Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Leva på längdskidor, Vasaloppet


eukanuba

Recommended Posts

Jag funderar på hur många av de som kommer topp 100 i Vasaloppet som kan leva på längdskidåkning? Eller vilken placering måste man komma på för att vara tillräckligt bra för att leva på längdskidor?

 

Det är nog svårt att svara på, men kom gärna med era uppskattningar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror åtminstone 50st av topp 100 kan leva på längdskidorna. Många av dom är ju med i professionella lag.

Fast hur många är "riktiga proffs team" dvs betalar lön? Spons är ju en sak, men A spons är inte helt lätt att få som senior, 50 låter för högt, men jag bara gissar

Link to comment
Share on other sites

Thomas Gjaestrumbakken kom på 49:e plats. Tror ni han har ett annat jobb på sidan av längdskidåkningen?

 

Vad jobbar Adam Steens med då? Men om man inte ens kommer topp 100 så är det ju inte så konstigt, men om man kommer topp 50 på flertalet visma ski classics lopp under vintern, tror ni inte man kan dra in säg 10000 kr i månaden plus att man får alla omkostnader betalda ute på tävlingar?

Link to comment
Share on other sites

10.000? Det räcker ju knappt till dubbla portioner gröt. Jag tycker mig ha hört någon gång att någon halvdan åkare var sponsrad med typ 120.000 kr från sitt stall i ski classics. Får svårt att backa upp den siffran känner jag.  

 

Sen kan man ju som topp-50 åkare köra blåbärslopp och få hem lite brödrostar, picknick filtar och sånt som man kan sälja på en garage loppis på våren.

Link to comment
Share on other sites

10.000? Det räcker ju knappt till dubbla portioner gröt. Jag tycker mig ha hört någon gång att någon halvdan åkare var sponsrad med typ 120.000 kr från sitt stall i ski classics. Får svårt att backa upp den siffran känner jag.  

 

Sen kan man ju som topp-50 åkare köra blåbärslopp och få hem lite brödrostar, picknick filtar och sånt som man kan sälja på en garage loppis på våren.

Att en långloppsåkare skulle skrapa ihop 1,5 milj per år i lön?? Att man kostar det med resor osv låter däremot inte orimligt. Vad en månadslön är varierar väl i of. Har för mig att "SilverEmma" inte hade många kr kvar efter att ha betalt hyra och mat. Proffs blir väl då att inte jobba med annat än att utöva sin sport. Jag gissar också på top 10-20, med en och annan längre ner i VL listan som nerpresterat
Link to comment
Share on other sites

Att en långloppsåkare skulle skrapa ihop 1,5 milj per år i lön?? Att man kostar det med resor osv låter däremot inte orimligt. Vad en månadslön är varierar väl i of. Har för mig att "SilverEmma" inte hade många kr kvar efter att ha betalt hyra och mat. Proffs blir väl då att inte jobba med annat än att utöva sin sport. Jag gissar också på top 10-20, med en och annan längre ner i VL listan som nerpresterat

120 kkr per år för att vara tydlig.

Link to comment
Share on other sites

Många av Norskarn som blir topp 100 kanske kan (över)leva på sin idrott. Av svenskarna är det väl max de som är med i något team. Går kanske tom att räkna upp dem? Ahrlin(kör iofs lite skidkurser), Eriksson, Brink, Lager 157 åkarna. Vilka har jag glömt?
Link to comment
Share on other sites

Thomas Gjaestrumbakken kom på 49:e plats. Tror ni han har ett annat jobb på sidan av längdskidåkningen?

 

Vad jobbar Adam Steens med då? Men om man inte ens kommer topp 100 så är det ju inte så konstigt, men om man kommer topp 50 på flertalet visma ski classics lopp under vintern, tror ni inte man kan dra in säg 10000 kr i månaden plus att man får alla omkostnader betalda ute på tävlingar?

Personlig assistent på en skola har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Många av Norskarn som blir topp 100 kanske kan (över)leva på sin idrott. Av svenskarna är det väl max de som är med i något team. Går kanske tom att räkna upp dem? Ahrlin(kör iofs lite skidkurser), Eriksson, Brink, Lager 157 åkarna. Vilka har jag glömt?

Bill Impola levde på skidorna tills han la av nu.

Link to comment
Share on other sites

Bill Impola levde på skidorna tills han la av nu.

Samtidigt har hsn haft eget företag vid sidan om så njaaaa. Men visst, "Leva på o leva på" kan ju betyda olika. Ursäkta mig Bill men kan aldrig tro nån av hans kaliber kan dra in stora summor sponsorer o prispengar. Ska man leva riktigt på sin skidåkning krävs ju åtminstone 200 kkr per år ut i lön efter alla resor är betalda

Link to comment
Share on other sites

Om du inte tillhör den absoluta toppen, dvs har chans att vinna så tror jag det handlar mycket om var du bor, familj och övriga kontakter.

 

Det är nog lättare att få sponsorstöd om du kommer från en mindre ort där alla vet vem du är än om du skulle bo i tex Stockholm där ingen förutom de närmst sörjande känner till dig. Om du dessutom har en familj / släkt som har möjlighet att bidra med lite ekonomiskt stöd eller kanske en bil eller bostad så gör det kanske att du kan hanka dig fram utan att behöva ha ett heltidsjobb.

Link to comment
Share on other sites

Undrar för övrigt om inte "långlopps-cirkusen" är lite av ett korthus som är på väg att falla sönder när som helst. Att team läggs ner / byter namn ganska ofta tyder på att det inte går att få någon ekonomi i det. Sedan kan det inte vara billigt med helikoptrar mm vid tv-sändningar. De största loppen går nog plus, men tex det loppet som gick i nordnorge där det inte var särskilt många startande - där kan inte intäckterna varit i närheten av kostnaderna när allt räknats samman.

Link to comment
Share on other sites

Varför är det värt att satsa på skidor om man inte kan leva på den vid topp 30 resultat på vasan?

Ska du leva på skidåkning det nog inte vasaloppet topp 30 du ska satsa på? Varför snöar du in på nån plac på långlopp?

Det gäller vara så bra så man kan konkurrera på världscupen, vm och os. Då har du större chans att få bra avtal. Se bara på Calle och Marcus. Båda dom har tunga egna sponsorer i redbull, canoyn, volkswagen, lkab m.m m.m

Ska du verkligen bli rik måste du vara i kalibern Dario Cologna, Ustiugov, Nortghug, Sundby osv. Johaug har ju ett eget klädmärke tex. Glöm det här med vasan.

Link to comment
Share on other sites

Undrar för övrigt om inte "långlopps-cirkusen" är lite av ett korthus som är på väg att falla sönder när som helst. Att team läggs ner / byter namn ganska ofta tyder på att det inte går att få någon ekonomi i det. Sedan kan det inte vara billigt med helikoptrar mm vid tv-sändningar. De största loppen går nog plus, men tex det loppet som gick i nordnorge där det inte var särskilt många startande - där kan inte intäckterna varit i närheten av kostnaderna när allt räknats samman.

Kanske, men publikmässigt tror jag det är på uppgång så det kan även vara på väg mot bättre kommersiella förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Kanske, men publikmässigt tror jag det är på uppgång så det kan även vara på väg mot bättre kommersiella förutsättningar.

Om man inte är kategorin världselit gäller att vara bra i sporter som har stor exponering i länder med större befolkning än våra. Dvs Tyskland, Frankrike, Italien, USA, ...

Link to comment
Share on other sites

På träskidornas tid var det endast "trädlarverna" som kunde leva på skidor, alla andra hade jobb bredvid. För att idag kunna satsa

helhjärtat på skidor utan att vara beroende av team o sponsorer måste man vara en egen företagare som han i Bonde söker fru från Jämtland. Han jobbade väldigt lite, antar att han hade anställda som utförde jobbet på golvet och han bara övervakade och fattade övergripande beslut.

Det finns väl en nackdel med att leva på skidåkning och det är att kraven att prestera ökar och det tar bort lite av glädjen  skidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...