vid vallningen hela förra vintern.   :blink: Vallning med 130 grader varmt strykjärn lär ju påverka belagen mer än att de ligger i ett förråd på sommaren.

 

"Vallning med 130 grader varmt strykjärn lär ju påverka belagen mer än att de ligger i ett förråd på sommaren."  - Precis. Får inte ihop det med att någon förvarar sina glidvallor i normal temperatur med lufttillträde, värmer sina belag med strykjärn, och samtidigt tänker att skidbelaget behöver skyddas från luft och rumstemperatur under sommaren. Hur tänker ni då när det gäller orsak och verkan?

Link to comment
Share on other sites

Började ungefär på de första wc-modellerna som jag minns det. (Inte på rc11 tycker jag) De jag har erfarenhet av hård på ytan, men inte sedan man kommit igenom detta. Ungefär samma som skidor som legat länge utan paraffin. Av den senare kategorin har jag tagit hand om dryga 30 år gamla skidor. Men då kan man behöva ta sig ner så djupt så att styrskåran i stort sett försvinner ;)

Japp, håller med! När man stenslipat/stålsicklat igenom det hårda så är dom som ett par Madshus eller Ross.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...